kilogram Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Microsoft monopol-dømt i Sør-Korea Sør-Koreas myndigheter idømte i går Microsoft 215 millioner kroner i bot. Selskapet må nå levere en versjon av Windows uten Media Player og Messenger. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 makan til tøv. Syns det hadde vært bedre med en 'vil du ha Windows Media Player/Windows messenger?' i løpet av Setup. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Den nye versjonen vil nok bli en like stor hit som XP uten WMP i EU, det er rett og slett latterlig å komme med slike krav, muligheten for å fjerne det ja, men ikke å unnlate det helt. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Jeg syns det blir for dumt å hevde monopol på software når en har Windows MP og messenger inne jeg da men. Virker mer som en "hei vi er ikke fornøyd med kjøpet, men siden vi ikke kan heve det, må vi finne en annen måte å slå tilbake mot microsoft på" kultur. Har ikke noe imot MS windows og programmene som følger med, de suger jo uansett så en bruker de andre alternativene. Syns nesten det blir som å saksøke McDonalds fordi en brant seg på kaffen og det sto ikke at den var varm. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Det har visst blitt en trend å stjele fra de rike og vellykkede over hele verden nå. For å oppheve et monopol får real se å lage et produkt som er BEDRE enn windows media player. Det kommer ihvertfall forbrukerne mer til gode enn en teit rettsak som bare vil øke prisene på de bedre produktene. Har man allerede betalt for windows er det i hvertfall teit at real (gjennom rettsak o.l.) skal nekte deg å få en bra nok mediaplayer gratis fordi du skal kjøpe deres produkt. Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Synes dette utvikler seg i riktig rettning. Men det er fortsatt mye som må gjøres. Bland annet hjelper det ikke å ha en windows versjon med og en uten windows media player, man må ha kun den uten WMP og så må WMP (eventuelt også WinMsg) kunne lastes ned vis man appselutt vil ha det og man må kunne avinnstallere det vis man vil. På den måten kan man endelig konkurere på pris/brukervenlighet/ytelse ol. og ikke på hva man må ha og alle produsentene får mye likere vilkår til å lykkes. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Kjøper de ikke Windows frivillig da? Ingen som tvinger dem i å kjøpe det i det hele tatt... Syns da Microsoft må få bestemme selv hva som følger med programvaren dems eller ei, de som ikke vil ha det kan jo bare avinnstalere det. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Kjøper de ikke Windows frivillig da? Ingen som tvinger dem i å kjøpe det i det hele tatt... Syns da Microsoft må få bestemme selv hva som følger med programvaren dems eller ei, de som ikke vil ha det kan jo bare avinnstalere det. 5264260[/snapback] For det første er det mange som tror det ikke finnes alternativer til windows eller at alle alternativer er dårlige. For det andre er det ikke alle ting som kan fjernes i windows, eller som er vanskelig å fjerne. Lenke til kommentar
So|o Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Tåpelig ! Dette blir som om en bilprodusent ikke skal få lov til å levere bilen med ferdig installert bilradio fra f.eks Blaupunkt. Må jo være opp til hver enkelt om de ønsker å benytte det som følger med eller om man vil bytte det ut med noe annet. Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 ...Må jo være opp til hver enkelt om de ønsker å benytte det som følger med eller om man vil bytte det ut med noe annet. 5265107[/snapback] Nettop, det er det det må være. Men i dag blir folk tvunget til å bruke Windows og Windows Media Player fordi "alle" bruker jo windows, og når windows media player følger med på alle pcer, har jo "alle" det. Derfor tenker mange som skal legge ut video og lyd på nettet at vis de bruker et format som Windows Media Player tar kan "alle" bruke det. Derfor er mye av video og lyd på nettet (og på andre medium) i Windows Media Player format og man blir dermed tvunget til å bruke windows Media player vis man vil se videoer på nettet og siden veldig mange ikke gidder å ha masse media player programmer på pcen bruker de windows media Player. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 ...Må jo være opp til hver enkelt om de ønsker å benytte det som følger med eller om man vil bytte det ut med noe annet. 