Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Oppsett av vannkjølin

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg vannkjøling og har satt det opp...

Men det er en ting jeg lurer på skal Radiatoren være koblet før eller etter cpu-kjøleren

Her er opsettet mitt :

Maze 3 (peltier tilpasset, men bruker ikke peltier ennå)

Black ice exreme

Z-chip chipset kjøler

Aqua Bee up 1000

Alt sammen i 1/2 tilkobling

Alternativ 1

Jeg har montert det slik:

vanntank til radiator til cpukjøler til chipsetkjøler også tilbake igjen til vanntank....

Alternativ 2

Er dette riktig eller bør jeg montere slik:

Vanntank til cpukjøler til chipset kjøler til radiator også tilbake igjen til vanntank.

Er det best å seriekoble eller pararellkoble

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme "sett" som deg. I tillegg har jeg også en DD GF4 kjøler.

slik jeg skal ha det er at vannet starter i fra vanntanken, tar en runde innom ratiatoren. Her splittes vannet i to, hvor den ene delen tar CPU og motherboard, mens den andre kjøler GPU. Samles igjen, og inn i vanntanken.

Slik får man så kjølig vann som mulig på de varmeste komponentene. Chipsett blir ikke så varmt, derfor kjører jeg det i serie med CPU.

Pumpa ligger i vanntanken som rommer ca 1 liter vann.

I tillegg har jeg en en 80x80 vifte som blåser inn luft på/rundt vanntanken og videre inn i kabinettet.

Lenke til kommentar

Tror du har et fint oppsett sånn som det er nå, er ikke noe i veien for å ha ting koblet i serie, det er ikke så store forskjellen på vanntemp før/etter en blokk. Radiatoren er det som kjøler vannet, CPU-blokk er vel den du vil ha kaldest mulig vann på.

Med tanke på hva som er best av serie/parallell: Vannet går alltid den enkleste veien, det kan oppstå luftbobler i deler av systemet. Vannstrømmen vil også bli mindre i hver av de splittede rørene (den totale vannstrømmen blir samme, mulig litt forminsket pga. mer motstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...