brannmannsam Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hvordan setter jeg opp en ruter til ADSL modemet mitt? Har en Thomson 516i modem fra NGT. Ruteren er jeg ikke sikkerpå Er det bare å velge PPPoE, å skrive inn passord og brukernavn og velge og? Prøvde dette ved hjelp av en Quick Step Wizard som Ruteren hadde, men det funka ikke. Må jeg ikke skrive inn ip og slikt? Lenke til kommentar
Konge Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Har du logget på http://10.0.0.1 ? I så fall skal du vel bare kjøre Konfigurasjonshjelperen som du finner om du trykker på linken til venstre hvor det står Speedtouch . Nede der på siden som opnes kommer det frem en konfigrasjonshjelper som aktiverer "modemet" ditt mot NGT sin sentral . Det er ikke snakk om noe PPPoE men kun snakk om å sette opp Speedtouch routeren med user/pass . På speedtouchen finner du også under Hjemmenettverk alle enheter som er koblet til ethernetkontakten på modemet . I ditt tilfelle så blir dette da eventuelt en router med flere pc`r . Hvorfor skal du ha to routere etterhverandre ? Er det for å få mulighet for trådløs forbindelse for en bærbar pc så hadde jeg koblet den trådløse routeren inn ved å sette lankabelen inn i en av lanportene på denne trådløse routeren for å slippe at det sitter to DHCP servere etterhverandre . Nå sitter jeg på en lignende setup men jeg kjører også to dhcp etter å ha portet opp alle porter mot min DI-624+ som sitter på statisk tildelt 10.0.0.2 og dermed er min Dlink router DHCP server for de pc/mac som sitter innenfor . Jeg kan skrive til du blir blå men jeg tror du skal prøve først at modemet blir aktivert ved å koble lankabelen fra pc`n din rett i Speedtouchen og skjekke at du får internett så starter du med den andre bite .... Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Ja det har jeg for lengst gjort. Internet er ope å går. Men jeg vil gjerne ha internet på flere maskiner enn bare en, siden det er bare en utgang på Speedtouchen. Så inntil jeg får kjøpt meg en switch har jeg fått lånt en ruter som har flere utganger. Jeg finner ruteren på Speedtouch siden (heter unknown ett-eller-annet) men hvordan kan jeg sette den opp mot ADSL modemet (altså Speedtouchen)? Ble litt rotete dette her, men kort sagt vil jeg vil jeg koble den lånte ruteren til Speedtouchen sånn at jeg kan ha hjemmenettverk med internett. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Om du kun mangler mulighet for flere maskiner så kobler du bare til den lånte routeren med en kabel mellom Ethernet til en av Lanportene på denne "routeren" du har lånt deg . Da vil denne fungere som switchen du så gjerne skulle hatt . Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Koble ADSL modemet til ruteren i en vanlig port? (1 eller 2 osv?) Det fungerte ikke. Er det ikke sånn at jeg må sette opp ruteren mot ADSL modemet? Er en Draytek ruter btw. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Om du kobler den til en LAN port som f.eks 1 eller 2 som du foreslår så vil den gjøre samme jobb som en switch . ADSL modemet ditt deler ut en adresse da til de pc`r som kobles til switchen eller i ditt tilfelle routeren . Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Siden du har et NGT abon. HAR DU ALLEREDE en router. Thomsen boksen er en kombinert router/modem. Å sett på en router til kan skape problemer, særlig dersom du ikke helt vet hvordan NAT fungerer (forwarding av porter osv). Skal du dele via kabel, er det enklere at du kjøper en enkel switch. Skal du ha trådløst, er et vanlig aksesspunkt uten router det enkleste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå