Snusi Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Hei! Jeg skal ut å reise nå til januar, og i den forbindelse skal jeg anskaffe meg et digitalkamera. Et kompakt sådann, etter nøye vurderinger. Viktige spesifikiasjoner. - Robust, dvs helst smuss og fukttett. - En ok blender (helst under 4, etter som jeg ikke har peiling på blendere på kompakte kameraer så er kanskje dette for mye å kreve, eller?) - Under 5.000 ,- - Kanskje mulighet til å undervannshus - Canon Og en siste ting. Hvordan er det med kjøp i utlandet? Forsikringer? Prisforskjell? Skal først til USA, så det er det landet som er aktuellt... Endret 7. desember 2005 av Snusi Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Det kan være billigere i USA, men i mine øyne langt fra nok til å forsvare ulempene. Du mister norsk garanti (ett år) og norsk reklamasjonstid (fem år). Kamera med feil innen ett år må sendes, for din egen regning, tilbake til USA for reparasjon. I tillegg kan det være du må betale moms ved innførsel til Norge igjen (25%), du må i enkelte tilfeller også kjøpe egen lader til kameraet da de som selges med Canon i USA gjerne har selve støpselet satt fast i selve laderen, ikke som i Norge der man enkelt kan bytte ut ledningen med en passende. Bruksanvisning vil ikke være på et nordisk språk og du kan glemme alt som heter support og hjelp fra Canon Norge. For enkelte kamera kan standardutstyret også variere fra land til land. Mitt tips; Kjøp i Norge. Det kan spare deg for mange problemer senere. Ellers lurer jeg på hvorfor du er så opphengt på at det må være Canon? Fjerner du det kravet, har du uendelig mange flere kamera å velge mellom, og sjansen for å finne drømmekameraet er da stort. Canon sine kamera er ikke smuss og fukttett. I såfall vil jeg anbefale Pentax Optio WPi. Det oppfyller alle dine krav, bortsett fra undervannshus da det allerede er vanntett ned til 1,5 meter. Mulig du kan få undervannshus som går lenger ned, det er jeg ikke sikker på. Ellers er Olympus sin mju-serie såkalt sprutsikkert. Ville også tatt en titt på Nikon Coolpix 7900 som på mange måter er bedre enn f.eks Ixus 700/750 (mindre skjerm og muligens noe tregere, men bedre på funksjoner, design og grep). Ta en titt rundt omkring før du bestemmer deg. Canon er langt fra enerådende på bildekvalitet og bra kamera, selv om enkelte useriøse nettsider (f.eks. Din Side) kan få det til å virke slik. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Okay! Takker så mye.. Jeg skal kikke litt nærmere på de du anbefalte! Det er ikke så nøye med canon allikevel. Og det er ikke sånn kjempenøye om den er fullstendig vanntett osv. Men kom gjerne med flere tips! Lenke til kommentar
Lasse1953 Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 (endret) Beklager min krasse kommentar. Jeg har nå slettet den. Endret 11. desember 2005 av Lasse1953 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Syntes nå brukeren kom med gode krav, og at andre brukere i tiden fremover holder seg for gode til å rakke ned på andre brukere som kanskje ikke vet like mye som de selv. Det er helt sikkert noe snusi er bedre på enn Lasse, og tror ikke Lasse hadde syntes det var så gøy å bli "mobbet" for det Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 Takker for support Afseth. Har et annet spørsmål: har et kriterie som er veldig viktig: batterilevetid! Er det noen kameraer som utmerker seg på dette området? Hvordan er det med canon S70? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 S70 har et ganske stort batteri (samme batteri som på f.eks 350D og en rekke videokamera) og har derfor god batterilevetid. De små Ixus'ene er ikke verdens beste på dette, mens Nikon sine CP5900 og 7900 skal være bedre igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå