Gå til innhold

Kamera til reise

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ut å reise nå til januar, og i den forbindelse skal jeg anskaffe meg et digitalkamera. Et kompakt sådann, etter nøye vurderinger.

Viktige spesifikiasjoner.

- Robust, dvs helst smuss og fukttett.

- En ok blender (helst under 4, etter som jeg ikke har peiling på blendere på kompakte kameraer så er kanskje dette for mye å kreve, eller?)

- Under 5.000 ,-

- Kanskje mulighet til å undervannshus

- Canon

Og en siste ting. Hvordan er det med kjøp i utlandet? Forsikringer? Prisforskjell? Skal først til USA, så det er det landet som er aktuellt...

Endret av Snusi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være billigere i USA, men i mine øyne langt fra nok til å forsvare ulempene. Du mister norsk garanti (ett år) og norsk reklamasjonstid (fem år). Kamera med feil innen ett år må sendes, for din egen regning, tilbake til USA for reparasjon. I tillegg kan det være du må betale moms ved innførsel til Norge igjen (25%), du må i enkelte tilfeller også kjøpe egen lader til kameraet da de som selges med Canon i USA gjerne har selve støpselet satt fast i selve laderen, ikke som i Norge der man enkelt kan bytte ut ledningen med en passende. Bruksanvisning vil ikke være på et nordisk språk og du kan glemme alt som heter support og hjelp fra Canon Norge. For enkelte kamera kan standardutstyret også variere fra land til land.

Mitt tips; Kjøp i Norge. Det kan spare deg for mange problemer senere.

Ellers lurer jeg på hvorfor du er så opphengt på at det må være Canon? Fjerner du det kravet, har du uendelig mange flere kamera å velge mellom, og sjansen for å finne drømmekameraet er da stort. Canon sine kamera er ikke smuss og fukttett. I såfall vil jeg anbefale Pentax Optio WPi. Det oppfyller alle dine krav, bortsett fra undervannshus da det allerede er vanntett ned til 1,5 meter. Mulig du kan få undervannshus som går lenger ned, det er jeg ikke sikker på. Ellers er Olympus sin mju-serie såkalt sprutsikkert. Ville også tatt en titt på Nikon Coolpix 7900 som på mange måter er bedre enn f.eks Ixus 700/750 (mindre skjerm og muligens noe tregere, men bedre på funksjoner, design og grep).

Ta en titt rundt omkring før du bestemmer deg. Canon er langt fra enerådende på bildekvalitet og bra kamera, selv om enkelte useriøse nettsider (f.eks. Din Side) kan få det til å virke slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...