Tha sims Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hei. Driver å installerer en liten stereo til å ha til baderommet. Hadde en trafo jeg trodde jeg kunne bruke, men den hadde 12 V vekselstrøm, så jeg kunne ikke bruke den. Jeg trenger ikke store strømforsyningen, bare noe som driver CD spilleren med intigrert forsterker, og noen små høyttalere. Det jeg trenger er altså en 220/240V - 12V transformator/strømforsyning. Any ideas? Lenke til kommentar
hylo Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hei. Fant fram en transformator som du kan bruke vha. Otra produktkatalog (prisguide for elektronikk). Fant da disse to alternativene: - 230V/12V, 1A. DC - Typenr.: HAS 12-2. El-nr.: 66 442 20. Pris: 230,00,- - 230V/12V, 5A. DC - Typenr.: APS 60-12. El-nr.: 66 442 70. Pris: 925,00,- Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 hvor store er høytalerene da? Du må regne med effekten på dem + den effekten som går med til å drive stereoen. Ett eksempel: 2 stk 30W høytalere vil trekke I=P/U = 60W/12A = 5A Pluss en del som går vekk i spilleren. Om du ikke finner en gammel brukt stor trafo så tror jeg at det faktisk er billigere å kjøpe en ny 230V cd spiller. Du må tenke på at du også må ha likeretter og glattekondensator. Vet ikke hvor godt bil stereoer liker rippel spenning Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) *DOBBELPOST* pokker ta den serveren... bare kluss her... men du kan bruke den trafoen du har, alle trafoer er vekselstrøm.... er bare å sette på en likeretter. Spørsmålet er hvor stor den er Endret 8. desember 2005 av Behydro Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 *DOBBELPOST* pokker ta den serveren... bare kluss her... men du kan bruke den trafoen du har, alle trafoer er vekselstrøm.... er bare å sette på en likeretter. Spørsmålet er hvor stor den er 5269677[/snapback] Jeg mener det er en 10A Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Den skal nokk kunne brukes. Men da må du bygge deg en karftig likeretter med god kjøling og stor glatte kondensator. Ett annet alternativ er å bruke ett slikt og en batteri ladder Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Takk for hjelp! Batterilader og batteri kan være et alternativ, men jeg lurer også på om jeg kan bruke en strømforskyning til pc, bruke gul og blå ledning? Hadde kanskje det vært en mulighet? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Gul og svart.... Er no bare å prøve. Hvis du ikke vet hvordan du manuelt starter den så finner du en guide på toppen av PSU og Elektronikk forumet. Lykke til. Legg inn en post etter du har prøv da, om det funker eller ikke Lenke til kommentar
rozon Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 På et bad? Eh... Fuktighet? Uhm... Bad! Mine første tanker... :-) Sikkert ikke alle som har like fuktige bad som jeg har... Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Der har du ett poeng, men jeg regner med at han har tenkt å ha stømforsyning og kanskje spilleren på utsiden.... eller....? Jeg laget noe for en kompis en gang, da satte vi reciveren på boden ved siden av og så lagde jeg ett betjeningspanel som stod på badet. Vet ikke hvor han fikk tak i tablået men mener på at det var IP 65.... Eller var det 55.... hmmm.... lenge siden. For å få til fjernstyringen så satte jeg bryterene i tablået i paralell med de eksisterende bryterene som var på fronten. Volum opp / ned og av / på funksjon. Fungerer den dag i dag regner jeg med. Endret 9. desember 2005 av Behydro Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Dette er et stort bad , med boblebad og greier . Det er lagd åpning som er på størrelse med bilstereo'en. Bak dette hullet er det et lite rom som har varmtvannspreder, og pumper og varmevekslere til det store boblebadet. Det er i dette rommet jeg har vurdert å ha strømforskyningen. Smart og gjennomtenkt nok? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Ja jøss... Spilleren er jo grei nok, biler f.eks. er jo langt fra 'tørre' og det var helst PSU jeg tenkte var litt... skummel å ha på badet... Sånn lovmessig sett så er det vel kun IP krav og dobbelisolering for utstyr til baderom, stemmer ikke det? (lurer på å ha litt stasj på badet selv... ) Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 OI!! så du har tenkt å ha den montert i badekaret, bake på "maskin siden", der er der nokk strengere krav til kapsling. Lurer på om det er en sone 1. Som fagmann så må eg be deg om å overhode ikke bruke en PSU eller noe annet hjemme mekket bak der...... Som privatpers så fra annbefaler jeg å gjøre det, men det er ditt valg.... Er ikke der noen muligheter å få flytter strømforsyningen ut fra badet, bare ha en tilførselkabel? Dette er nøye beskrevet av NEK 400 og om du skal følge den så må du benytte deg SELV her tror jeg: på folkemunnet lavspent. Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg har vurdert å lage et slags deksel av plexi med hengsler over cd spilleren. På denne måten er cd-spilleren totalt isolert fra dampen i rommet, bortsett fra de gangene jeg skal bytte sang eller justere volum. Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 OI!! så du har tenkt å ha den montert i badekaret, bake på "maskin siden", der er der nokk strengere krav til kapsling. Lurer på om det er en sone 1. Som fagmann så må eg be deg om å overhode ikke bruke en PSU eller noe annet hjemme mekket bak der...... Som privatpers så fra annbefaler jeg å gjøre det, men det er ditt valg.... Er ikke der noen muligheter å få flytter strømforsyningen ut fra badet, bare ha en tilførselkabel? Dette er nøye beskrevet av NEK 400 og om du skal følge den så må du benytte deg SELV her tror jeg: på folkemunnet lavspent. 5274477[/snapback] Hmm.. det visste jeg ikke! Tusen takk! Jeg har mulihet til å ha den på hobbyrommet, men jeg er redd for at strømforskyningen ikke klarer alt sagflis o.l Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 riktig, riktig... men det er ikke den som vil lage problemet, det er strømforsyningen din. Den vil bli stående i ett fuktig miljø, det e ikke helt tørt bak der. I så fall så må den bygges inn i en tett boks, mener på at kravet er IP 55, kan sjekke på mandag om det behøves. Men da kommer problemet med kjøling.... Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 riktig, riktig... men det er ikke den som vil lage problemet, det er strømforsyningen din. Den vil bli stående i ett fuktig miljø, det e ikke helt tørt bak der. I så fall så må den bygges inn i en tett boks, mener på at kravet er IP 55, kan sjekke på mandag om det behøves. Men da kommer problemet med kjøling.... 5274515[/snapback] Se hva jeg skrev i forrige post Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 hehe... var litt for kjapp, så ikke den. Det er en løsning som jeg ville ha gått for. Enklere å lage en skjerming for sagflis enn for vann. Holder vel streng tatt med litt fin netting, eller så kan du sette den i en boks med vifter og sette støv filter på denne. Men husk å bruke litt grove kabler, blir fort spenningsfall om det blir litt lengde. En 4 eller seks kvadrat ordner vel biffen Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) hehe... var litt for kjapp, så ikke den. Det er en løsning som jeg ville ha gått for. Enklere å lage en skjerming for sagflis enn for vann. Holder vel streng tatt med litt fin netting, eller så kan du sette den i en boks med vifter og sette støv filter på denne. Men husk å bruke litt grove kabler, blir fort spenningsfall om det blir litt lengde. En 4 eller seks kvadrat ordner vel biffen 5274576[/snapback] Ja, du har vel rett! Jeg ser i den ene worklogen din, at du mekka sammen en kjekk boks til å ta ut strøm fra psu. Hvor stor koblingsboks har du brukt? Hva slags transistorer har du brukt til LED'sa? Jeg fant ikke dette i worklogen din . Hadde vært kjekt å lagd en slik, å hatt den på hobbyrommet til å fikse strøm til CD spiller og andre dill dall prosjekter . Tusen takk for hjelpa så langt MVH Kjetil Berg Endret 9. desember 2005 av Tha sims Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Bare hyggelig. Der er ingen transistorer, bare resistorer..... hehe Regnet ut motstandene etter hva spenning som er på de foskjellige uttakene. Husker ikke dim på boksen, men jeg er ferdig på jobb no så jeg kan måle når jeg kommer hjem. Den har hjulpet meg en masse den under diverse prosjekt. Er så mye enklere når du slipper å fjuske til koblingene. Kanskje jeg skulle begynne å selge slike... hehe $$$ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå