bakela00 Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 hmmm... jeg ville ha gjettet på arv... Er jo ikke så uvanelig d akkurat Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 Uten å gå detaljert inn i saken, så kan jeg si at jeg fikk pengene ved oppløsning av et familiefirma. Saken er ikke ferdig, så beløpet kan dobles til sommeren, vil det ha noen innvirkning på hvordan jeg burde spare, eller er det hipp som happ? Lån vil jeg ikke ta opp før jeg har en fast inntekt iallefall Har heller ikke noe særlig peiling på økonomi, sparing etc. derfor spør jeg her. Vil ikke ha noen form for binding (f.eks at jeg må spare xxxx kroner i mnd for å opprettholde konto etc. og at jeg må ha penger på konto i xx antall år). Muligheten for å ta ut alle pengene på noen dager må være der. Er jeg på villspor hvis jeg sier at fond er det mest lukrative med tanke på avkastning og forholdsvis liten risiko? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) husk på at har du 400 000 i formue vil dette gi betydelig utslag på hva du kan få i lån fra lånekassa. Stipend kan du bare glemme. BSU som folk har sagt er lurt men det bare 15 000 kr i året du kan bruke på. Hvis du er rimelig sikker på at det er god mulighet for å få enda mer til sommeren kan nok leilighet og lån være lurt. Du vil da sannsynligvis kunne få lån og stipend hos lånekassa fordi den verdien de regner for boligen er mye lavere enn det du må betale for boligen og slik de regner det med gjelden din vil du ikke ha noe formue, mer sannsynlig vil du ha mer gjeld enn formue. Hvis du til sommeren kan bruke 400 000 til å betale ned lånet kan det være at du ender opp med en liten formue, avhengig av hvor mye du betaler for leiligheten. Edit hvis du kan få noen til stille sikkerhet for deg så tror jeg du burde kunne klare å få tatt opp et lån, spesielt hvis du får mer penger til sommeren. Endret 14. desember 2005 av pertm Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 Dette med formue og lån fra lånekassen er jeg klar over, men det har ingen betydning pr. dags dato, da jeg er ferdig med studiene. (Drop out ) Muligheten for å få mer penger til sommeren er opp til det norske rettsvesenet, så jeg er ikke sikker på hva som skjer der. Men vi (jeg og en annen) har en god sak. Hvis det i hele tatt blir til sommeren (Norge og rettsak tar tid). Dette med lån, tror jeg at jeg legger på is for øyeblikket, da fast inntekt = 0. MEN, hvis jeg tar opp lån på x antall kroner, kjøper hus med utleie muligheter, så vil jo alt, eller mesteparten av utleie pengene dekke lånet, så det kan jo være en mulighet. Må evt. bli i hjembyen (Kristiansund) eller litt i utkanten av Trondheim hvis det skal bli en realitet. (Har sett boligprisene her i Trondheim ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå