Gå til innhold

Oppsett av vannkjølin

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg vannkjøling og har satt det opp...

Men det er en ting jeg lurer på skal Radiatoren være koblet før eller etter cpu-kjøleren

Her er opsettet mitt :

Maze 3 (peltier tilpasset, men bruker ikke peltier ennå)

Black ice exreme

Z-chip chipset kjøler

Aqua Bee up 1000

Alt sammen i 1/2 tilkobling

Alternativ 1

Jeg har montert det slik:

vanntank til radiator til cpukjøler til chipsetkjøler også tilbake igjen til vanntank....

Alternativ 2

Er dette riktig eller bør jeg montere slik:

Vanntank til cpukjøler til chipset kjøler til radiator også tilbake igjen til vanntank.

Er det best å seriekoble eller pararellkoble

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme "sett" som deg. I tillegg har jeg også en DD GF4 kjøler.

slik jeg skal ha det er at vannet starter i fra vanntanken, tar en runde innom ratiatoren. Her splittes vannet i to, hvor den ene delen tar CPU og motherboard, mens den andre kjøler GPU. Samles igjen, og inn i vanntanken.

Slik får man så kjølig vann som mulig på de varmeste komponentene. Chipsett blir ikke så varmt, derfor kjører jeg det i serie med CPU.

Pumpa ligger i vanntanken som rommer ca 1 liter vann.

I tillegg har jeg en en 80x80 vifte som blåser inn luft på/rundt vanntanken og videre inn i kabinettet.

Lenke til kommentar

Tror du har et fint oppsett sånn som det er nå, er ikke noe i veien for å ha ting koblet i serie, det er ikke så store forskjellen på vanntemp før/etter en blokk. Radiatoren er det som kjøler vannet, CPU-blokk er vel den du vil ha kaldest mulig vann på.

Med tanke på hva som er best av serie/parallell: Vannet går alltid den enkleste veien, det kan oppstå luftbobler i deler av systemet. Vannstrømmen vil også bli mindre i hver av de splittede rørene (den totale vannstrømmen blir samme, mulig litt forminsket pga. mer motstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...