Gå til innhold

Revolution - litt kraftigere enn Xbox? (Maskinvare/Rev)

Anbefalte innlegg

Men i motsetning til Sony så driver vel ikke Nintendo og installerer virus og spyware på kundenes PCer...

5297107[/snapback]

Ingen grunn til å blande inn Sony-BGM's rootkit inn i denne diskusjonen, da det ikke har noen sammenheng med PlayStation3 whatsoever... ;)

Forøvrig en artig video, selvom det strengt tatt ikke var noen helt nye idéer i forhold til det Nintendo har fortalt om tidligere. Men det er jo kult å se idéene visualisert. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men i motsetning til Sony så driver vel ikke Nintendo og installerer virus og spyware på kundenes PCer...

5297107[/snapback]

Ingen grunn til å blande inn Sony-BGM's rootkit inn i denne diskusjonen, da det ikke har noen sammenheng med PlayStation3 whatsoever... ;)

Forøvrig en artig video, selvom det strengt tatt ikke var noen helt nye idéer i forhold til det Nintendo har fortalt om tidligere. Men det er jo kult å se idéene visualisert. :yes:

5297210[/snapback]

Nei vel? Det er en del av samme konsern, og resten av sony har vel ikke akkurat vist en fortreffelig åpen og lite restriktiv holdning ovenfor sine kunder heller. Å straffe hele konsernet for hva en underavdeling gjør er bare bra, ansvaret blir pulverisert nok som det er innad i slike firmaer.

AtW

Lenke til kommentar

Selvsagt har det en sammenheng. Det er samme firma - Sony. De bruker til og med PS3 til å pushe BluRay, et format der man kan måtte finne seg i å koble seg til nettet hele tiden for å "spørre" om tillatelse til å spille av filmer, og hvis noe går galt så deaktiverer spilleren seg, eller den destruerer platene.

5297210[/snapback]

Ja, det blir enklere å forstå hva det faktisk er snakk om. Før jeg så den offisielle teaser-videoen til Nintendo så sa jeg bare "WTF?!", men teaseren fikk meg til å innse at de kunne være inne på noe.

Jeg tror denne videoen kan være nyttig å vise til folk som disser Revolution fordi de ikke skjønner konseptet.

Lenke til kommentar
Nei vel? Det er en del av samme konsern, og resten av sony har vel ikke akkurat vist en fortreffelig åpen og lite restriktiv holdning ovenfor sine kunder heller.

5297224[/snapback]

Og dette kan gi hva slags problemer i forbindelse med PS3'en? At det blir vanskelig å piratkopiere spill?

... BluRay, et format der man kan måtte finne seg i å koble seg til nettet hele tiden for å "spørre" om tillatelse til å spille av filmer...

5297277[/snapback]

Det er bare oksebæsj. Det er ikke noe krav om at alle BluRay-spillere må være koblet til Internett for å kunne spille av en film. Da ville formatet være dømt allerede før det kom på markedet.

Greit nok at Sony er positivt innstilt til spesielle løsninger for å hindre piratkopiering, men denne gangen sitter de og bestemmer over hardwaren som skal spille av filmene, i tillegg til evt. programvare på diskene, og dermed kan de lage en løsning som virker. Gjør de det tungvindt for forbrukerne, vinner HD-DVD istedet, og da kan de bare hoppe i elva.

Og nei, jeg har ikke noe imot løsninger for å hindre piratkopiering hvis de ikke skaper trøbbel for forbrukerne.

Lenke til kommentar
Nei vel? Det er en del av samme konsern, og resten av sony har vel ikke akkurat vist en fortreffelig åpen og lite restriktiv holdning ovenfor sine kunder heller.

5297224[/snapback]

Og dette kan gi hva slags problemer i forbindelse med PS3'en? At det blir vanskelig å piratkopiere spill?

Om resten av sonys oppførsel er en pekepinn så gir det vanskligheter for de brukerene som kjøper spill, og lite eller ingen for brukerene. Men personlig synes jeg det er OK å boikotte et konsern med en så gjennomført anti-konsument-vennlig holdning, også av prinsipp, ikke bare fordi det er vanskligheter med det konkrete produktet man vil ha.

AtW

Lenke til kommentar
Det er bare oksebæsj. Det er ikke noe krav om at alle BluRay-spillere må være koblet til Internett for å kunne spille av en film. Da ville formatet være dømt allerede før det kom på markedet.

http://news.punchjump.com/article.php?id=1191

http://en.wikipedia.org/wiki/AACS

http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=256720

Greit nok at Sony er positivt innstilt til spesielle løsninger for å hindre piratkopiering, men denne gangen sitter de og bestemmer over hardwaren som skal spille av filmene, i tillegg til evt. programvare på diskene, og dermed kan de lage en løsning som virker.

Sony er kjent for å installere spyware i all hemmelighet på folks PCer, så...

Og nei, jeg har ikke noe imot løsninger for å hindre piratkopiering hvis de ikke skaper trøbbel for forbrukerne.

Alle disse "løsningene" skaper problemer for de som følger loven, men hindrer fortsatt ikke piratkopiering.

Endret av howzer
Lenke til kommentar

Javel, jeg gir meg. Kommer ikke til å kjøpe BluRay filmer uansett... ;)

Med det mener du at Sony installerer spyware på PS3, eller at hele PS3'en er spyware? Hva skal de spionere på? Hvilke spill jeg spiller?

Alle disse "løsningene" skaper problemer for de som følger loven, men hindrer fortsatt ikke piratkopiering.

Det gjenstår jo å se. Men jeg skal være enig i at det virker skummelt etter å ha lest det de skrev hos itavisen.

På meg virker det som om hele "neste generasjons HD-film" opplegget er fucked, så jeg kan ikke se noen grunn til å boikotte spesifikt PS3 bare for det. Greit nok at Sony virker til å være en pådriver for faenskapen, men jeg vil ikke la det berøve meg spillopplevelsen på PS3. Selvfølgelig hvis de legger inn noe helt jæklig spywareaktige greier (da snakker vi 1984) eller at spill ikke skal virke for ærlige forbrukere, blir saken en annen.

Uansett har jeg lyst på en Revolution i mellomtida, og jeg kommer sikkert til å fortsette å spille på den selv om jeg kjøper en PS3 seinere.

Lenke til kommentar

Med det mener du at Sony installerer spyware på PS3, eller at hele PS3'en er spyware? Hva skal de spionere på? Hvilke spill jeg spiller?

Det jeg mener er at Sony har vist hvor langt de er villige til å gå - hvor lite de bryr seg om lover og regler - hvor umoralske og løgnaktige de er (de benektet jo alle anklager til å begynne med, men etter hvert som bevisene rant inn måtte de gradvis gi etter).

Er dette et firma du ønsker å støtte med dine penger? Et firma som er kjent for å spionere på kundene sine, et firma som behandler kundene sine som dritt? Et firma som lyver og benekter alt selv når de blir tatt på fersk gjerning?

Lenke til kommentar
Er dette et firma du ønsker å støtte med dine penger? Et firma som er kjent for å spionere på kundene sine, et firma som behandler kundene sine som dritt? Et firma som lyver og benekter alt selv når de blir tatt på fersk gjerning?

5300361[/snapback]

Skal man være moralsk, er det mange firmaer man skulle boikottet pga. løgn og fanteri. Kan jeg f.eks. nevne 3DMark og nVidia og Co.? Det er ikke så mange firmaer med bare reint mel i påsan igjen idag.

Jeg personlig har ikke noe imot å betale et firma penger for noe de gjør riktig, selv om de gjør mye annet galt. Jeg er f.eks. ikke spesielt begeistret over Microsoft's verdensherredømme, men jeg har like fullt betalt for en Tablet-PC, fordi der har de gjort noe riktig. Jeg er også en av de få her i verden som har betaler for en Hotmail-konto.

Derfor vil jeg, hvis Sony gjør det riktig med PS3, betale penger til dem, selv om de har mange andre rare ting ute og går. Men hvis de føkker opp den, og gjør noe grums, så kan de se langt etter mine penger. Men jeg ser ingen grunn til å dømme dem allerede nå. Det er vel bedre å vente til noe konkret informasjon om PS3'en kommer.

Lenke til kommentar
Skal man være moralsk, er det mange firmaer man skulle boikottet pga. løgn og fanteri. Kan jeg f.eks. nevne 3DMark og nVidia og Co.? Det er ikke så mange firmaer med bare reint mel i påsan igjen idag.

Hva har så disse gjort? Har de installert spyware på PCen din og sendt informasjon om deg til seg selv?

Lenke til kommentar
Hva har så disse gjort? Har de installert spyware på PCen din og sendt informasjon om deg til seg selv?

5300467[/snapback]

nVidia jukset i 3DMark for at deres kort skulle få høyere score, og de benektet selvsagt alt til å begynne med, inntil bevisene begynte å komme. Så viste det seg vel at ATi ikke hadde vært helt renslige heller. Poenget mitt er bare at firmaer gjør ting som ikke er tillatt og lyver om det. Å tro at Sony og nVidia er aleine om det, er å tro på julenissen, selv i disse tider.

Lenke til kommentar
Det NVIDIA og ATI gjorde var småtterier i forhold til det Sony gjorde - å bryte seg inn på datamaskinene til egne betalende kunder og spionere på dem!

5300805[/snapback]

Jeg snakker om prinsippet her, ikke noen direkte sammenlikning mellom Sony og nVidia. "Alle" har svin på skogen. Men det ser ut til at du har en egen fetish med spyware... :p

Lenke til kommentar

Det er ingen direkte sammenligning mellom Sony og NVIDIA, fordi det Sony gjorde var uendelig mye verre. Men hvis du synes firmaer som installerer spyware er greit, så er jo det din sak...

Er det noen som har hørt mer om Revolution-hardwaren? Det er en blogg som påstås å være fra en som jobber med et spill for Revolution, og han sier at de kun har prototyper av utviklingsplatformen enda, men at de stadig får nye versjoner, og de blir stadig kraftigere. Dette tilsier jo at påstanden om at Revolution bare er dobbelt så kraftig som GameCube er feil...

Lenke til kommentar
Det NVIDIA og ATI gjorde var småtterier i forhold til det Sony gjorde - å bryte seg inn på datamaskinene til egne betalende kunder og spionere på dem!

5300805[/snapback]

Jeg snakker om prinsippet her, ikke noen direkte sammenlikning mellom Sony og nVidia. "Alle" har svin på skogen. Men det ser ut til at du har en egen fetish med spyware... :p

5300829[/snapback]

Og hva er poenget ditt? Siden alle har gjort noe galt i livet sitt, og alle firmaer også, så er det umulig å fordømme firmaer, eller forsvare en boikott?

AtW

Lenke til kommentar
Det er ingen direkte sammenligning mellom Sony og NVIDIA, fordi det Sony gjorde var uendelig mye verre. Men hvis du synes firmaer som installerer spyware er greit, så er jo det din sak...

5300847[/snapback]

Når sa jeg at spyware var helt greit? Jeg syns både spyware og juksing i 3DMark og alt annet fanteri er noe dritt, og jeg boikotta nVidia den gangen, og jeg ville ikke kjøpt en cd fra Sony med rootkittull på idag. Men... (se mitt svar til ATWindsor under)

Og hva er poenget ditt? Siden alle har gjort noe galt i livet sitt, og alle firmaer også, så er det umulig å fordømme firmaer, eller forsvare en boikott?

5300853[/snapback]

Poenget mitt er at det er dustete å la vær å kjøpe PS3 fordi et underselskap innstallerer spyware på personers PC'er. Det er IKKE dustete å boikotte PS3 hvis den spionerer på brukerne. Jeg personlig ville ikke like å sitte å spille hvis jeg visste at informasjon om når på døgnet jeg spiller, hvor lenge jeg spiller hvilke spill og sånt, ble logget og sendt til Sony. Samma om de bare bruker det til statistikk. Jeg ville ikke likt det, og jeg ville ikke kjøpt PS3. Men dere snakker jo som om Sony offesielt har gått ut og annonsert at PS3 kommer til å gjøre dette. Kan vi ikke vente med å dømme dem til vi vet hva de kommer til å gjøre?

:hmm:

Jeg antar at hvis jeg poster dette innlegget slik, kommer dere til å si at Sony har en historie på å gjøre slike ting og helt sikkert vil gjøre det på PS3 også. Men da vil jeg prøve å komme dere i forkjøpet. Jeg tror ikke Sony ville sluppet unna med det, og det ville blitt et hælvetes ramaskrik rundt det. Ja, jeg tror de ville bli oppdaget. Og det hadde ikke vært spesielt god PR. Det ville til og med være mot norsk lov å spionere på en slik måte, og det kunne blitt forbudt å selge PS3 i Norge. Jadda, dette er langt ute, men jeg tror ikke dette er noe Sony tar sjangsen på. Alternativet er at de legger inn en avkrysning i oppsettet i PS3'en (dashbordet om du vil) hvor man kan si, nei jeg ønsker ikke at opplysninger om mitt bruk av PS3 skal sendes til Sony, ala det man har i WinAmp og MediaPlayer idag.

Mulig jeg er naiv, men jeg inntar en "venter og ser" holdning enn så lenge. Det lille jeg har sett fra PS3 hittil ser for lovende ut til at jeg gidder å la en liten rootkitfarse ødelegge morroa.

Lenke til kommentar

5300853[/snapback]

Poenget mitt er at det er dustete å la vær å kjøpe PS3 fordi et underselskap innstallerer spyware på personers PC'er. Det er IKKE dustete å boikotte PS3 hvis den spionerer på brukerne. Jeg personlig ville ikke like å sitte å spille hvis jeg visste at informasjon om når på døgnet jeg spiller, hvor lenge jeg spiller hvilke spill og sånt, ble logget og sendt til Sony. Samma om de bare bruker det til statistikk. Jeg ville ikke likt det, og jeg ville ikke kjøpt PS3. Men dere snakker jo som om Sony offesielt har gått ut og annonsert at PS3 kommer til å gjøre dette. Kan vi ikke vente med å dømme dem til vi vet hva de kommer til å gjøre?

Om det er poenget ditt, hvorfor blander du da inn andre selskaper?

Om det dustete å boikotte et selskap fordi flere divisjoner av det oppfører seg dumt kan diskuterers, jeg synes ikke det.

AtW

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...