5265107[/snapback] Nettop, det er det det må være. Men i dag blir folk tvunget til å bruke Windows og Windows Media Player fordi "alle" bruker jo windows, og når windows media player følger med på alle pcer, har jo "alle" det. Derfor tenker mange som skal legge ut video og lyd på nettet at vis de bruker et format som Windows Media Player tar kan "alle" bruke det. Derfor er mye av video og lyd på nettet (og på andre medium) i Windows Media Player format og man blir dermed tvunget til å bruke windows Media player vis man vil se videoer på nettet og siden veldig mange ikke gidder å ha masse media player programmer på pcen bruker de windows media Player. 5265154[/snapback] Hør hva du selv sier da... bare pga. folk sin "dumhet" skal Microsoft straffes? Alle har da mulighet til å velge Linux eller andre OS, men de velger Windows fordi de fleste har det og ikke fordi de må! At mye er i WMA er jo også fordi mange bruker det, men stort sett alt det du henviser til her, altså musikk på nettet er jo stort sett piratkopiert og det er vel ikke lov å laste ned uansett? De få filene som er i WMA kan man jo fint spille at i alternative spillere med codeken også. Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 ...Må jo være opp til hver enkelt om de ønsker å benytte det som følger med eller om man vil bytte det ut med noe annet. 5265107[/snapback] Nettop, det er det det må være. Men i dag blir folk tvunget til å bruke Windows og Windows Media Player fordi "alle" bruker jo windows, og når windows media player følger med på alle pcer, har jo "alle" det. Derfor tenker mange som skal legge ut video og lyd på nettet at vis de bruker et format som Windows Media Player tar kan "alle" bruke det. Derfor er mye av video og lyd på nettet (og på andre medium) i Windows Media Player format og man blir dermed tvunget til å bruke windows Media player vis man vil se videoer på nettet og siden veldig mange ikke gidder å ha masse media player programmer på pcen bruker de windows media Player. 5265154[/snapback] Hør hva du selv sier da... bare pga. folk sin "dumhet" skal Microsoft straffes? Alle har da mulighet til å velge Linux eller andre OS, men de velger Windows fordi de fleste har det og ikke fordi de må! At mye er i WMA er jo også fordi mange bruker det, men stort sett alt det du henviser til her, altså musikk på nettet er jo stort sett piratkopiert og det er vel ikke lov å laste ned uansett? De få filene som er i WMA kan man jo fint spille at i alternative spillere med codeken også. 5265179[/snapback] Når man allerede har betalt for WMP og den følger med i Windows, man får ikke sletta det... hvorfor skal man da gidde å betale for Real pakka? Spesielt når MS eier mange av formatene som er ute som krever at WMP er installertfor å kunne bli sett... noe som igjen fører til at det ikke alltid er like lett å velge andre alternativer... Tror han tenker på autorisert nedlasting, laster du ned ulovlig er det jo ikke noe problem uansett... musikk som er lastet ned fra f.eks Itunes krever iPod og/eller iTunes... Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Det jeg tenkte på var stream-musikk og video som krever at man enten har Quicktime eller Windows Media Player (noen ganger også Real Player) Quicktime og Real har kjempet seg fra i markede med rettferdige metoder, selv om jeg synes ikke de heller burde hatt egne formater så man "må" ha dems spillere, man burde heller satse på Åpne formater. Windows Media Player har ikke kjempet i markedet på rettferdige metoder. Microsoft har utnyttet sin markedsfordel med Windows og integrert det i operativ systemet. Quicktime integreres jo i mac os x, men siden så få bruker det har det ikke så mye å si. Hadde det derimot mac os x som hadde vært i Microsoft (Windows) sin posisjon hadde det vært dem som man i første gang måtte satt i gang tiltak mot (f.eks. det med å fjærne WMP fra Windows. Endret 7. desember 2005 av 100smiles Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Helt enig i 100smiles, skulle ønske det også ble brukt opne protokoller også... Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Ja, dette burde EU og myndighetene gjort noe med og laget lover som gjorde at alle formater må være åpne sånn at softwaren endelig kan konkurrere på brukervenlighet/pris ol. og ikke hva man må ha siden alle andre personer og skoler/firmaer bruker det. EDIT: Meldig nr. 600 Endret 7. desember 2005 av 100smiles Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hør på hva dere sier da folkens! Jeg, som en gjennomsnittlig bruker, forventer at når jeg installerer ett OS kan det spille av video-filer og musikk. Jeg forventer også at det kan foreta enkel tekst-skriving, at det kan brenne cd'er, og at jeg kan gå på internett med det. Microsoft må da selv få bestemme hva de vil levere med OS'et sitt, og når en del av det er god programvare også, da ser jeg ikke problemet. Selv bruker jeg hverken Windows media player, eller Internet Explorer, men for å være helt ærlig gjør det meg ikke no at de er der. Og det er jo brukeren som velger hvilket OS han/hun vil bruke, ikke Microsoft. De argumentene deres er syltynne, og helt urimelige. Og når det gjelder Real, hvem er gal nok til å kjøpe den spilleren deres? Er jo det største makkverket som noengang er lagd.... Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hør på hva dere sier da folkens! Jeg, som en gjennomsnittlig bruker, forventer at når jeg installerer ett OS kan det spille av video-filer og musikk. Jeg forventer også at det kan foreta enkel tekst-skriving, at det kan brenne cd'er, og at jeg kan gå på internett med det. Microsoft må da selv få bestemme hva de vil levere med OS'et sitt, og når en del av det er god programvare også, da ser jeg ikke problemet. Selv bruker jeg hverken Windows media player, eller Internet Explorer, men for å være helt ærlig gjør det meg ikke no at de er der. Og det er jo brukeren som velger hvilket OS han/hun vil bruke, ikke Microsoft. De argumentene deres er syltynne, og helt urimelige. Og når det gjelder Real, hvem er gal nok til å kjøpe den spilleren deres? Er jo det største makkverket som noengang er lagd.... 5266394[/snapback] Angående Real, går ut ifra at du snakker om fullversionen... det er din mening, men sikkert mange andre som ikke liker å betale for WMP og ha det installert på sin PC om de ønsker å bruke Real. En bruker burde også få lov til å bestemme hva han/hun vil ha også! Hadde vært fint om MS hadde gjort det mulig å avinstallere programmene også om man ikke ønsker dem! Det er brukeren som velger OS ja, men nå er det jo slik at MS bruker sine formater aktivt for å skape avhengighet av deres programmer... Hadde det ikke vært for MS sitt monopol-jag... om de heller kunne benyttet seg av formater som allerede eksisterer og er opne for andre i steden for å presse på med sine egne hadde jeg gitt totalt F i hva MS velger å tvinge brukeren til å ha... jeg har ikke Windows uansett så det har ikke one å si for meg. For andre som har lyst til å se streams på Internet, chatte i MSN, se WMA filer som alle nesten krever at du har MS (og kanskje noen produkter som er offisielt støttet i Windows) kan valget bli vanskelig om de valger et annet alternativ når man er vant med Windows... På en måte synes jeg det er bra at MS tvinger alle til å måtte bruke sine produkter, ødelegger for konkurranse (Windows Defender, IE, MSN, WMP, Office og den grafiske programpakken som skal konkurrere mot blandt annet Photoshop og Macromedia), er dyrt og har masse sikkerhetsfeil. Dette fører nok til at både softwareprodusenter får øynene opp for andre OS'er og også brukerne. Lenke til kommentar
G Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Kjøper de ikke Windows frivillig da? Ingen som tvinger dem i å kjøpe det i det hele tatt... Syns da Microsoft må få bestemme selv hva som følger med programvaren dems eller ei, de som ikke vil ha det kan jo bare avinnstalere det. 5264260[/snapback] Hvordan vil du avinstallere WMP da? Vil tro du skal få en del problemer med å rydde ordentlig opp etter en slik "avinstallasjon". Den avinstallasjonen du sikkert sikter til, som en finner i "Add or Remove Programs (engelsk versjon)" kan knappt kalles avinstallering! Det aller beste ville være om Microsoft innså at en del brukere faktisk ønsker ordentlig avinstalleringsrutiner for deler av operativssystemet Windows, og også flere muligheter for å velge bort programvarekomponenter allerede under installasjonen. Endret 7. desember 2005 av G Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Det har visst blitt en trend å stjele fra de rike og vellykkede over hele verden nå. For å oppheve et monopol får real se å lage et produkt som er BEDRE enn windows media player. Det kommer ihvertfall forbrukerne mer til gode enn en teit rettsak som bare vil øke prisene på de bedre produktene. Hverken Realplayer eller WMP er særlig mye tess etter min mening, og bruker ingen av dem selv. Men problemet med Microsoft er at de låser fast brukere over hele verden med sine proprietære WMV og WMA format. Dette er noe de har greid av én grunn, og det er fordi de allerede har monopol på desktop-OS, og ikke fordi de nye programmene er så suverene som enkelte vil ha det til. F.eks skaper det bare hodebry å benytte WMA når det finnes åpne format som ogg, mpc og (til nød) mp3, men uvitende brukere lar seg lure til å benytte fandens verk. Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Er helt enig i at det er en god løsning Sør Korea har kommet frem til, Windows skulle ha med en liste over konkurerende spillere. Kunne godt tenkt meg at listen inneholdt informasjon om hvilken codecs, som spilleren støtter, o.l.. Selv liker jeg Vlan, veldig bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå