Gå til innhold

Dell Dimension 5150, Raptor disk vil funke?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe denne:

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...=dhs&oc=d12516B

1. Kan man sette inn denne raptor disken

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122429&cks=SER

i Dell'en og kjøre windows fra den?

eller er Dell pcene slik at de ikke er kompatibel ? (Tror dell lager hovedkortene selv).

2. Noen som har erfaringer med støynivå på en dimension 5150? (ikke raptoren altså)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal bruke til bildebahandling hovedsaklig, Photoshop CS. Slik jeg har forståttt det vil pc'en få ca. 50% raskere opstartstid, tar jeg feil?

Jeg tror disken vil passe, men etter min mening er det bortkastede penger. Dagens Raptor gir nesten ikke bedre ytelse.

Hva skal du bruke pcen til?

5265889[/snapback]

Lenke til kommentar

En komplettkunde sin anmeldelse av raptor disken:

Verdt hver eneste krone, 2005-05-20

Anmelder: The Machine

Kjøpte denne disken for et par måneder siden, og etter å ha hatt et utall 5400- og 7200-disker (15 års erfaring med pc) må jeg bøye meg i støvet for Raptoren. Den er lynrask til det aller meste, og operativsystemet (XP Pro) loader 50% raskere enn med alt annet jeg har hatt, samt at alle krevende operasjoner kjører MYE mer smooth. Harddisken er som tidligere nevnt ofte flaskehalsen i en pc, og med denne disken løser du dette problemet. Lite poeng i å oppgradere CPU, RAM og grafikk hvis det er HD'en som er treig.

Lenke til kommentar
En komplettkunde sin anmeldelse av raptor disken:

Verdt hver eneste krone, 2005-05-20

Anmelder: The Machine

Kjøpte denne disken for et par måneder siden, og etter å ha hatt et utall 5400- og 7200-disker (15 års erfaring med pc) må jeg bøye meg i støvet for Raptoren. Den er lynrask til det aller meste, og operativsystemet (XP Pro) loader 50% raskere enn med alt annet jeg har hatt, samt at alle krevende operasjoner kjører MYE mer smooth. Harddisken er som tidligere nevnt ofte flaskehalsen i en pc, og med denne disken løser du dette problemet. Lite poeng i å oppgradere CPU, RAM og grafikk hvis det er HD'en som er treig.

5266331[/snapback]

Det er tull. Dagens raptor er ikke noe serlig raskere enn dagens 7200rpm-disker. Hvis du har en 7200rpm en stund, og så bytter til Raptor, så vil du merke forskjell, men det er fordi windows går raskere hvis du har lagt inn windows på nytt, ikke fordi disken skal være raskere. Da jeg la inn windows på min 7200rpm-disk på 200GB(WD, IDE), så gikk oppstarten tre sekunder, men etter hvert gikk det tregere og tregere. Det samme har det vært med en maskin med Raptor her i huset. Den første tiden gikk raskt (like raskt som den andre disken), men etter hvert som det ble lagt inn flere og flere programmer, så gikk maskinen tregere enn den med 7200rpm (riktig nok fordi den var noe svakere).

Poenget er at ytelsesforskjellen på en vanlig 7200rpm-disk og en Raptor er veldig liten. Du vil kanskje se en lite forskjell i benchmark, men ikke merke noe serlig forskjell i praktisk bruk. Om du vil merke forskjell, så bør du kjøpe en flash-disk(hvor ble de av?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...