Bjarten90 Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 hjelp! pcen skrur seg ikke på! når jeg starter opp pcen kommer den rett og slett seg ikke av flekken.... tidligere i dag hadde jeg noen enorme problemer med at pcen skrudde seg av og på....det kom plutselig en blå skjerm med hvit skrift på og vips så restartet den....dette skjedde sikkert 20 ganger før jeg omsider kom meg inn....men nå har den altså klikket....har en dell dimension 4550 med windows xp home edition håper på raske svar!!haster litt nemlig!!har også en del filer jeg vil beholde på den pcen!! mvh Bjart`n Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Kan du liste opp komponentene i pcen? Er det lenge siden du la inn windows på nytt? Er prosessoren varm? Lenke til kommentar
Bjarten90 Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Kan du liste opp komponentene i pcen? Er det lenge siden du la inn windows på nytt? Er prosessoren varm? 5266383[/snapback] 1. hvordan kan jeg liste opp kompnentene når jeg ikke kommer inn på pcen? 2. i sommer tror jeg 3. hvordan finner man ut det? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Kan du liste opp komponentene i pcen? Er det lenge siden du la inn windows på nytt? Er prosessoren varm? 5266383[/snapback] 1. hvordan kan jeg liste opp kompnentene når jeg ikke kommer inn på pcen? 2. i sommer tror jeg 3. hvordan finner man ut det? 5266489[/snapback] 1 Kunne karnskje hende du kan se hva det står på de forskjellige delene, men siden det er en dell så vet jeg ikke helt. 3. Du kunne alltids stikke en temp måler så nærme prosessorkjernen du kommer (putte temp måleren inn i selve kjøleren, rett over kjernen) Starte med feilsøking av defekte komponenter. (prøve andre deler, og eller ta ut de delene du ikke trenger for å starte opp maskinen. Du må ha ram,hovedkort,strømforsyning,skejrmkort og prosessor. Prøv å bytt rammen, som er en komponent som kan gjøre mye "bøl" med pcen. Og trolig den letteste komponenten å fjerne/teste. Lenke til kommentar
persistent Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Noen kontroll spørsmål; - Endret du noe maskinvare før dette skjedde ? - Har du lagt inn noen nye programmer like før dette skjedde ? - La du merke til hva den skrifta på blåskjermen sa...? Ellers enig med andrull , kan være greit å sjekke komponentene en for en (forutsetter at du har andre komponenter tilgjengelig - evt. en annen maskin). Lenke til kommentar
Bjarten90 Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Noen kontroll spørsmål;- Endret du noe maskinvare før dette skjedde ? - Har du lagt inn noen nye programmer like før dette skjedde ? - La du merke til hva den skrifta på blåskjermen sa...? Ellers enig med andrull , kan være greit å sjekke komponentene en for en (forutsetter at du har andre komponenter tilgjengelig - evt. en annen maskin). 5266580[/snapback] -nei, jeg har ikke endret noen maskinvare -har heller ikke lagt inn noen nye programmer -skrifta på blåskjermen var der i mindre enn et sekund før pcen restartet Lenke til kommentar
Bjarten90 Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) her er et svar jeg fikk fra et annet forum: Hvis ikke PC'en går på i det hele tatt, er det nok strømforsyningen som er gåen, det tyder også blåskjerm o.l. på. Mest sannsynlig er det bare å kjøpe en ny, så funker det igjen. Prisen ligger på rundt 500kr. Men, så er det det at Dell ikke bruker standardkontakt til hovedkortet, noe som innebærer at du enten må koble om selv, eller prøve å få kjøpt en fra Dell, evt. få ny på garantien. Forhåpentligvis er alt i orden med filene. kan det ligge noe i dette?? Endret 7. desember 2005 av Bjarten90 Lenke til kommentar
persistent Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Mulig, skal ikke avfeie det, men har røket strømforsyning 2 ganger hos meg, og har aldri opplevd blåskjermproblemer i forbindelse med det. Skal mye til (iallefall hos meg) før PSU´en ryker helt. For å teste kan du ganske enkelt prøve å ta ut strømkabelen bak på maskine, ha den ute i 6-8 sek og plugg den inn igjen. Om maskina da gjør tegn til å starte er det garantert strømforsyninga som er problemet. Trenger ikke å være avgjørende men kan ofte være en effektiv test. Lenke til kommentar
Bjarten90 Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Mulig, skal ikke avfeie det, men har røket strømforsyning 2 ganger hos meg, og har aldri opplevd blåskjermproblemer i forbindelse med det. Skal mye til (iallefall hos meg) før PSU´en ryker helt. For å teste kan du ganske enkelt prøve å ta ut strømkabelen bak på maskine, ha den ute i 6-8 sek og plugg den inn igjen. Om maskina da gjør tegn til å starte er det garantert strømforsyninga som er problemet. Trenger ikke å være avgjørende men kan ofte være en effektiv test. 5266752[/snapback] testet...den prøvde å starte ja....men den klarte det ikke....så det er nok strømforsyningen som er røket jaja...får vel bare kjøpe ny da....garantien er sikkert utløpt.....pcen er jo blitt tre år gammel Lenke til kommentar
persistent Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Sannsynligvis ikke garanti nei, 1 år for bedrift og 2 år for privatkunde. Det eneste er om du har kjøpt pc´en på hjemme-pc ordningen. Da er det ofte inkludert en garanti som gjelder alle tre årene av avtalen. Ellers er kundeservicen til Dell grei å ha med å gjøre. Åpne pc´en og sjekk strømforsyninga, type, evt. delenr. ol (greit å spare dem for arbeidet med å slå opp), så vil jeg tro du kan få bestilt en ny uten at det koster skjorta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå