C00kie4fuN Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Hei Jeg har lenge planlagt å kjøpe nye pc deler (CPU intel,GPU, RAM og HK) Har spart lenge og trenger litt hjelp Noen viktige kriterier: - Det skal være mulig å oppgradere senere, uten å kjøpe alt nytt. Hovedkort med mulighet for SLI og mulig oppgradering av prosessor senere. EVT dualcore - Skal kunne kjøre de beste spill uten problemer - KVALITET. Men det får man vel for så mye penger Jeg har ganske god kontroll på hva jeg skal ha men lurer på om noen der ute har noen innvendinger! Mitt forslag er: Hovedkort: Klikk her! Ram: Klikk her! Grafikkort Klikk her! Og til sist: Prosessor Klikk her! Her er et oppsett jeg har valgt. Jeg vet at de alle er gode komponenter. Jeg kan en del med pc.. Men RAM er jeg ikke så flink på.. Noen som kan masse så gi meg tips. Hvis dere vil anbefale andre versjoner av f.eks 7800-kortet, eller heller velge dual-core så si i fra Jeg vil sette veldig pris på all hjelp jeg kan få Vil ikke kaste bort penger på dumhet. PS! MAX 11 tusen kroner *EDIT* leif var innom Endret 7. desember 2005 av C00kie4fuN Lenke til kommentar
kimern9 Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hei Jeg har lenge planlagt å kjøpe nye pc deler (CPU intel,GPU, RAM og HK) Har spart lenge og trenger litt hjelp Noen viktige kriterier: - Det skal være mulig å oppgradere senere, uten å kjøpe alt nytt. Hovedkort med mulighet for SLI og mulig oppgradering av prosessor senere. EVT dualcore - Skal kunne kjøre de beste spill uten problemer - KVALITET. Men det får man vel for så mye penger Jeg har ganske god kontroll på hva jeg skal ha men lurer på om noen der ute har noen innvendinger! Mitt forslag er: Hovedkort: Klikk her! Ram: Klikk her! Grafikkort Klikk her! Og til sist: Prosessor Klikk her! Her er et oppsett jeg har valgt. Jeg vet at de alle er gode komponenter. Jeg kan en del med pc.. Men RAM er jeg ikke så flink på.. Noen som kan masse så gi meg tips. Hvis dere vil anbefale andre versjoner av f.eks 7800-kortet, eller heller velge dual-core så si i fra Jeg vil sette veldig pris på all hjelp jeg kan få Vil ikke kaste bort penger på dumhet. PS! MAX 11 tusen kroner *EDIT* leif var innom 5265314[/snapback] Anbefaler dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313606 XFX 7800 GT kortenen 256/512 RAM Prosessor: AMD Athlion 3000-4000 eller dual core... Minne: Corsair.. Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Til spillng først og fremst så bør du velge Amd framfor Intel baserte cpuer, da så å si alle tester viser at Amd er veien å gå her.Skal du i tillegg multitaske en del, er et enten en opteron eller en X2 som er de beste til multitasking per idag. Jeg personlig ville valgt en Opteron 165, da disse er syke overklokkere, og samtidig yter svært bra. Har laget en handleliste her for deg som du kan kikke litt på. Resten av pengene bruker du på hdd og kabinett Endret 7. desember 2005 av ducmaster Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Jeg vil nok gå for et Intel-oppsett. Liker det alt for godt Men når det gjelder minne! Gjerne spesifiser hvilke minnemoduler som vil passe best til det oppsettet jeg har valgt nå Det er der jeg ikke har så mye peiling Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Til spillng først og fremst så bør du velge Amd framfor Intel baserte cpuer, da så å si alle tester viser at Amd er veien å gå her.Skal du i tillegg multitaske en del, er et enten en opteron eller en X2 som er de beste til multitasking per idag. Jeg personlig ville valgt en Opteron 165, da disse er syke overklokkere, og samtidig yter svært bra. Har laget en handleliste her for deg som du kan kikke litt på. Resten av pengene bruker du på hdd og kabinett 5265491[/snapback] Veldig bra veldig bra;) Som spesifisert i emnetittel skal jeg ikke kjøpe kabinett og slikt.. Harddisker har jeg nok av:P Kabinett med vifter har jeg også Så jeg blir nok å kjøpe 7800GTX siden jeg kan bruke 11k. MEn hvis jeg ønsker ø bruke den mye til kontorarbeid og slikt, funker ikke INTEL bedre da? HAr fått et inntrykk av det Men hvis jeg går ut i fra at jeg skal ha intelbasert pc, Er dualcore veien å gå? For eksempel Intel Pentium D ?? Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Til spillng først og fremst så bør du velge Amd framfor Intel baserte cpuer, da så å si alle tester viser at Amd er veien å gå her.Skal du i tillegg multitaske en del, er et enten en opteron eller en X2 som er de beste til multitasking per idag. Jeg personlig ville valgt en Opteron 165, da disse er syke overklokkere, og samtidig yter svært bra. Har laget en handleliste her for deg som du kan kikke litt på. Resten av pengene bruker du på hdd og kabinett 5265491[/snapback] Veldig bra veldig bra;) Som spesifisert i emnetittel skal jeg ikke kjøpe kabinett og slikt.. Harddisker har jeg nok av:P Kabinett med vifter har jeg også Så jeg blir nok å kjøpe 7800GTX siden jeg kan bruke 11k. MEn hvis jeg ønsker ø bruke den mye til kontorarbeid og slikt, funker ikke INTEL bedre da? HAr fått et inntrykk av det Men hvis jeg går ut i fra at jeg skal ha intelbasert pc, Er dualcore veien å gå? For eksempel Intel Pentium D ?? 5265532[/snapback] Hvorfor skal du absolutt ha intel da når Amd per idag topper tronen på både spille og multitask markedet? Edit : Nei, altså markedet har forandret seg endel ifra da Intel med sin P4 tronet på toppen, da hadde Amd kun sine Athlon Xp prosessorer. men per idag, har Amd både A64 som er best til spill, Opteron prosessorer samt X2 prosessorer som er best til multitasking, så ser jeg absolutt ingen fordel med å velge Intel framfor Amd. Endret 7. desember 2005 av ducmaster Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Til spillng først og fremst så bør du velge Amd framfor Intel baserte cpuer, da så å si alle tester viser at Amd er veien å gå her.Skal du i tillegg multitaske en del, er et enten en opteron eller en X2 som er de beste til multitasking per idag. Jeg personlig ville valgt en Opteron 165, da disse er syke overklokkere, og samtidig yter svært bra. Har laget en handleliste her for deg som du kan kikke litt på. Resten av pengene bruker du på hdd og kabinett 5265491[/snapback] Veldig bra veldig bra;) Som spesifisert i emnetittel skal jeg ikke kjøpe kabinett og slikt.. Harddisker har jeg nok av:P Kabinett med vifter har jeg også Så jeg blir nok å kjøpe 7800GTX siden jeg kan bruke 11k. MEn hvis jeg ønsker ø bruke den mye til kontorarbeid og slikt, funker ikke INTEL bedre da? HAr fått et inntrykk av det Men hvis jeg går ut i fra at jeg skal ha intelbasert pc, Er dualcore veien å gå? For eksempel Intel Pentium D ?? 5265532[/snapback] Hvorfor skal du absolutt ha intel da når Amd per idag topper tronen på både spille og multitask markedet? 5265553[/snapback] Jeg har ennå ikke bestemt meg;) Men det er derfor jeg søker forumet. Her er det mange momenter ute og går. Jeg er selv veldig usikker. Jeg hadde bare sett for meg et Inteloppsett fordi det har jeg vært veldig fornøyd med, selv om jeg har lagt merke til at AMD er kommet mye lenger på Dualcore og multitasking. Håper du fikk svar på hvorfor jeg vil velge intel **EDIT** Er det en bred støtte på forumet for at uansett om jeg velger INTEL ellr AMD så er dualcore veien og gå?? Setter pris på alle for og i mot Endret 7. desember 2005 av C00kie4fuN Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) okey joda eg fekk svar men vil du først ha full utnyttelse for de pengene du har tenkt å bruke, så anbefaler jeg deg en Amd basert maskin per idag kanskje Intel igjen vil bli bedre om et år eller to, men som sagt slik situasjonen er idag er det amd som topper tronen Endret 7. desember 2005 av ducmaster Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) okey joda eg fekk svar men vil du først ha full utnyttelse for de pengene du har tenkt å bruke, så anbefaler jeg deg en Amd basert maskin per idag kanskje Intel igjen vil bli bedre om et år eller to, men som sagt slik situasjonen er idag er det amd som topper tronen 5265829[/snapback] Bra med slike objektive svar Ikke slike som på død og liv skal få andre til å konvertere Oki.. Nå har dere nesten overtalt meg her :p Men da er det noe jeg lurer på: - Hvilken ram egner seg best for AMD? Og Hvilke for INTEL ?? Svar spesifikt med link helst Endret 7. desember 2005 av C00kie4fuN Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) til amd er det pc3200 som er det beste valget, da det er disse som vil kjøres synkront sammen med cpuen. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309573&cks=PRL er noen SVÆRT gode brikker, som både kjører svært stramme timings og som i tillegg kan overklokkes noe sykt. Kanskje en av de beste brikkene til amd per idag. I tillegg har du Corsair http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300701&cks=PRL Geil : http://www.psdata.no/ps.asp?it=108140&mlevel=011001 OCZ : http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6742 Kingston HyperX : http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3977 Alle disse brikkene er av svært god kvalitet, og som vil gi deg mye for pengene, samt at de er alle svært brukbare til å overklokke med. Her har du også en liste over ram brikker som er svært gode til å overklokkes med : http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=67762 Til Intel er det litt annerledes, da dem kan kjøres på mye høyere FSB og i tillegg har støtte for ddr2. ddr2 brikker som har fått mye bra kritikk : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312363&cks=PRL disse brikkene er også svært gode : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305771&cks=PRL Har du derimot tenkt å kjøpe 2gig sett, er disse bra til Intel oppsett: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49194 og disse veldig bra til Amd oppsett: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52102 Ble litt mye her kanskje, men håper jeg klarte å svare deg noen lunde Endret 8. desember 2005 av ducmaster Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 **** Ble litt mye her kanskje, men håper jeg klarte å svare deg noen lunde 5268298[/snapback] Dette ble overhodet ikke my. Akkurat det jeg trengte.. TuUUsen TAKK.. flotters Virkelig den hjelpen som hjalp:p Veldig bra for meg som ikke kan så mye om RAM Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 any time mate si vertfall fra hva du går for til slutt da Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Men det er en ting jeg lurer på: Er det lurt å satse på dualcore nå, med tanke på spilling? Er det begynt å bli slik at alle de nye spill takler dualcore, ellr er det noen produsenter som ikke kommer til å gå inn for dette? To prosessorer hjelper veldig på da, siden den ene kan jobbe i bakgrunnen hvis det ikke er støtte for det, men en vil vel funke best da? Ble litt uklart dette her kanskje Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 forstod "problemstillingen" din vel er det kun hardcore gaming du tenker på er vel enkeltkjerne prosessorer som 3700+ og oppover samt fx serien til Amd som er det beste per idag. men tenker du framtidig, så vil flere og flere spill støtte dualcore, er allerede kommet ut spill som utnytter dual kjernen, feks BF2 og Fear, og til neste år kommer Oblivion osv. så jeg ville så absolutt vurdert en dual kjerne per idag. Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 forstod "problemstillingen" din vel er det kun hardcore gaming du tenker på er vel enkeltkjerne prosessorer som 3700+ og oppover samt fx serien til Amd som er det beste per idag. men tenker du framtidig, så vil flere og flere spill støtte dualcore, er allerede kommet ut spill som utnytter dual kjernen, feks BF2 og Fear, og til neste år kommer Oblivion osv. så jeg ville så absolutt vurdert en dual kjerne per idag. 5269666[/snapback] Jeg tenker fremover ja. Jeg har sittet og vridd hodet mitt i dag for hva jeg skal velge. Jeg har funnet ut at jeg vil gå for pentium 3,6 ghz singe core, da jeg vil vente til flere og flere programmer støtter dualcore. Grunnen til at jeg velger pentium og ikke AMD, er at det er det jeg har brukt tidligere og at jeg vil ha en pc som funker like godt utenfor spill. Ikke noe negativ kritikk til AMD her altså Lenke til kommentar
C00kie4fuN Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Kom på en ting til i farta. Det hovedkortet jeg velger, det som var øverst i denne tråden er nok det jeg kommer til å velge. Der står det at ram som støttes er PC2-3200, PC2-4300, og PC2-5300 men Crucial DDR2 BallistiX som jeg har valgt er 4200. Har det noe å si eller? Skal bestille i kveld så vær så snill å svar noen Endret 8. desember 2005 av C00kie4fuN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå