Gå til innhold

Hardware.no: Misbruk av karakterfunksjonen på bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Det er bedre å få den fjernet, enn å beholde ordningen slik som den er nå. Jeg ser ikke logikken i at folk som ikke har kjøpt noe skal få lov til å gi karakter. Slik som det er nå, så kan man jo gi karakter til hvem man vil uavhengig om man har kjøpt noe eller ikke. Da synes jeg at denne ordningen har veldig lite for seg.

Må si det irriterer meg når jeg stadig leser tilbakemeldinger som etter alt å dømme ikke har rot i virkeligheten. De er bare basert på antagelser. Ser ikke noe hensikt i å gå noe nærmere inn på dette, de det gjelder er fullt klar over det selv.

Og nei, jeg har ikke fått noen slike karakterer. Men jeg bestemte meg for å prøve å handle med en som har blitt utsatt for dette, og så langt har handelen forløpt veldig fint.

Valgte visst feil kategori, må ha oversett den hardware.no kategorien. Takk for at du flyttet den, istedenfor å stenge den. Jankee :thumbup:

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har hatt rundt 5 veldig positive salg, der de jeg har solgt til, tydeligvis har vært fornøyd, uten noen grunn til å klage i hvert fall. Men jeg har ikke giddet å mase om å få karakterer, da jeg stort sett ikke har brydd meg om det.

Så skulle jeg selge en 3200+ Winchester Boxed, med original emballasje, kjøler og alt. Prisen jeg tok var ikke så veldig mye under nypris, men kjøper kom hjem til meg, fikk kvittering, se varen og var fornøyd med prisen. Han påpekte derimot at jeg hadde fått en 2/10-karakter fordi en eller annen fjott hadde sjekket billigste OEM/bulk-pris fra en nettbutikk, og syns varen min var altfor dyr i forhold til denne. Denne bulk-prosessoren var ikke på lager hos den aktuelle nettbutikken, og prisen var heller tvilsom reell. Nærmeste butikk som hadde denne på lager, hadde en høyere pris, så min pris ble mer forsvarlig. en Boxed-prosessor fra AMD har 3 års garanti, mens OEM/bulk-prosessor fra AMD har 1 års garanti, så fra AMD sin side er det klar forskjell på hvor gunstige disse varene er. (vi har jo reklamasjon på 5 år uansett blablabla)

Så da sitter jeg altså med en veldig negativ kommentar grunnet en feiltolkning fra en som ikke har hatt kontakt med meg i det hele tatt, mens ingen av mine tidligere salg har blitt kommentert, da jeg ikke har brydd meg om å mase på mine kjøpere.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at en noe høy pris skal være god grunn nok til å sette negativ karakter. Hvis selger har utelatt noe vesentlig i annonsen, er det ikke da bedre å ta kontakt med selgeren og opplyse han om dette? Slik at han får sjansen til å rette det opp, istedenfor å være fjortis med markeringsbehov og besserwisser holdninger?

Playmofetish, der har du et veldig godt eksempel på det jeg snakker om.

Han jeg handler med, hadde fått negativ karakter fordi han hadde kalt seg for **** **** (sensurert) istedenfor å bruke sitt virkelige navn. Da var han tydeligvis fryktelig useriøs og var ikke til å stole på. Hvis han har lyst til å være anonym inntil kontakt er opprettet, så får da det være hans sak.

Lenke til kommentar

At hvem som helst kan gi karakter, det har jeg aldri tenkt på, men da bør det vel tas med en stor klype salt ja. Kanskje det burde sensureres/kontrolleres mer der på noe vis da.

Har selv bare benyttet karaktersystem en gang, da jeg handlet noen minnebrikker av en på forumet. Jeg betalte i og for seg relativt mye for dem (dog billigere enn i alle butikker), men det var jeg da også klar over, og det reflekterte jeg ikke i det hele tatt i min karaktergivning. Prisen er da noe man blir enige om på forhånd!?

Det jeg la vekt på, og mener er vesentlig, var at fyren var ærlig, hyggelig og redelig, pakket varene godt, sendte på den måten, og til den tid vi avtalte :thumbup: .

Det var jo litt trist å se at potensielt bra selgere får stryk, og kanskje enda være luringer gis full score da...

På den annen side er det vel ikke annet og vente, hvis man tar en tur i "webshoperfaringer" ser man fort at det jammen ikke er bare bare og gjøre alle til lags, mye som etter mitt syn er litt urettmessig kjeft der også.

Lenke til kommentar

Det er også andre elementer som spiller inn her.. Eksempelvis folk som driver reklame for sine QXL auksjoner.. etter min mening uakseptabelt.. Folk som flooder bruktmarkedet med ca 40 titler av forskjellige ukurante databøker og andre ting. Folk som driver reklame for forskjellige teite online scams ala verv noen og få en laptop gratis..

I tilfeller som dette er det en fryd at alle kan gi karakterer.. men dog.. jeg ser problematikken..

Har selv ved et par anledninger gitt karakter uten å ha kjøpt..

En til en som ga positive karakterer til seg selv, og en til en selger uten hverken mobil tlf, adresse eller noe som kunne kjennetegne eller identifisere vedkommende.. mener også at brukernavnet var en samling tegn ala punktum komma o.l...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det som kan være greit er å gi kommentarer på selve varen/annonsen... ikke på selger..

Å gi karakter til selger er det bare de som handler med vedkommende som bør gjøre. Synes jeg... :)

PS.

Forøvrig støtter jeg Stoolmans kommentarer.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Synes alle spørsmål og kommentarer på manglende info ikke hører hjemme under karakterer. Folk legger ut mail-adresse for en grunn, du trenger ikke gi en karakter for å spørre en person om detaljer

5299669[/snapback]

Det er el både og. Når selger fører opp villedende opplysninger og i sin egen uvitenhet nekter å endre teksten så fortjener han vel en dårlig karakter.

Lenke til kommentar

Synes ikke det er rett å drive å gi negative karakterer til folk som ikke har opplyst om adreese og fullt navn. Bare det er oppgitt mailadresse så synes jeg det er greit. Hvis du synes det er useriøst, så ikke handle med vedkommende. For alt du vet, er han en pålitelig selger. Å gi karakterer basert på antagelser synes jeg blir feil.

Lenke til kommentar
Synes alle spørsmål og kommentarer på manglende info ikke hører hjemme under karakterer. Folk legger ut mail-adresse for en grunn, du trenger ikke gi en karakter for å spørre en person om detaljer

5299669[/snapback]

Det er el både og. Når selger fører opp villedende opplysninger og i sin egen uvitenhet nekter å endre teksten så fortjener han vel en dårlig karakter.

5299708[/snapback]

Hvis du sender han en mail med en link som beviser feilen hans så endrer han nok den. Hvis opplysningene i salgsannonsen stemmer så kan kjøper kreve kjøpet hevet samt kreve sine utgifter dekket.

Lenke til kommentar

Savner en(trenger sikkert flere) moderator på bruktmarkedet, som både kan gå etter totalt useriøse og idiotiske tilbakemeldinger, og etter alle qxl eller se "jeg har en webside, jeg selger ting på den". Så kunne det vært fornuftig med en funksjon for de som ser denne å kunne rapportere at den er på feil sted, eller andre feil, som qxl henvisning etc. En datofunksjon som forteller NÅR en kommentar ble lagt inn og muligheten til å rapportere kommentarer hadde også vært på sin plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...