Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kontaktlinser, Noen god teknikk?

FenrisC0de

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er vell egentlig bare og stresse veldig med det de første gangene. går mye lettere etterhvert. tokk meg nesten en måned før det begynte og gå smertefritt, er bare og finne seg en egen teknikk.

lykke til med linsene dine og ikke gi opp fordet det går rett i dass de første gangene.

Lenke til kommentar

Hvis du er høyrehendt:

Legg linsa på pekefingeren på høyre hånd, bruk langefinger på høyre hånd til å dra ned øyelokket. Bruk venstre hånd (jeg bruker langefingeren og ringefingeren) til å dra opp øyelokket med.

Legg hodet bitte litt tilbake og før den sakte innpå.

For å ta den ut bruker du langefingeren på høyre hånd og drar ned øyelokket, også tar du pekefingeren på linsa og drar den ned under pupillen mens du ser i taket også bruker du pekefingeren og tommelen til å ta den ut.

Anbefaler månedslinser hvis økonomien ikke er veldig trang. Koster 350,- måneden men du har dem på hele døgnet. du kan svømme med dem etc.

Lenke til kommentar

Metodene dere bruker høres forferdelig strevsomme ut.. :p

Gjør det enkelt jeg:

Bruker venstre pekefing til å dra ned undersiden av øyet, beundrer meg selv i speilet, og bruker høyre pekefinger til å legge den innpå øyet.

Så slipper jeg nedre delen av øyet, drar øvre delen ut fra øyet, og ned over linsa, slipper den på linsa så alt luft blir pressa ut, og nyter å ha dem på..

Når jeg tar linsene av, så bare gjør jeg det enkelt å greit.

bruker pekefinger og tommelen til å ta tak i hver side av linsen, og presser fingrene litt mot hverandre så linsa spretter ut, og tar den av og legger den i etuiet.

Det med å vaske hende godt først er bare tull..

Har brukt linser i 1.5 år nå, og har nesten aldri vaskt hendene før jeg tar linsene av / på.

btw.

Gratulerer med linser.

Du kommer ikke til å angre..

Lenke til kommentar

selv bruker jeg tommelen til å dra opp øyelokket... husker jeg sleit når jeg fikk linser første gangen, så blei jeg etterhvert sliten i armen av å sitte med armen bøyd opp fordi jeg lærte å bruke pekefingeren, så jeg byttet til tommelen... øvelse gjør mester, sitter i løpet av kort tid..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det med å vaske hende godt først er bare tull..

Har brukt linser i 1.5 år nå, og har nesten aldri vaskt hendene før jeg tar linsene av / på.

5265712[/snapback]

Jeg vil definitivt anbefale trådstarter å vaske hendene først. Det er ingen grunn til å risikere infeksjoner e.l. for å spare 30 sekunder.

For øvrig blir monteringen raskt rutine. Husker jeg brukte lang tid og mange forsøk i starten, nå går det på praktisk talt null tid. :)

Lenke til kommentar

Før hadde jeg månedslinser, de varte i 30 dager men jeg måte ta de av på natten og inn først på morgenen. Senere skiftet jeg til døgnlinser, de skiftes hver 30 dag.

Brukte veldig lang tid på å lære meg en egen metode, jeg satt nesten 10 min hver morgen å strevde på starten da jeg fikk månedslinser.

Lenke til kommentar

Kontaktlinser taes på med fire enkle steg:

1. Ta linse ut av boks.

2. Sperr øyet opp, bruk gjerne alle fingrene til å holde det oppe, siden blunkerefleksen din ikke er borte enda.

3. Mos linsa inn og lukk øyet. Dra gjerne øyelokket litt opp før du lukker det så linsa "holder seg inne".

4. Gni hardtpå øyelokket.

FERDIG! :w00t:

Vil annbefale dagslinser i begynnelsen. er dyrere enn de du legger i lake, men da trenger du ikke begynne å lete etter de hvis du mister dem når du tar dem på. Er bare å åpne en ny og du kommer til å takke gud, hver gang du er på fylla, og har minus lyst til å begynne å monge med linseveske.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

legger linsa på høyre pekefinger, bruker høyre langefinker til og holde nede øyelokket. Bruker venstre pekefinger til å holde igjen øyelokket oppe.

når jeg har dyttet den på øyet, holder jeg fortsatt igjen nede, vet ikke hvorfor men da er det enda mindre sjangs for at den skal dette ut.

Lenke til kommentar
Før hadde jeg månedslinser, de varte i 30 dager men jeg måte ta de av på natten og inn først på morgenen. Senere skiftet jeg til døgnlinser, de skiftes hver 30 dag.

5266442[/snapback]

Bytter du døgnlinser hver 30. dag?

Anbefaler å ta det litt med ro i førsten, man blir så fort stressa. Ikke klem linsen på altfor hardt, da blir den sittende fast på fingeren. Linsa "suges" opp av øyet.

Du kan jo ta med en linsebrosjyre fra optikeren, eller så tror jeg du finner noe på nettet også

Lenke til kommentar

5266442[/snapback]

Bytter du døgnlinser hver 30. dag?

5267051[/snapback]

Ja, de sitter på øyet i 30 dager før jeg bytter til nye :)

Lenke til kommentar

Bare ikke gjør som en kamerat av meg, ha på seg linsene konstant uten å ta de av. Han har vel hatt de på i snart ett år nå, og har bare tatt de av ett par ganger... Han er stadig rød i øynene og har hatt en del infeksjoner. Og når han tok de av sa han at det var som å stikke en kniv i øyet og at han nesten kasta opp. Dust!

Bare husk å ta de av og rens, så går alt bra ;)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Vask hendene godt. Legg linsen på pekefingeren. Hold øyelokket oppe med tommel + pekefingeren på andre hånd. Dytt linsen på øyet. Blunk et par ganger.

That's the way, aha-aha, I like it.

Samme metode som jeg bruker. Funker bra når du har gjort det en del ganger.

Som sagt, viktig å vaske hendene først. Om du har bakterier på fingra og får dem på øyet kan du skade øynene dine og i verste fall bli blind.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...