Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT og ip-adresser

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har per tid en linje fra NGT med Cisco ruter. JEg bruker til enhver tid 5 av ipadressene. (noe som er maks antall ip-adresser man får tror jeg), hvis jeg da øsnker å koble opp en sjette maskin, hva må jeg gjøre da? Hvis jeg bruker ruter istendenfor swtich, vil det vel skape problemer ettersom jeg da får to rutere.

noen som vet hvordan man kan løse det ?

håper noen har løsningen :cool:

deep

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har et std. NGT-abonnement med private adresser på LAN-siden (og en public-adresse på WAN-side) har du vel tilgang til alle 254 adressene minus den som routeren bruker (default GW). Det skal altså ikke være nødvendig å bruke router, og selv om det stort sett vil fungere er det unødvendig og kan i enkelte tilfeller medføre problemer.

Lenke til kommentar
trodde at man "bare" fikk utdelt 5 ip'r på innsiden --> 10.0.0.2-06

Ip-adressene du oppgir hører til i ditt lokalnett og er tildelt på innsiden av routeren. Adressen på utsiden ligger i et annet område. Ettersom det er adresser i 10-serien burde du kunne koble opp en router på innsiden som fordeler videre i 192-serien.

Lenke til kommentar

Pengu har rett, ruteren skal dele ut nok av adresser. I praksis 10.0.0.2-254. Er den ikke satt opp til å dele ut flere er det en smal sak å logge inn via telnet og endre dette, men er nesten 100% sikker på at du slipper å gjøre det. Alt du trenger er switch(er) med nok porter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...