Gå til innhold

xbox 360 vs. PC

Plecto

Anbefalte innlegg

King Kong sammenligningen der må du ta med en klype salt. King Kong på PC har samme grafikk som Xbox 1. Hvis du da ikke laster ned King Kong Gamers edition som har identisk grafikk med Xbox360. Uansett er det en dårlig port fra Xbox360 til PC. På samme måte som quake 4 på Xbox360 er en dårlig port fra PC. Call of Duty 2 er nok en dårlig port til PC. Som i tillegg har det med å stille på grafikken automatisk på PC-versjonen.

Jeg venter i spenning på Oblivion som er kodet separat til begge plattformene. Det kan bli spennende. Produsentene har selv sagt at hvis du vil ha den absolutt beste opplevelsen må du ha en high end PC. Hvis du ikke har råd til det, er Xbox360 ikke noe dårlig alternativ.

Men ja, Xbox360 er mye bang for the bucks. Det skal den ha. Hvis du da ikke må kjøpe en HDTV i tillegg. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Undersøkte litt rundt dette med mangel på AA i lanserings spillene. Forklaringen jeg kom over var dette; for å få full AA må bildet bli delt opp i biter (tiles) og buffer all geometri slik at polygonene kan bli delt opp inn i riktig tiles. For å gjøre dette effektivt må grafikk motoren bli designet med dette i tankene og siden dev kit'ene ikke hadde denne funksjonen før ganske seint i prosessen har ingen av lanserings spillene tatt i bruk denne muligheten.

Men det er blitt brukt "hacks" med å rendre på noe lavere oppløsning (for å unngå tiling) for å få med litt AA. Dette gjelder i det minste PGR3 og PDZ som kjører med 2xAA.

Lenke til kommentar
snip..

Jeg venter i spenning på Oblivion som er kodet separat til begge plattformene. Det kan bli spennende. Produsentene har selv sagt at hvis du vil ha den absolutt beste opplevelsen må du ha en high end PC. Hvis du ikke har råd til det, er Xbox360 ikke noe dårlig alternativ.

Men ja, Xbox360 er mye bang for the bucks. Det skal den ha. Hvis du da ikke må kjøpe en HDTV i tillegg. :p

5276270[/snapback]

Jeg så et videointervju med en av de på teamet som utvikler Oblivion og han sa at xbox360 ville gi den beste opplevelsen. Åkke som, jeg tror nok en high end PC slår 360'n.

Forøvrig håper jeg at alle vet at en HDTV har flere bruksområder enn bare være monitor for xbox360?? Virker som en del nærmest tar den med i "prisen" på 360'n. Jeg har en god 40 tommers HDTV. Den brukes mest til TV og DVD - og gir fantastiske bilder spesielt fra DVD spilleren. (Denon 1920, oppskalert bilde til 720p via HDMI). Og det er morsommere og se tv-filmer og sport også på en slik tv.

Selvfølgelig er den en råtass til xbox360 også, men jeg kan liksom ikke ta den med i regnestykket.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

"If you don’t want to compromise on a single thing, then you’ll need a high end PC with one of the latest video cards. If that’s not something you have, or can afford, then you may look at getting the 360 simply because it makes more economic sense."

- Pete Hines, Bethesda

http://www.dailygame.net/news/archives/005004.php

De har også nevnt at de som regel nevner Xbox360 som beste alternativ hvis de blir spurt om hva som er best. Dette for å slippe all verdens spm fra "n00bs" som ikke skjønner hvorfor Oblivion ikke kjører på deres Intel extreme Graphic osv... Xbox360 er enklere enn PC. Og dermed mye mer kjedelig (synes jeg da). ;)

Folk som kan en del om PC og hardware spør sjeldnere om hva som anbefales. De (vi) har lettere for å gjøre opp egne meninger.

Oblivion er låst på 30fps på X360. Bare det er nok til at jeg ikke vil prøve den på konsoll. Heller PC med høyere fps foran TV. :)

Lenke til kommentar

Ja ja. Jeg er PC spiller selv. Forklaringen du gir på hvorfor de har uttalt at 360 utgaven gir den beste opplevelsen i noen intervju virker grei nok. Jeg velger nok 360 utgaven alikevel av den enkle grunn at jeg ikke vil dra med meg PC'n i stua, men heller synke sammen i sofaen og bare boote opp konsollen. Og skal jeg få det meste ut av en PC utgave er jeg redd det snart trengs en oppgradering her. Har en AMD Athlon 64 4000+ CPU, 2 giga RAM, ATI Radeon x800XT 256mb grafikk-kort. Gir sikkert bra kvalitet dette oppsettet også, men det er noe med enkelheten ved spille det på 360'n som jeg liker tanken på.

30 fps holder for meg i massevis. Når jeg hyler nedover veien i PGR3 så kan jeg ikke akkurat si at jeg tenker på om det er 30 eller 60 fps. En del racing fans sa at de IKKE skulle kjøpe pgr3 på grunn av 30 fps før 360'n ble lansert. Men jeg har ikke lest en eneste uttalse om at noen har klaget på det etter å ha spilt det. Hverken i forum eller i anmeldelser. Men folk er forskjellige og sånn vil det alltid være.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

Vel jeg har en mid end PC og 360. Vil si at 360en overgår glatt alt min PC til 10 000 (for et år siden) kan klare å prestere. Men nå vil alltid enkelte ting være bedre på konsoll og andre på PC.

Konsoll er sterkt på følgende

*Kjørespill

*Plattform/action/eventyr spill (alt fra Jak og Daxter til god of war)

Mens PC er bedre på

*First Person Shooter

*Strategispill.

Så alt kommer egentligt ann på hvilke opplevelse du er ute etter.

Rent teknisk så ville jeg sett den som får en high end maskin til 1999,- Det er ikke nok til et bedre grafikk kort en gang.

Nei jeg tror jeg har det ganske bra med en grei PC til internett, Photoshop og noen FPS som half life 2

Mens Xboxen tar seg av det meste av spillunderholdningen.

Lenke til kommentar

For meg er 30fps vs 60fps akkurat det samme som å se på verdens beste sjokolade vs spise verdens beste sjokolade. Ved 30fps kan jeg tenke meg hvordan spillet egentlig ser ut og har veldig lyst på det (60fps). Akkurat som at man kan tenke seg hvordan verdens beste sjokolade smaker men har likevel fryktelig lyst på den. Framerate oppleves likevel utrolig forskjellig fra person til person. Jeg er bortskjemt med 60fps++ på PC og klarer dermed ikke 30fps på konsoll. Er du vant til 30fps eller svakere kommer 60fps som en bonus.

Jeg må si at den beste kjøreopplevelsen jeg noensinne har hatt på spill var med ratt og pedaler på en UXGA prosjektor, 3m lerret og Hi-Fi anlegg til et tresifret antall 1000-lapper. (Det har sine fordeler å kjenne folk høyt oppe i systemet i noen av landets største HiFi kjeder...)

Det er en opplevelse som sitter *lenge*.

Plattformspill og eventyrspill er etter min erfaring også mer enn OK på PC så lenge du har riktige kontroller. Jeg spiller alt av N64, PS1, Super Nintendo osv på PC-en...

Som så mye annet er en PC hva du gjør den til.

Du kan la den være en bråkebox med liten skjerm på et dårlig opplyst gutterom og la en radmager fyr med fett hår og tykke briller klapre i vei på et tastatur.

-Eller-

Du kan la den være den ultimate underholdningsmaskin og det selvsagte lydløse sentrum i stua. Med prosjektor, stort lerret, Hi-Fi anlegg, et vanvittig utvalg av kontrollere, ratt, joysticker osv både trådløse og med tråd, HDTV-tuner, luksussofa, dype lenestoler og flere 1000 GB med mp3-er, DVD-filmer, HDV filmer, spill osv osv.

Det eneste som irriterer meg litt er at så mange spilltitler forblir "Xbox only" og Playstation only". Litt trist at man må ha flere konsoller for å spille alt.

Men så klart: Alt dette koster. Er du ute etter den mest komplette opplevelsen stort sett uansett spillsjager er PC best. Hvis du er ute etter "bang for the bucks" er konsoller overlegne. Ihvertfall noen år fremover.

Har du ikke penger eller du har penger men ikke nok "skills" eller tålmodighet til å sette opp et skikkelig stabilt PC-system, så for all del kjøp en konsoll. Det er jo dere den er ment for, er den ikke?

Og selv om jeg har en rimelig OK PC er jeg verken rik eller bortskjemt. Jeg er student og jobber beinhardt hver eneste dag gjennom hele sommeren. Alt handler om prioriteringer.

Lenke til kommentar

Vel for meg virker det inlegget ditt litt usaklig i og med at du prøver å heve deg selv over oss andre.

Bortskjemt med 60fps osv

Lydløst underholdningsenter til godt over 40 000......Ja jøss

Alt virker jo vel og bra.

Fordelen med konsoll som alltid vil være bra er at du slipper

*Installering

*At spillet ikke fynker på din maskin

*Og som nevt. Exlusive spill

Selvfølgelig har sikkert du en femte maskin spille vil virke på

og ditt argument om Plattformspill er latterlig. Du spiller 90 tallets største hits nå!

vel, Det har skjedd en del i den verden siden 90tallet. Jak serien er for eksempel meget underholdene. Og det finnes lignende på alle de "current Gen consollene"

Og ikke alle 360spill vil være i 30fps. Lanseringspillene er bare det siden de er litt "rushet" for å si det enkelt.

Men synes ikke det var så veldig saklig måten du la frem dine argumenter på. Nå sier jeg ikke at min måte er bra eller bedre. Men stusset ovar måten du la frem dine evner til å bygge en supercomputer og påstod at vi som ikke kunne det (dårligere lærte?) skulle bare nøye oss med konsoll.....

Men men....livet går videre....selv med litt støy....alt er en smaksak. Blir du lett irritert av støy er vel ikke 20 000 så ille pris til å få bukt på problemet. :roll:

Lenke til kommentar
En folkevogn gjør ikke samme nytten som en Lamborghini. På en lamborghini trenger man heller ikke å bytte skjermkort på kjørecomputeren for å kunne kjøre på de nyeste veiene.

Spillene på XBOX 360 er helt like sine stallbrødre på PC, akkurat som på andre 32-bit, eller bedre konsoller.

5295298[/snapback]

Well Said :thumbup:

Lenke til kommentar

Oppklaringsrunde: :D

-"Jeg er bortskjemt med 60fps++ på PC og klarer dermed ikke 30fps på -konsoll. Er du vant til 30fps eller svakere kommer 60fps som en bonus."

Ja, 60fps i alle spill er å være litt bortskjemt. Er du ikke enig? Jeg vil påstå dette var rimelig objektivt.

Jeg nevnte IKKE at jeg faktisk har det underholdningssenteret. Det er noe jeg har prøv én gang og er nå en våt drøm... Man må drømme litt stort. ;)

Jeg innrømmer at antallet plattformspill jeg har spillt på nyere konsoller er forsvinnende lavt. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor samme opplevelse ikke kunne oppnås med samme spill på PC med bruk av samme kontroller og samme skjerm? Dessuten er det jo latterlig få plattformspill til PC. Merkelige greier.

-Men så klart: Alt dette koster. Er du ute etter den mest komplette -opplevelsen stort sett uansett spillsjager er PC best. Hvis du er ute etter -"bang for the bucks" er konsoller overlegne. Ihvertfall noen år fremover.

-Har du ikke penger eller du har penger men ikke nok "skills" eller -tålmodighet til å sette opp et skikkelig stabilt PC-system, så for all del -kjøp en konsoll. Det er jo dere den er ment for, er den ikke?

Fortsatt objektivt, om enn litt over kanten. Det skal jeg innrømme. Det gikk nok litt fort i svingene. :p

Og det var ikke "du" og "du" jeg tenkte på når jeg skrev du og "skills" i samme setning. Det var alle som skyr PC verre enn pesten. Og når det gjelder forumbrukernes maskiner og deres stabilitet er det vel bare å se på hw.no sin avstemningstest at jeg ikke mente alle dere. :)

Jeg håper du har en stabil maskin og ikke føler deg truffet.

Men ja, jeg ser litt ned på konsollspillere. Hvorfor? jeg synes det er et altfor enkelt system som ikke krever noen ting fra eieren. Jeg mener at et skikkelig system skal kreve litt slit og tårer.

Det er i så fall denne innstillingen jeg bør få verbal bank for. Ikke alt det andre som faktisk var forholdsvis objektivt.

Og diskusjonen bør vel fortsatt holde seg innenfor rammene til trådstarteren? Hva er best: PC eller Xbox360 hvis man ser bort i fra pris. Og jeg skulle gladlig byttet skjermkort oftere. Hittil har jeg skiftet total PC bare én gang i året. Jeg bør skjerpe meg. Forandring fryder.

Spillene på XBOX 360 er helt like sine stallbrødre på PC, akkurat som på andre 32-bit, eller bedre konsoller.

Bortsett fra at flere av disse er låst på 30fps, gode textures, 2xAA, 0xAF og 720p. Jeg tar gladlig (mye) dårligere bildekvalitet for 60fps eller bedre. Men det er nå bare meg da.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Bortsett fra at flere av disse er låst på 30fps, gode textures, 2xAA, 0xAF og 720p. Jeg tar gladlig (mye) dårligere bildekvalitet for 60fps eller bedre. Men det er nå bare meg da.

5295350[/snapback]

Alt over 30 fps ser mer eller mindre likt ut. Dessuten har de fleste vanlige TV-er problemer med å vise mer enn 30 fps.

At det er "stor" forskjell på 30 fps og 60 fps kalles Placebo-effekt. ;)

Jeg personlig mener at Shading, UW-mapping, og ikke minst polycounten er mye viktigere enn fps. :yes:

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Du kan godt ta en blindtest på meg med en hvilken som helst fps under 60 og jeg skal fortelle deg framerate med en sikkerhetsmargin på rundt 10%. Jeg har gjort det før og kan gladelig gjøre det igjen. :)

Folk har ulik oppfatning av bevegelser og bilder. Jeg endte opp med å være en av de uheldige. I alle spill jeg spiller setter jeg ned alt av detaljer til det kjører smooth for mine øyne mer enn 98% av tiden. Som regel er denne frameraten like rundt 60. Merkelige greier...

Test: 15fps vs 30fps vs 60fps.

1: Installér zeckensack's Glide wrapper. (For å kunne kjøre gode gamle 3dfx glide programmer her: http://www.zeckensack.de/glide/archive/GlideWrapper084c.exe

2: Installér og kjør 3dfx sin 60fps vs 30fps vs 15fps test her: http://www.falconfly-central.de/downloads/...demo-3060hz.zip

3: Kjør litt rundtomkring i det lille rommet og se selv at det er forskjell. Forskjellen er *mye* større hvis du faktisk spiller et spill.

For meg er forskjellen mellom 15fps og 30fps ca like stor som forskjellen mellom 30fps og 60fps.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
For meg er 30fps vs 60fps akkurat det samme som å se på verdens beste sjokolade vs spise verdens beste sjokolade. Ved 30fps kan jeg tenke meg hvordan spillet egentlig ser ut og har veldig lyst på det (60fps). Akkurat som at man kan tenke seg hvordan verdens beste sjokolade smaker men har likevel fryktelig lyst på den. Framerate oppleves likevel utrolig forskjellig fra person til person. Jeg er bortskjemt med 60fps++ på PC og klarer dermed ikke 30fps på konsoll. Er du vant til 30fps eller svakere kommer 60fps som en bonus.

Jeg må si at den beste kjøreopplevelsen jeg noensinne har hatt på spill var med ratt og pedaler på en UXGA prosjektor, 3m lerret og Hi-Fi anlegg til et tresifret antall 1000-lapper. (Det har sine fordeler å kjenne folk høyt oppe i systemet i noen av landets største HiFi kjeder...)

Det er en opplevelse som sitter *lenge*.

Plattformspill og eventyrspill er etter min erfaring også mer enn OK på PC så lenge du har riktige kontroller. Jeg spiller alt av N64, PS1, Super Nintendo osv på PC-en...

Som så mye annet er en PC hva du gjør den til.

Du kan la den være en bråkebox med liten skjerm på et dårlig opplyst gutterom og la en radmager fyr med fett hår og tykke briller klapre i vei på et tastatur.

-Eller-

Du kan la den være den ultimate underholdningsmaskin og det selvsagte lydløse sentrum i stua. Med prosjektor, stort lerret, Hi-Fi anlegg, et vanvittig utvalg av kontrollere, ratt, joysticker osv både trådløse og med tråd, HDTV-tuner, luksussofa, dype lenestoler og flere 1000 GB med mp3-er, DVD-filmer, HDV filmer, spill osv osv.

Det eneste som irriterer meg litt er at så mange spilltitler forblir "Xbox only" og Playstation only". Litt trist at man må ha flere konsoller for å spille alt.

Men så klart: Alt dette koster. Er du ute etter den mest komplette opplevelsen stort sett uansett spillsjager er PC best. Hvis du er ute etter "bang for the bucks" er konsoller overlegne. Ihvertfall noen år fremover.

Har du ikke penger eller du har penger men ikke nok "skills" eller tålmodighet til å sette opp et skikkelig stabilt PC-system, så for all del kjøp en konsoll. Det er jo dere den er ment for, er den ikke?

Og selv om jeg har en rimelig OK PC er jeg verken rik eller bortskjemt. Jeg er student og jobber beinhardt hver eneste dag gjennom hele sommeren. Alt handler om prioriteringer.

5295197[/snapback]

Vel vel. dette var mye. Eneste jeg kan si at det er litt synd for deg at du går glipp av en del virkelige bra spillopplevelser hvis du aldri kan godta 30fps. Jeg storkoser meg PGR3. Sjokoladesammenligningen var mest merkelig synes jeg. Men men.

1000gb MP3 og HIFI anlegg osv.. Dette har jeg alltid lurt på. En del invisterer i vanvittige stereoanlegg og så spiller de blikkboks lyd gjennom det. Nok om det, en slik debatt vil spore av.

Ellers låter du litt fisefin i mine ører. Snakker om ikke penger eller "skills" nok til å sette opp stabilt PC system osv... Er ikke så innviklet. Og en del av leserne her har vel vært lønnsmotagere i en 20 år eller noe og tar seg råd hvis de vil uten å jobbe så beinhard for det. Tror nok en god del av leserne her har både penger, skills og tålmodighet til å ha slikt system du beskriver og har det gjerne også - men likevel spiller TV-spill når de føler for det. "Det er jo dere den er ment for?" Tøysekoppen! Synes du setter ting litt merkelig opp mot hverandre. TV-spill er ikke B-løsningen for folk med lite penger eller manglende intelligens. Det er faktisk first choice for mange forskjellige typer mennesker. Dog, jeg skal innrømme at det egentlig nå først med Xbox360 at min interesse ble skikkelig vekket for TV spill.

Men er helt enig i at TV-spill gir god "bang for bucks"

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

Men ja, jeg ser litt ned på konsollspillere. Hvorfor? jeg synes det er et altfor enkelt system som ikke krever noen ting fra eieren. Jeg mener at et skikkelig system skal kreve litt slit og tårer.

Det er i så fall denne innstillingen jeg bør få verbal bank for. Ikke alt det andre som faktisk var forholdsvis objektivt.

Nå synes jeg du troller skikkelig bra!

Dr.Peedee

Lenke til kommentar
Vel vel. dette var mye. Eneste jeg kan si at det er litt synd for deg at du går glipp av en del virkelige bra spillopplevelser hvis du aldri kan godta 30fps. Jeg storkoser meg PGR3. Sjokoladesammenligningen var mest merkelig synes jeg. Men men.

5295421[/snapback]

Beklager. It's a curse. Og sjokoladesammenligningen hørtes bra ut i mine ører :(

Ellers låter du litt fisefin i mine ører.

5295421[/snapback]

Jeg beklager igjen. Jeg er perfeksjonist. Mine første lov: "Det finnes ingen PC-er eller konsoller sterke nok til å dra bra nok grafikk i bra nok framerate."

TV-spill er ikke B-løsningen for folk med lite penger eller manglende intelligens. Det er faktisk first choice for mange forskjellige typer mennesker. Dog, jeg skal innrømme at det egentlig nå først med Xbox360 at min interesse ble skikkelig vekket for TV spill.

5295421[/snapback]

Jeg beklager igjen om jeg tråkket noen på tærne. Det var faktisk ikke meningen. :cry:

Jeg liker dere alle sammen. Desverre liker jeg også å diskutere og å kverulere. :hmm:

Men er helt enig i at TV-spill gir god "bang for bucks"

5295421[/snapback]

Da er vi enige om noe. :w00t:

Når det gjelder siste innlegg: Jeg beklager *nok* en gang. Dette var min mening. Rett fra hjertet. Dermed er det langt fra objektivt og rasjonelt. Men jeg tror ikke det blir så fryktelig lett og endre på den. Meningen min om konsoller og slikt altså. :thumbdown:

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Han som begynte topic sa ganske klart "hvis man ser bort i fra pris".

Men argumentet er korrekt. En Xbox360 er billigere og enklere enn PC. På samme måte som en folkevogn er billigere og enklere enn en Lamborghini. ;)

5295279[/snapback]

kanskje ikke det der var den beste sammenligningen...

ville heller sett på det som det er! med boxen kan du ikke fylle opp med bedre skjermkort, lydkort og andre data-greier som jeg ike vil uttale meg om når jeg ikke er den sterkeste på den fronten. boxen er hva den er og kommer til å være det til evig tid.

dukan jo kanskje kjøre sammenligninger slik:

x360 VS pc

marketplace = nedlastningsprogrammer.(bit torrent,dc etc.)

masse spill = flere spill

xbox live = internett

live chat = ditto

HD-gaming = not so much

høres ut som en skikkelig pc-fan boy, men konklusjonen er at følelsen av å benke seg i sofaen og gripe etter kontrollen som smelter seg inn som en naturlig del av hånda di, slå på boxen(med nevnte kontroll, spille live med PGR3 og se hvordan alt utspiller seg på den nyinnkjøpte HD prosjektoren din.

si hva du vil, men Boxen slår pc ned i støvelen!

Endret av trondtrond
Lenke til kommentar

Oki. Dårlig sammenligning. Poenget er observert. :D

Bare si ifra hvis du vil ha besøk en gang. Så vil jeg gjerne prøve boxen ordentlig en gang. Så kan du komme på besøk her og se på min "boks" i aksjon en gang. :)

Det er ikke slik at jeg nødvendigvis hater xbox eller konsoller, det er bare det at jeg aldri har sett et spill på noen konsoller som har gitt meg en wow-følelse. Halo på Xbox 1 som "alle" var så fryktelig imponert over, så jeg på én gang. Det var nok. Nå har jeg sett videoer, screenshots, digicam-bilder osv fra de fleste launch-titlene uten at noen av de har gitt meg hakeslepp. For meg er grafikk en stor del av den totale spillopplevelsen. Desverre. Det er dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...