El Matador Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Heisann! Jeg kunne godt tenke meg å ta data på videregående. Så godt dette er mulig da. Men lurer på om man trenger å gå Politihøyskolen for å jobbe med data innad i politiet? Da tenker jeg på bl.a etterforskning, og lignende. Vil helst slippe politihøyskolen, men regner med Politiet krever høyere utdanning en bare videregående. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Folk blir ansatt i polititet uten politihøyskolen, riktignok har dem noe høyere utdanningsnivå enn bare vgs. Men for å drive med etterforskning blir dem vanligvis kursa i bevis metoder osv. Slik at saker ikke bare faller gjennom fordi dem ikke har dokumentert bevis førselen godt nok. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Om ein skal jobbe med data retta mot etterfoskning o.l så trur eg nok ein 3åring til 5åring høgskule/universitetsutadannelse er eit "minimum". Lenke til kommentar
magicus Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 jepp 5årig utdannelse innen data er ett "must" og selv da er du ikke garantert jobb innen politiet. Med fullført Phs stiller du mye sterkere enn andre kandidater. Politiet trenger først og fremst eksperter innen data-rekonstruksjon. Men også ekspertise innen hacking er etterspurt. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Såvidt jeg vet så finnes det ingen linjer i norge som spisser seg mot dataetterforskning. Det nærmeste du kommer er nok datasikkerhet. Men, det finnes massevis av kurs avhengig av hva du vil spesialisere deg i. De fleste av disse kursene koster massevis av penger, og bør nok tas etter du har kommet ut i jobb slik at du slipper å betale selv. I utlandet finnes det riktignok skoler som har linjer med "Computer Forensics" som en del av studiet. Forøvrig finnes det også noen private selskaper som driver med slikt. Størst i Norge er vel IBAS. Men, også PricewaterhouseCoopers gjør dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå