Gå til innhold

Revolution - litt kraftigere enn Xbox? (Maskinvare/Rev)

Anbefalte innlegg

Ja det kan ikke jeg si, men to ting kan jeg si og det er at jeg har til gode å se at dårligere hardware har bedre ytelse en bedre hardware og det gjelder uansett hvem som lager hardwaren!!

For det andre så har Nintendo aldri og jeg repeterer aldri laget bedre grafikke en "noen andre" så hvorfor skal de gjøre det nå med dårligere hardware.

5273391[/snapback]

Jeg kan nevne en god del titler som ser bedre ut på GC enn på konkurrentene faktisk. Men det er ikke det som er viktigst...

Ja jeg har hørt dette Tusen ganger før "de fokusererer på noe annet en grafikk" (hakk i plata), men da må de jo for svinngende se å få opp farta, de står jo på stedet hvil og slenger ut de samme Pokemon, Zelda, Mario spillene hvert forbanna år.

Selvsaht har de problemer med å matche grafikken, hvis ikke så hadde de gjort noe med det

Grunnen til at du hører det gjentatte ganger er at folk må ha det inn med teskje. Virker iallefall sånn mange ganger.

Så lenge Nintendo tjener på titlene så vil de også produsere titler basert på sukseer. Er slik buisiness går ut på sist jeg sjekket. Og hva er det konkurrentene gjør tør jeg spørre?

Og hvor blir det av gameplayen, jo den har PS2 fullstendig tatt over med Singstar, Buzz, Dansematter osv...

Nettopp. Og vet du hvorfor? Fordi spillene bruker en ikke-standard kontroll for å styre "spillene". Og hva er det Revolution sin kontroller gjør?

Hvem søren bryr seg om hva de tjener høyst sansynligvis bare de som driver firmane, vi andre er opptatt av spesifikasjoner, feilrate, antall spill, gameplay, bytting av spill osv. osv.

Man må faktisk tjene noe for å levere noe... Ikke sant?

Og når vi snakker om skylapper, det er hevet over enhver tvil at NGC har solgt mye, mye mindre en Nintendo er fornøyd med, og det er også hevet over enhver til om at Sony ikke i sin villeste fantasi hadde forventet å selge så mange konsoller.

Ja, GC har solgt litt i underkant av det Xbox gjorde. Men i motsettning til konkurrentene, tjente de flesk på det også. De har jo rundt 65 milliarder dollar på bok også da, takket være sin strategi.

Man utvikler ikke spill både for TV og HD det er ett og samme sak, grafikken blir bare ennå bedre på HD TV

Faktisk, blir HD-spill utviklet for både vanlig TV og HD-TV. Og nå må du klare å skille oppløsning og grafikk.

Her snakker du jo bare tull, det er klart vi får gode spill med bra grafikk uten at det tar noe lengere tid, spillutviklerne har en helt annen teknologi i dag som gjør det både raskere og bedre og utvikle spill.

Hør på utviklerene du. Det vil ta noe lengre tid å utvikle på flerkjerneteknologi enn forrige generasjon pga. en masse tekniske detaljer som jeg ikke her helt inne på.

Hører du deg selv her!!?? du sier jo faktisk at Rev. er nesten det samme som GC bare at den er dyrere!!??

Ja, leser du det som står og kanskje? Grunnet at Revolution bruker den samme utviklingsplatformen som det GC brukte (litt kraftigere), så kan utviklere fortsette med sin erfaring og utvikle slik som før, bare enda lettere da de kan platformen de utvikler på.

De burde virkelig tenke over filosofien sin, det nytter ikke med en billig konsoll som alle har råd til når det bare er et fåtall som kommer til å kjøpe den!

Det gjenstår å se. De klarte det med DS.

Det du sansynligvis føler er at Nintendo ikke går noen sted og selv setter setter på deg skylapper og putter fingrene i ørene, for sjelden har jeg hørt mere fanboy uttalelser en det du klarer å lire av deg. du har jo overhode ingen positive ting å si om noen andre en Nintendo, makan!!

Jeg er spent på hva dette fører til jeg. Hva dette har med fanboy uttalelser å gjøre aner jeg ikke. Tror det er heller du som burde drive litt mer undersøkelser rundt saken før du uttaler deg. Og hvorfor skal jeg ikke være positivt til dette, når også en mengde utviklere er det også?

Til din informasjon så har jeg også en del negative ting om Nintendo, men hvorfor skal jeg spytte ut med ting som hører fortiden til? Det er neste generasjon dette handler om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man utvikler ikke spill både for TV og HD det er ett og samme sak, grafikken blir bare ennå bedre på HD TV

Faktisk, blir HD-spill utviklet for både vanlig TV og HD-TV. Og nå må du klare å skille oppløsning og grafikk.

Gjør de det? Blir ikke bare grafikken skalert ned til TVen? Og uansett, å ha en mulighet til å skifte mellom flere oppløsninger fører vel ikke akkurat til noen merkbar økning i utviklingstiden?

AtW

Lenke til kommentar

Gjør de det? Blir ikke bare grafikken skalert ned til TVen? Og uansett, å ha en mulighet til å skifte mellom flere oppløsninger fører vel ikke akkurat til noen merkbar økning i utviklingstiden?

AtW

5276068[/snapback]

Jo den gjør faktisk det. Vil ikke ta dobbel så lang tid, men å programmere for HD tar mye ressurser.

Og det er lettere å programmere for Nintendo siden den ligner mer på de gamle konsollene gjør at programmerene slipper å sette seg inn i så mye nytt, de er vant med å programmere på den måten og kan derfor skrive god optimalisert kode siden det er noe de er stødig på.

Men et sted må man jo begynne så det er bra at det finnes konsoller som presser grafikken, og andre konsoller som har en mer vennlig prislapp :) Den dagen der majoriteten har skaffet seg HDTV vil også Nintendo lage spill for HDTV, men det er litt tidlig nå. Jeg må ærlig innrømme at jeg selv ikke har HDTV en gang ;) (selv om jeg ellers følger utviklingen av teknologi hjemme)

Lenke til kommentar

AtW

5276068[/snapback]

Jo den gjør faktisk det. Vil ikke ta dobbel så lang tid, men å programmere for HD tar mye ressurser.

Da spør jeg igjen, om du allerede har støtte for 1280*720 er det mye jobb å støtte TV-oppløsning også? Det tviler jeg ærlig talt på.

AtW

Lenke til kommentar
Ja det kan ikke jeg si, men to ting kan jeg si og det er at jeg har til gode å se at dårligere hardware har bedre ytelse en bedre hardware og det gjelder uansett hvem som lager hardwaren!!

For det andre så har Nintendo aldri og jeg repeterer aldri laget bedre grafikke en "noen andre" så hvorfor skal de gjøre det nå med dårligere hardware.

5273391[/snapback]

Jeg kan nevne en god del titler som ser bedre ut på GC enn på konkurrentene faktisk. Men det er ikke det som er viktigst...

Ja jeg har hørt dette Tusen ganger før "de fokusererer på noe annet en grafikk" (hakk i plata), men da må de jo for svinngende se å få opp farta, de står jo på stedet hvil og slenger ut de samme Pokemon, Zelda, Mario spillene hvert forbanna år.

Selvsaht har de problemer med å matche grafikken, hvis ikke så hadde de gjort noe med det

Grunnen til at du hører det gjentatte ganger er at folk må ha det inn med teskje. Virker iallefall sånn mange ganger.

Så lenge Nintendo tjener på titlene så vil de også produsere titler basert på sukseer. Er slik buisiness går ut på sist jeg sjekket. Og hva er det konkurrentene gjør tør jeg spørre?

Og hvor blir det av gameplayen, jo den har PS2 fullstendig tatt over med Singstar, Buzz, Dansematter osv...

Nettopp. Og vet du hvorfor? Fordi spillene bruker en ikke-standard kontroll for å styre "spillene". Og hva er det Revolution sin kontroller gjør?

Hvem søren bryr seg om hva de tjener høyst sansynligvis bare de som driver firmane, vi andre er opptatt av spesifikasjoner, feilrate, antall spill, gameplay, bytting av spill osv. osv.

Man må faktisk tjene noe for å levere noe... Ikke sant?

Og når vi snakker om skylapper, det er hevet over enhver tvil at NGC har solgt mye, mye mindre en Nintendo er fornøyd med, og det er også hevet over enhver til om at Sony ikke i sin villeste fantasi hadde forventet å selge så mange konsoller.

Ja, GC har solgt litt i underkant av det Xbox gjorde. Men i motsettning til konkurrentene, tjente de flesk på det også. De har jo rundt 65 milliarder dollar på bok også da, takket være sin strategi.

Her snakker du jo bare tull, det er klart vi får gode spill med bra grafikk uten at det tar noe lengere tid, spillutviklerne har en helt annen teknologi i dag som gjør det både raskere og bedre og utvikle spill.

Hør på utviklerene du. Det vil ta noe lengre tid å utvikle på flerkjerneteknologi enn forrige generasjon pga. en masse tekniske detaljer som jeg ikke her helt inne på.

Hører du deg selv her!!?? du sier jo faktisk at Rev. er nesten det samme som GC bare at den er dyrere!!??

Ja, leser du det som står og kanskje? Grunnet at Revolution bruker den samme utviklingsplatformen som det GC brukte (litt kraftigere), så kan utviklere fortsette med sin erfaring og utvikle slik som før, bare enda lettere da de kan platformen de utvikler på.

De burde virkelig tenke over filosofien sin, det nytter ikke med en billig konsoll som alle har råd til når det bare er et fåtall som kommer til å kjøpe den!

Det gjenstår å se. De klarte det med DS.

Det du sansynligvis føler er at Nintendo ikke går noen sted og selv setter setter på deg skylapper og putter fingrene i ørene, for sjelden har jeg hørt mere fanboy uttalelser en det du klarer å lire av deg. du har jo overhode ingen positive ting å si om noen andre en Nintendo, makan!!

Jeg er spent på hva dette fører til jeg. Hva dette har med fanboy uttalelser å gjøre aner jeg ikke. Tror det er heller du som burde drive litt mer undersøkelser rundt saken før du uttaler deg. Og hvorfor skal jeg ikke være positivt til dette, når også en mengde utviklere er det også?

Til din informasjon så har jeg også en del negative ting om Nintendo, men hvorfor skal jeg spytte ut med ting som hører fortiden til? Det er neste generasjon dette handler om.

5275839[/snapback]

splitt og hersk metoden her?

Lenke til kommentar

5276068[/snapback]

5276079[/snapback]

Det tar nok mer tid å utvikle spill for HD, enkelt og greit fordi du må legge mye mer arbeid i detaljene, for i motsetning til vanlig TV vil detaljene bli mye mer synlig på en HDTV. Og hvis du skipper detaljene da, vil det bare se grimt ut, siden folk forventer så mye mer. Resultatet er selvfølgelig at ting ser bedre ut, men det tar likevel lenger tid.

En annen ting er det som har gjort at man har kunnet få så heftig grafikk på konsoller i forhold til en tilsvarende spekket PC, nettopp det at utviklerne vet akkurat hva slags hardware spillerne sitter med. Man behøver ikke ta hensyn til at noen kanskje sitter med en Pentium2 og likevel skal gjøre det lekkert for de som sitter med en AMD 64 FX. Eller at noen sitter med drivere som er et år gamle. Eller at noen har en bestemt shader og andre ikke. Man må programmere for mange eventualiteter.

På konsoll har det vært mye enklere, for de vet hva spilleren har, og de kan finne de meste ekstreme triksene for å utnytte hardwaren maksimalt.

Men nå må de lage spesiell kode for to forskjellige tilfeller. Koden for HD må optimaliseres for å gå gjevnt, og ting skal se bra ut også på vanlig tv. På vanlig tv har man også mer kraft tilgjengelig i forhold til når konsollen kjører på HD, og da kan man kanskje gjøre andre triks for å bøte på mangelen på høy oppløsning. Og så har du tabben til Microsoft, da, med at mange ikke har harddisk på sin Xbox 360, og da har man enda en eventualitet å ta høyde for, selv om dette nok har mest impact i designprosessen.

Poenget mitt er bare at jo færre muligheter du må ta høyde for, jo kortere tid tar den rene hardwareprogrammeringen (eller designet i forhold til harddisk på Xbox 360'en), og jo mere tid har man til å gjøre andre ting bedre.

Lenke til kommentar

Men nå må de lage spesiell kode for to forskjellige tilfeller. Koden for HD må optimaliseres for å gå gjevnt, og ting skal se bra ut også på vanlig tv. På vanlig tv har man også mer kraft tilgjengelig i forhold til når konsollen kjører på HD, og da kan man kanskje gjøre andre triks for å bøte på mangelen på høy oppløsning. Og så har du tabben til Microsoft, da, med at mange ikke har harddisk på sin Xbox 360, og da har man enda en eventualitet å ta høyde for, selv om dette nok har mest impact i designprosessen.

Poenget mitt er bare at jo færre muligheter du må ta høyde for, jo kortere tid tar den rene hardwareprogrammeringen (eller designet i forhold til harddisk på Xbox 360'en), og jo mere tid har man til å gjøre andre ting bedre.

5276653[/snapback]

Poenget er ikke hvorvidt det er mer jobb å lage god grafikk, poenget her er at det framstilles som det er mer jobb å lage spill fordi man må lage det til både HD og vanlig TV, hvorfor er dette mer jobb enn å bare lage det til HD? Om man lager et HD-spill, tar det da mye lenger tid å støtte lavere oppløsninger? Å kunne støtte lave oppløsninger er vel ikke så mye å ta høyde for? I værste fall går det like bra som på HD, i beste fall bedre, er ikke nødvendig å gjøre noen flere optimaliseringer. Det er ikke akkurat som vanlig PC-spill støtter få oppløsninger fordi det er så yungvint å legge til flere, hva skiller en xbox fra dette?

AtW

Lenke til kommentar

5273391[/snapback]

Hadde ikke N64 bedre grafikk enn PSX? Psx hadde ikke bilinear filtering engang.

Jeg mener da også Resident Evil 4 er det peneste spillet som ble lansert i forrige generasjon, og da versionen som ble lansert på Gamecube.

Generelt har vel GC bedre grafikk enn PS2 også vil jeg påstå.

Det var også en som mente vi ikke trengte bedre kontroll pga. xbox 360 kontrollen var perfekt? HAR DU PRØVD SPILLE FPS PÅ DEN? Det er jo et hav av forskjell fra å spille med mus og tastatur, og folk som har prøvd Revolutionkontrolleren på FPS sier dette føles enda mer naturlig enn mus/tastatur kombinasjon.

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

5273391[/snapback]

Hadde ikke N64 bedre grafikk enn PSX? Psx hadde ikke bilinear filtering engang.

Jeg mener da også Resident Evil 4 er det peneste spillet som ble lansert i forrige generasjon, og da versionen som ble lansert på Gamecube.

Generelt har vel GC bedre grafikk enn PS2 også vil jeg påstå.

Det var også en som mente vi ikke trengte bedre kontroll pga. xbox 360 kontrollen var perfekt? HAR DU PRØVD SPILLE FPS PÅ DEN? Det er jo et hav av forskjell fra å spille med mus og tastatur, og folk som har prøvd Revolutionkontrolleren på FPS sier dette føles enda mer naturlig enn mus/tastatur kombinasjon.

5276752[/snapback]

Ja, N64 hadde bedre grafikk på spillene pga. den støttet bilinear-filtering. Prosessoren var også på 90MHz i motsettning til PS1 sin på 33MHz (rundt der). Men grunnet Nintendo satser på kasetter istedet for cd, så førte det til dårligere tredjeparty-støtte pga. prisen for kasetter og at de ikke gikk for nyere teknologi.

Residen Evil 4 er en av denne generasjonens fineste spill på konsoll etter min mening også. Og i tillegg var gameplayet i samme klasse.

Det er nettopp pga. FPS kontroll jeg gleder meg til Revolution selv. Og spesielt Metroid Prime 3. Og i følge de som har testet det, fungerer det overraskende godt på demoen til Metroid Prime 2 som hadde blitt modifisert til å støtte kontrollen til Revolution.

Lenke til kommentar

ATi røpte såpass mye for noen år tilbake at den nye GPU de utvikler for Nintendo vil ha DX9 level shaders. Det sier ikke noe om SM3.0, men jeg vil tro det. Kanskje noe på nivå med X1600? Uansett, selv om den ikke vil være så mye kraftigere, så burde spill utviklerene likevel ha mye mer muligheter mtp programable shaders.

Lenke til kommentar
Å kunne støtte lave oppløsninger er vel ikke så mye å ta høyde for? I værste fall går det like bra som på HD, i beste fall bedre, er ikke nødvendig å gjøre noen flere optimaliseringer.

5276673[/snapback]

Neida, det behøver ikke være vanskligere enn det. Men jeg ville tenkt at det var smart å gjøre noe for å utnytte overskuddskraften hvis man kjørte på vanlig tv. Det er jo det veldig mange av de som kjøper Xbox 360 gjør. Men jeg har ikke hørt noe om dette er noe utvilkerne bryr seg om. :shrug:

Lenke til kommentar

er det sagt noe om sonebegrensinger på Revolution? siden de nå tar i bruk DVD'er mener jeg... Dog hvis prisene blir så lave som folk "synser" at de skal bli så er kanskje ikke kjøp på tvers av landegrenser det store problemet for nintendo...

Og anngående piratkopiering; har vel vært mindre av det når det gjelder nintendo med tanke på deres spesielle formater(optiske disker, kassetter), det kan jo kanskje forandre seg nå som de bytter medium..?

Lenke til kommentar
er det sagt noe om sonebegrensinger på Revolution? siden de nå tar i bruk DVD'er mener jeg... Dog hvis prisene blir så lave som folk "synser" at de skal bli så er kanskje ikke kjøp på tvers av landegrenser det store problemet for nintendo...

Og anngående piratkopiering; har vel vært mindre av det når det gjelder nintendo med tanke på deres spesielle formater(optiske disker, kassetter), det kan jo kanskje forandre seg nå som de bytter medium..?

5280824[/snapback]

Aldri vært noe problem å kopiere Nintendo spill, jeg hadde kassetter med 4-100 spill på Nintendo, og jeg brukte disketter til Super Nintendo. Så det blir nok ingen forandring der. Utenom at jeg har blitt eldre og sluttet å piratkopiere spill. Det med sone vet jeg ikke, men de fleste konsoller (alle store?) har alltid vært forskjellige fra verdensdel til verdensdel. Tror ikke det vil forandre seg med Revolution.

Edit: Når jeg skrev konsoller mente jeg ekskludert håndholde konsoller. De fleste av håndholdte konsoller (hvertfall i nyere tid) har ikke sonebegrensning.

Endret av unwill
Lenke til kommentar

Oppklaring: Verken PSP, GBA eller Nintendo DS har sonesystemet. Usikker vedrørende GBC og GB, der har kanskje andre enda bedre oversikt?

Når det gjelder faren for piratkopiering, så har vel ingen sagt at det skal benyttes DVD-er. Om vi skal tro ryktene, ser det ut til at spesifikasjonene på platene blir omtrent like som på DVD-plater, men gitt linja Nintendo har kjørt hittil vedrørende formater og piratkopiering, er det ganske usannsynlig at de ikke kommer til å gjøre noe sært også med disse platene for å forhindre f.eks. vanlige PC-brennere å kopiere dem.

Les: Det kommer sikkert, som med GC-diskene, til å være mulig, men så lenge det bare er upraktisk nok vil problemet begrense seg selv.

Lenke til kommentar
Jeg husker en gang i tiden, jeg også. Jeg var fire år gammel, og spilte Striker og Space Commander på min morfars bærbare XT. Det var første gang jeg noensinne hadde spilt et videospill, og teknisk sett øyeblikket da jeg fikk bekreftet at de fantes. Og jeg skjønte, til tross for at jeg var for treg til å ta den siste linja med romvesener, at dette var alt jeg trengte.

Til og med:

Kanskje en kontrollmetode som bare krever at vi forstår våre egne begrensninger kan frigjøre oss fra dem? Det er for mye å håpe på, men jeg liker å håpe litt uansett. Jeg leter ikke etter feil i virkeligheten, selv om jeg kanskje hadde funnet dem om jeg bare så godt nok etter.

5275816[/snapback]

Dette flott skrevet og en tankevekker for meg. Spill skal oppleves!

Lenke til kommentar
Oppklaring: Verken PSP, GBA eller Nintendo DS har sonesystemet. Usikker vedrørende GBC og GB, der har kanskje andre enda bedre oversikt?

5281643[/snapback]

har ikke hørt snakk om noen sonegreie på GB/GBC. mener å huske at noen i slekta kjøpte seg en i østen og kunne fint spille spill som var kjøpt her i landet. men jeg kan egentlig ikke bekrefte det...

Lenke til kommentar

Programmere for flere kjerner har alltid vore noko herk, både xbox og ps3 vil ALDRI kunne dra 100% nytte av sine 3 kjerner gjennom eit heilt spel.

Det vil kunne vera deler av spel der ein greier å presse alle kjernene maksimalt.

Grunnen til det er fordeling på tråder og programmeringsspråka. Ein ting er sikkert og det er at fleire kjerner er framtida og det vil sikkert koma enda ein stor videre utvikling av C språket som er betre på fleire kjerner.

Eg trur revolution vil vera veldig bra i starten, men dabbe litt av når det gjelder grafikk i løpet av dei 2 første åra før den vil bli *gammal* i forhold til xbox og ps3

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Jeg leste bare noen sider i denne tråden, så jeg er ikke sikker på om noen har påpekt at disse "spesifikasjonene" er basert på foreløpige "development-toolkits", hvilket altså betyr at de på ingen måte representerer Revolution-hardwaren på noen annen måte enn at Revolution er basert på samme arkitektur som GameCube.

Hvis man tror at Revolution kommer til å ha dårlig grafikk i forhold til de andre, så tar man nok feil. Om den ikke er fullt så kraftig, så betyr ikke det at vi kommer til å merke noe særlig til det.

Forøvrig så er dette en anbefalt video, laget av en fan som tenker seg hvordan det kan fungere:

http://video.google.com/videoplay?docid=20...endo+revolution

Jeg må si at etter å ha sett dette så får jeg veldig lyst til å prøve selv! Jeg hadde egentlig tenkt til å holde meg til PC, men hvis Revolution blir såpass billig som det ser ut til, så blir det nok muligens Revo på meg...

Jeg tror Nintendo med Revolution kan gjeninnta plassen på toppen av hjemmemarkedet. Sony er et spyware-firma som behandler kundene som søppel, og Microsofts eneste mål er å fjerne all konkurranse i markedet så de kan stå alene. Da blir det morsomt hvis Nintendo når tidligere tiders storhet. Får bare håpe de oppfører seg penere denne gang :)

Men i motsetning til Sony så driver vel ikke Nintendo og installerer virus og spyware på kundenes PCer...

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...