brannmannsam Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Har nettopp gått over til NGT, og fikk tilsendt en Thomson 516i ruter. Den har bare utgang og jeg får derfor koblet bare en pc opp mot internet. NGT fortalte de ikke lånte ut rutere med flere porter og at jeg derfor burde kjøpe en selv. Jeg har ikke så mye peiling på nettverk, og lurte derfor på om hva jeg burde kjøpe? Kan noen også fortelle meg forskjelden på en switch og en ruter? Jeg trenger en med 4-5 porter Edit: jeg har kabel nett ikke tråløst. Endret 7. desember 2005 av brannmannsam Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 En ruter adskiller to nettverk, for eksempel internett og nettverket innenfor huset ditt. En switch deler bare et eksisterende nettverk. Når du har en Thomson modem/ruter fra NGT, trenger du strengt tatt bare en switch, forutsett at NGT ikke har begynt med noen sperrer på antall IP-adresser fra sine modem/rutere. De minste switchene har gjerne 5 porter, og jeg har inntrykk av at merker som SMC og 3Com er gunstige i pris og gjør jobben bra. Du får helt klart billigere merker, men det spørs om de takler noe særlig stor belastning. Så får du også trådløse rutere til rundt 5-600,- og oppover, som i tillegg til å muliggjøre trådløse hvis du en gang skulle få bruk for det, oftest har 4 porters switch. Igjen har jeg selv satt opp 3Com og SMC hos familie og bekjente med suksess, mens jeg selv bruker Linksys trådløs ruter, og er godt fornøyd med den. Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Ok. Da bør jeg altså gå for en switch. Noen som kan anbefale noen. NB: Trenger ikke være tråløs. Holder meg til kabel foreløpig Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Denne er kjempebillig og skulle gjøre nytten, mens Denne hadde jeg kanskje stolt mer på. Det er kjedelig å få en ustabil switch som kutter ut nettverket/internett hvis belastningen blir for stor, bare fordi man skulle spare en hundrelapp på det. Lenke til kommentar
quakie Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) takk denne tråden hjalp meg og Endelig internett på flere dataer *koble opp switch imorgen!!' Endret 7. desember 2005 av quakie Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Da blir det nok en 3com switch på meg:) men har fått lånt meg en ruter så lenge. Hvordan får jeg satt opp den mot ADSL modemet mitt? ser ut som det er litt vanskelig Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hva slags ruter er det? Jeg regner med at det er en standard-sak av et eller annet merke, som kan konfigureres via web-grensesnitt. Hvis du kjører Start - Kjør: "cmd" og skriver "ipconfig", så ser du ruterens IP-adresse som "standard gateway". Åpne Internett Explorer/Firefox/Opera og skriv inn denne IP-adressen i adressefeltet. Den vanligste adressen er 192.168.1.1, men dette ser du da under ipconfig. Så kommer det en forespørsel om passord, som gjerne er blankt brukernavn og "admin" som passord, men dette kan variere. Er det en SMC-ruter er gjerne passordet "smcadmin", men i verste fall må du finne manuel på nettet over ruteren for hva passordet er. Hvis noen andre har satt et eget passord på ruteren kan du resette den, så vil passordet fra fabrikken bli gjenopprettet. Ruteren skal konfigureres med DHCP siden du har NGT. Telenor bruker vel fortsatt PPPoE, men dette skal du altså se bort fra. Man kan la det meste stå som standard med mindre noen har konfigurert denne før deg og lagt inn masse rare verdier. Nok en gang kan det i så fall være greit å resette ruteren. Sjekk om du har internett etter at DHCP er valgt i ruteren. Det kan være dette også heter Dynamic IP-adress eller Automatic IP-adress eller noe, og da er det det samme som DHCP. Hvis du ikke får internett av dette, sjekk om du kan endre router functionality til "bridge" i stedet for gateway et sted inne i ruterens meny. Da tar Thomson-ruteren din av seg utdeling av forskjellige IP-adresser, hvis den da er satt opp til det. Lykke til! Med en switch er det enkelt og greit bare å koble i alle kabler, så er jobben gjort, mens en ruter da ofte krever litt konfigurering. Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 HAHA! Det funka. Brukte Quick Start Wizard på ruteren til å sette opp til DHCP, og vips så var det internett. Tusen takk for hjelpen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå