Gå til innhold

xbox 360 vs. PC


Plecto

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig å ha både en rimelig oppdatert PC (se profil for specs), samt en Xbox 360 stående i stua. I sommer brukte jeg over 9000,- på å oppgradere fra en P4 2.53GHz med et Radeon 9800pro kort, for å få en nyere PC som taklet de nyeste PC spillene bedre. Jeg var direkte misfornøyd med ytelsen på det forrige oppsettet, som heller ikke var særlig gammelt.

 

Med denne PCen har jeg fått spilt de fleste nyere PC spillene som Call of Duty 2, F.E.A.R, Battlefield 2 Quake 4 og Half Life 2 uten alt for mye grafikk lagg. Jeg kan ikke akkurat si det var verdt pengene. Ser man på topp 50 av PC spillene som er kommet ut i år, oppdager man at de aller fleste også finnes på konsollene i en eller annen form (selv om PC utgavene stort sett er bedre). Unntaket er strategi og RTS spill som Civ 4, Age of Empires 3, Black & White 2 og liknende, som kun finnes på PC, men disse er heller ikke de mest grafikk krevende.

 

Ennå verre blir det at når Oblivion kommer ut, da jeg frykter at selv min nåværende PC kommer til kort, og jeg blir tvunget til å punge ut for enda en oppgradering.

 

Etter at jeg kjøpte meg Xbox 360, vurderer jeg nå heller å vente minst ett år før jeg oppgraderer PCen min igjen. For 3000,- (altså under prisen av det jeg ga for grafikkortet mitt alene) har jeg en maskin som takler alt av de nyere spillene, inkludert Oblivion og Call of Duty 2, og som vil få mange gode og eksklusive spill i flere år fremover.

 

Sammenlikner man PC spill og Xbox 360 titler som finnes på markedet i dag, er det varierende hvor store forskjeller det er på grafikken. Call of Duty 2 og King Kong ser omtrent like ut som på PC, men med en liten fordel for Xbox 360 versjonene. Andre multiplatform titler er så og si identiske på begge platformene. Eksklusive spill som Project Gotham 3, Kameo, og PDZ er på mange områder penere enn de fleste PC spill. Spesielt PGR 3 er penere enn alt jeg har sett på PC til nå. Dette er imidlertid kun launch titlene, som ikke er i nærheten av å utnytte maskinvaren til fulle. Selv om noen av disse spillene bruker mer enn 1 kjerne, vil det gå lenge før vi får spill som virkelig utnytter grafikkchipen og alle de 3 prosessorkjernene. Spillutvikling for flerkjerneprosessorer er noe helt nytt som vil ta litt tid å mestre.

 

Selv om PCene etterhvert vil komme til å dra i fra, kommer Xbox 360 til å henge med i mange år fremover. Se bare på Half-Life 2 på Xbox. En imponerende bragd for 5 år gammel hardware!

 

Hvorfor skal man så velge det ene fremfor det andre? Det kommer helt an på spillene man liker, og hvor mye penger man er villig til å bruke. Har du et enormt budsjett til på å bruke på oppgraderinger, foretrekker spill med muligheter for mods, er allergisk for å spille FPS med kontroller, eller rett og slett ikke har interesse av en eneste tittel som kommer til Xbox 360, da kan man med fordel holde seg til kun PC.

Ellers ser jeg ikke en eneste grunn til å la være å kjøpe Xbox 360, bortsett fra kanskje å vente til den får ett større spill utvalg eller den dropper enda mer i pris.

 

Av spill som kommer på Xbox 360, som jeg ser frem imot, har jeg blant annet Gears of War, Ninja Gaiden 2, Halo 3, Forza 2, DoA 4 (perfekt for party-spilling), Resident Evil 5, Splinter Cell 4, Mass Effect, Too Human og mange fler. Av spill som kun kommer ut på PC, kommer jeg faktisk ikke på en eneste tittel, enda jeg alltid pleier å holde meg oppdatert på den fronten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[domt spørsmål] har noen av dere sett NBA spillet til Xbox360? grafikken i det er helt sykt med måten klærne reagerer og "flapper" med den bevegelige kroppen til spilleren, som også svetter og beveger seg *utrolig* realistisk. En kamerat av meg hevder dette ikke kan gjøres med noen pc til dags dato, men selv er jeg desverre ikke pc-geni nok til å ha mening om det selv.

 

I tillegg har jo ingen av launch-spillene vert i nærheten av å rørt med X360'ens ytterste "preformance grenser", så jah...

Lenke til kommentar

For å illustrere siterer jeg noen jeg har skrevet før:

 

En PS2 er laaangt svakere spesifikasjonsmessig enn kontorpc`en min. Kontorpc`en klarer ikke å kjøre mange spillene på barespill.no, og den har 768 mb ram. Skjermkortet er dog innebygd og av særdeles dårlig kvalitet. Det burde vært bedre siden XP krever litt, men men. Kontorpc`en min bruker tid på å vise en jpg-fil, starte små applikasjoner og vise små snutter i WMP. Det er kort sagt en svak pc, veldig svak, men spesifikasjonsmessig likevel myyyye bedre enn PS2. PS2 spiller GT4, oppløsningen er ikke bra nei, men spillet flyter som bare det.

 

PC og konsoll kan bare ikke sammenlignes rettferdig.

Lenke til kommentar
Til alle dere som føler at dere har peil på pc. Hvorfor velge xbox 360 (hvis man ser bortifra prisforskjellene mellom en kraftig nok pc til de nyeste spill, og xboxen)?

5265478[/snapback]

 

 

(...) Etter at jeg kjøpte meg Xbox 360, vurderer jeg nå heller å vente minst ett år før jeg oppgraderer PCen min igjen. For 3000,- (altså under prisen av det jeg ga for grafikkortet mitt alene) har jeg en maskin som takler alt av de nyere spillene, inkludert Oblivion og Call of Duty 2, og som vil få mange gode og eksklusive spill i flere år fremover.

(...)

Selv om PCene etterhvert vil komme til å dra i fra, kommer Xbox 360 til å henge med i mange år fremover. Se bare på Half-Life 2 på Xbox. En imponerende bragd for 5 år gammel hardware! (...)

5267342[/snapback]

 

Oblivion er låst til lusne 30fps på 360. Det gjelder en del andre spill også. :(

If you don’t want to compromise on a single thing, then you’ll need a high end PC with one of the latest video cards. If that’s not something you have, or can afford, then you may look at getting the 360 simply because it makes more economic sense.
(fra et intervju med Pete Hines fra Bethesda)

 

Jeg skal gjøre HL2 bragden til xbox litt mindre for deg. :tease: Som alle vet kan HL2 også kjøre på en GF4 Ti 4600. Hvis man tenker på hvor mye man kan optimalisere for én plattform er det en ok sammenlikning i forhold til xbox sin oppgraderte GF3.

 

PC vs Xbox (jeg har studert en del xbox screens og funnet ut at grafikken er ca slik):

highlowd1trainstation3bmp4ci.th.jpg

lowhighd1trainstation4bmp2bu.th.jpg

 

Når det gjelder diskusjonen om hva som ser best ut Xbox360 launch titler og nyere PC spill, mener jeg fortsatt PC er best. Hvorfor? Jeg sammenlikner med virkeligheten når jeg ser på grafikk. Virkeligheten har *alltid* virkelig god antialiasing og anisotropic filtering. Det har PC-en, mens 360 launch titler ikke har det. Virkeligheten kan ha dårlige textures. Faktisk. 360 har i flere spill bedre textures enn PC. Så for min del vinner anti aliasing og anisotropic filtering over textures. Jeg haaaater trappetrinneffekt i spill. Jeg klarer overhodet ikke å leve meg inn i et spill uten antialiasing. selv med 1600x1200. :(

 

 

Dinsdale: Bytt ut skjermkortet på kontor PC-en med en GF4 Ti 4600 eller bedre, rydd opp i Windows, og jeg er ganske overbevist om at du kunne kjørt f.eks. HL2 på minimum detaljer (som Xbox). Been there, done that.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Så langt har så godt som ingen 360 spill AA i det hele tatt. Dessuten har veldig få noe AF heller. Project Gotham Racing 3 f.eks.

 

Jeg kan godt kjøre HL2 på en PC med 700MHz CPU så lenge jeg får lov til å bruke 128MB RAM til spillet og ikke OS. ;)

Samt at jeg får lov til å ha skikkelige fps slowdowns som xbox versjonen av HL2.

Lenke til kommentar

CONCLUSION

 

At this point it’s clear to say that the 360 is capable of delivering graphics at least as impressive as a far more expensive gaming PC. And, while PC hardware will always be progressing, so too will 360 developers be optimizing, and so it can be expected that Microsoft’s new console will keep up at least for the next few years.

 

http://www.ggl.com/news.php?NewsId=1692

Lenke til kommentar
Er det ikke et krav fra MS at alle spillene til 360 har krav om å støtte minimum 720p oppløsning, Widescreen og 4xAA?

5272138[/snapback]

Jo. Er nok bare OddArne som har sett noen tidlige screenshots eller bare spilt gamle demoer.

 

EDIT: Bare se hva 360 gjør med Xbox 1 spill:

http://www.gamespot.com/features/6140654/index.html

Endret av Crockett
Lenke til kommentar
Så langt har så godt som ingen 360 spill AA i det hele tatt. Dessuten har veldig få noe AF heller. Project Gotham Racing 3 f.eks.

Da ville jeg byttet Xboxenhvis jeg var deg - noe er åpenbart feil.

 

For du har vel sett det på en Xbox 360 selv eller bare 'tror' du som så mange andre på forumene her uten egentlig å ha noe som helst peiling på hva du snakker om ...?

Lenke til kommentar

Uhm. Det er ikke sånn at jeg drar frem argumentasjon og slikt bare for å virke nedsettende. :)

Jeg har sjekket rundt omkring på nettet, hørt hva folk har sagt og sett både digitalkamerabilder og screenshots fra xbox360 på både 720p, 1080i og 480p.

F.eks.

 

NFS:MW med 720P: http://img359.imageshack.us/my.php?image=360a4kt.jpg

http://img516.imageshack.us/my.php?image=360b1iv.jpg

Her er det tydelig å se at det ikke er Anisotropic Filtering og maksimalt 2xAA. Se på "all the jaggies"...

 

Project Gotham Racing 3 med 720P:

http://img45.imageshack.us/my.php?image=pgr17ty.jpg

Ingen Anisotropic filtering whatsoever. Ikke mye antialiasing og spore heller. Muligens 2xAA.

 

Kameo med 720P

http://img200.imageshack.us/my.php?image=kameo10in.jpg

muligens 4xAF med nok en gang: max 2xAA, hvis det er det engang...

 

Dette er NFS:MW fra PC på samme TV med 4xAA og 16xAF:

http://img516.imageshack.us/my.php?image=pca8dq.jpg

 

Microsoft har sagt at 4xAA er så godt som "costless" på 360. De har ikke sagt noe om at alle spill skal ha det. Men alle spill skal støtte minst 720p.

 

Men jeg har til gode å se i real-life. Så hvis noen som har 360 og 720p TV har lyst på besøk er det bare å si ifra. :)

 

(Grunnlag for min vurdering av AA og AF: http://www.nhancer.com/help/AASamplesLow.htm og http://www.nhancer.com/help/AFSamples.htm)

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

NFS:MW bildene så ganske merkelig ut... På Xbox360 bildene er det mye "tv-støy" (rare linjer osv, som man får når man tar bilde av en tv), mens på Pcbildet av samme spillet er det nærmest ikke-eksisterende. I tillegg er xbox360 bildet mye skapere enn pcbildet, og det ser ut som han har kjørt softening på pcbildet.

 

Ikke det at jeg trekker resultatene i tvil, men det ser litt merkelig ut. Så også at Kameo har noen jaggies som det tydeligvis er umulig å se på en standard tv, så jeg får vente med å uttale meg mer om det til jeg har en HDTV.

Lenke til kommentar

vanlig TV skjuler grafikkfeil. Det er viden kjent. Bildene ble tatt av en forholdsvis nøytral Xbox360 "fanboi". Grunnen til at PC bildet er *så mye* bedre enn 360 bildene er at 360 kjører på 720p, mens PC-en kjører på 1280x1024 nedsamplet til XXXx720.

 

Og slik ser det ut på PC-en min: http://img486.imageshack.us/my.php?image=untitled2bmp2is.jpg

 

:tease:

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Jeg tror det er pga både antialiasing og nedsampling på PC.

Den minste detaljen som er tydelig på TV-en i begge bildene er nøyaktig like stor. Se på trærne. Hvis du sammenligner to bilder der det ene har antialiasing og anisotropic filtering, mens det andre ikke har det, kan det se ut som at det uten bildeoptimaliseringer har en slags TV-effekt hvis du vil kalle det for det. Når det gjelder de skråstile stripene på selve bilen tror jeg det er pga uheldig vinkel og oppløsning på 360. Det er karbonfiberetterligninger. Det kan gi en slags "strek-effekt" på lav oppløsning. Bortsett fra det, sliter jeg med å finne TV-effekter på 360 bildet.

 

Et stort pluss skal Xboxen ha da: Den har (mye) bedre textures enn PC-versjonen.

Lenke til kommentar

PC vs Xbox-sammenligning

Siden over har sammenlignet grafikken i spillene Call of Duty 2 og King Kong på en Xbox 360 og en high-end PC (AMD FX-55 CPU, dual NVIDIA 6800 Ultra SLI, dual 10 000 RPM Western Digital 74 HDD 8 MB cache RAID0) på omtrent lik oppløsning (1280x768).

 

Ser ut til at Xbox 360 absolutt er på høyde med denne nokså dyre PC-en i nevnte spill, om ikke hakket bedre. Ikke dårlig for en konsoll til rundt 3000 kroner...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...