Gå til innhold

Beste form for sparing

Moltrez

Anbefalte innlegg

Heisann.

Etter nyttår får jeg ca. 400 000 kroner, og i den forbindelse lurer jeg på hva som er mest lønnsomt å gjøre med disse pengene.

Jeg er 19 år, har ingen jobb, og bor på hybel i Trondheim.

Jeg tenkte jeg skulle ta opp lån, å kjøpe en leilighet i Trondheim, men kan jo ikke det siden jeg ikke har noen fast inntekt :p

Derfor blir det vel til at jeg setter mesteparten av pengene på høyrente konto, men da kommer spørsmålet: Hvor får du mest utbytte av renta hen?

Disse pengene skal gå til boligkjøp senere i livet, så da er det kanskje like greit å sette disse på en boligspar konto? F.eks Nordea skriver dette:

Boligsparing for Ungdom er for deg under 34 år og som en eller annen gang i fremtiden skal anskaffe bolig. God rente og skattefordeler gjør BSU til den mest lønnsomme formen for sparing.

Hvis dere har noen tips for annen form for sparing, så er tipsene hjertelig velkommen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BSU er absolutt et godt valg. Men det du bør tenke på er at disse pengene da blir bindt opp til boligkjøp.

BSU har veldig gode rentebetingelser, og er godt egna for langsiktig sparing.

Men jeg er litt usikker på om du bare kan sette inn 400k og la det stå lenge, jeg lurer på om man må sette inn litt hvert år. Men det kan du jo snakke med banken din om.

Skattefordelene og fradragene ved BSU-sparingen blir imidlertid meningsløse for deg som ikke har inntekt.

Du bør tenke litt på hva du skal bruke pengene til framover :) Men 400k er jo på alle måter en veldig god start på boligkapital. :thumbup:

Det å investere så store penger i aksjemarkedet på dette tidspunktet er i hvertfall fullstendig meningsløst.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar

Det er riktig. Sjekka Nordea sine sider nå:

Du kan spare inntil 15.000 kroner i året og 100.000 kroner totalt til og med det året du fyller 33 år. Har du skattbar inntekt får du 20% skattefradrag på beløpet du sparer hvert år, inntil 3.000 kroner hvis du sparer fullt beløp. For å ha rett til skattefradrag må innskuddet stå inne på konto over et årsskifte.

:/

Da får de pengene gå til en vanlig "høyrente" konto i stedet da?

Lenke til kommentar

Ser nok ut til at det blir en høyrente konto da, ja.

Bør nok også ha en form for ekstra sikring på pengene mine, f.eks hvis jeg vil ta ut penger, så må jeg ha f.eks min mors underskrift etc.

Kjenner meg selv såpass godt at noe slik sikring trenger jeg :p

Høyrente konto som er eneste "fornuftige" alternativet?:)

Lenke til kommentar

Jeg ville generelt vært forsiktig med å plassere penger i fond akkurat nå.. Vi er sannsynligvis i sluttfasen av en enorm oppgangstrend, og nedturen kommer garantert. Så jeg ville ikke satset på å legge penger i konjunkturutsatte investeringsalternativer. (les: børsen)

Et marked som imidlertid kan være spennende i årene som kommer er det asiatiske markedet.

Der har du f.eks Kon-tiki fondet av Skagen-fondene. Det har jeg vurdert selv, men kjøpte aksjer i CEQ i stedet. (Fant ut at jeg ikke ville plassere penger over lengre tid)

post-13199-1133986839_thumb.png

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar

Hehe..

Jeg er ganske sikker på at Kon-Tiki kan gjøre det bra en stund til... Men når børsene i USA får seg en real knekk følger selvfølgelig resten av verden med. Hadde jeg giddi å investert penger med en tidshorisont på omtrent et års tid hadde jeg helt klart valgt kon-tiki.. :yes:

Lenke til kommentar

Veit ikke om det lønner seg å ha pengene på konto sånn som renten er nå. Morra mi fikk 800k for hus etter fraflytting fra faren min. Det koster henne 8000 i året og bare ha de i banken. Formueskatten er høyere enn renten fra banken og det ender i minus. :dontgetit: Er det rart gamlinger gjemmer dem i madrassen?

Lenke til kommentar
Sjekk ut diverse BMA-løsninger. Det er på en måte aksjefond med mulighetene for å tjene godt ved gode akskjestigninger, men samtidig så har man sikkerheten av at man ikke kommer til å tape penger uansett hvis aksjene går dårlig.

5268240[/snapback]

Sannsynligheten for at Oslo Børs går bra noe særlig lengre enn et halvt år til er forsvinnende liten. Og slike fond tar gjerne store forvaltningshonorarer og store prosentandeler av en eventuell gevinst. Les den lille skriften helt nederst veldig nøye ;)

Lenke til kommentar

Personlig la jeg endel arvepenger jeg fikk i et aksjefond med sikring. du er garantert 2.5% rente uansett hva som skjer med aksjene, men det har aldri skjedd at man ikke har fått utbytte tror jeg. man binder da pengene for 3 år, så kan man velge om man vil fornye avtalen yttligere tre år osv osv.

De forrige som hadde hatt i en trårsperiode før meg hadde fått 15,6% rente i avkastning... =) ganske ok =) (dnbnor)

Lenke til kommentar

bare litt tillegs info ang bsu..

Det stemmer ikke at du bare kan sette inn 15K/år! Du kan sette inn så mye du vil inntil taket er nådd (lurer på om d e omkring 300K) Det som menes med 15K grensen er at du kun får skattefradrag for 15K pr år (20 % fradrag gir deg 3K i skattefradrag. Dette er da altså max for fradraget, men du kan da altså sette inn mer. (da du ikke jobber vil d jo ikke hjelpe de pr dags dato mtp skatt

En annen ting som er kjekt å bite merke i, er at du får god rente der, i tillegg til at du er garantert å kunne ta opp lån på 6*innestående beløp. Du må nok allikavel oppfylle enkelte kriterier mtp inntekt, men du får deg vel snart en job etterhvert ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...