Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å få tildelt ip

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fire pcer i nettverk (to av dem koblet til med trådløse kort) og bruker en Linksys WRK54G router. Alt har fungert noenlunde bra, utenom at jeg har hatt samme problem som en annen en på forumet (med at ting slutter å fungere omtrent en gang i døgnet, slik at jeg må ta ut strømmen på routeren). Men dette har vært overlevbart, bare veldig irriterende.

I går fungerte alt fint når jeg la meg, men i dag får plutselig ikke en av desktop'ene tildelt riktig ip fra routeren. Vanlig ip er 192.168.1.x, men nå har den fått 169.254.151.173. Det blinker en beskjed med "limited or no connectivity", og hvis jeg prøver å reparere nettverkstilgangen, stopper den på "renewing your IP adress".

Problemet oppstår altså bare på den ene av de fire pcene på nettverket. Jeg har installert og testet ut et par forskjellige firewaller, så jeg tenkte kanskje det hadde noe med problemet å gjøre, men ting fungerer like dårlig hvis jeg skrur av firewall.

Jeg er egentlig litt i villrede. Det er sikkert en veldig simpel forklaring på dette, men den er jeg i så fall ganske blind for. Kanskje noen kan styre meg i riktig retning? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ang:

"limited or no connectivity", og hvis jeg prøver å reparere nettverkstilgangen, stopper den på "renewing your IP adress".

du har vel ikke satt statisk IP på maskina di, og at den har blitt "tatt" av en av de andre maskinene?

sjekk det først, og om det ikke er det, så si ifra :)

Endret av deep750
Lenke til kommentar
ang:
"limited or no connectivity", og hvis jeg prøver å reparere nettverkstilgangen, stopper den på "renewing your IP adress".

du har vel ikke satt statisk IP på maskina di, og at den har blitt "tatt" av en av de andre maskinene?

5263942[/snapback]

Nei, det står "obtain an ip adress automatically". :cry:

Lenke til kommentar
ang:

5263942[/snapback]

Nei, det står på "obtain an ip adress automatically" på alle maskinene. :cry:

Endret av Tarannon
Lenke til kommentar
står dhcp på i ruteren?

5263988[/snapback]

"Local DHCP server" står på enable i routeren. Om det er noe mer som skal til vet jeg ikke..

Jeg var forresten litt rask i sted når jeg sa at det bare var problemer på en av fire pcer. Tvert i mot. Det er bare denne pcen som fungerer. De tre andre har samme problemet. (hvis det gir noe klarhet i problemet :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...