Gå til innhold

Akam.no: Hvor er reportasjer/tester på forbruksmatriell?

Anbefalte innlegg

Hei,

ser i nyhetsarkivet deres at det er KUN 4 utdaterte publikasjoner på det som går på fotopapir. Og dette skal være representativt for Akam.no? Hva skjer? Dette er jo gått helt i glemmeboka!

I disse dager har jo de fleste en eller annen fotoskriver hjemme, og det printes sikkert flittig på fotopapir i disse dager over hele landet (utenom dem som sender bildene til fremkallere på internett). Hva om Akam kan ta en skikkelig stortest(ev. en større poll!) slik at vi forbrukere slipper for mye eksperimentering?

Det er helt klart et behov for en stortest av fotopapir, blekk og kanskje CD/DVD print funksjon for diverse printere som er aktuelle....Dette ser vi jo klart av forumsidene der det er masse spørsmål (og kanskje lite svar) angående fotopapir..

Jeg har registrert det sies at en får best resultat hvis en bruker original papir (samme merke). Joda, men det finnes sikkert masse unntak. Og det er jo flere typer fotopapir på markedet nå, enn i Jan.2003, som forøvrig var siste og eneste publikasjon med fotopapir hos Akam.no......

La oss få en test med fotopapir og printere som er representativ for dagens utstyr/medie!

Tar dere utfordringen Akam?

Hilsen

JanVil(ha fotopapirtest)

PS.: i fortvilelsen over å ikke finne noe info på fotopostkort (det nærmer seg jul) som er skrivbare på baksiden (kanskje også med linjer) og som jeg kan printe selv, så jeg ingen utvei enn å la min frustrasjon gå ut over dere og sende dere litt pepper!

:xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble også litt overasket over at det så godt som BARE går på selve kamera i tester & nyheter... Er jo supert at dere er så spesialiserte på kamera å har supre tester, men noen utskjeinger rundt kamerautstyr/tilbehør hadde vært morro å lese det også....

MVH :innocent:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Javel,

da var julekort sjauen over og jeg kom vel i mål med sånn tålig bra resultat.

Etter å ha trålt flere internettbutikker, fotobutikker, fysiske butikker som: Elkjøp, Bonus, Binders, Clas Ohlson, etc uten å finne det jeg var ute etter (fotopapir til julekort 10x20), kjøpte jeg en pakke med Premium HP Photo Paper, 240g/60 ark (Clas Ohlson var den siste butikken jeg var i, og det var det beste papiret som var igjen)

Bildet ble krympet ned slik at jeg fikk tekst til høyre for bildet (som du kan få på et 10x20 i fotobutikken). Utskriftsresultat ble OK for et postkort, men ikke mere enn "greit nok". Har Canon MP-800 og med Canon sitt PR-101 papir er det klasseforskjell. Bildet ble noe "kornete" og uklart med HP papir i forhold til Canon PR-101.

Hva med disse 10x20 formatene til julekort som fotobutikkene selger? De som har 10x15 + en hvit del til høyre for/under bildet? Hvor kan vi vanlig dødelige få tak i dette papiret? Finnes det, eller skjæres det til i butikkene?

Uansett, ønskes en test av fotopapir (fortrinnsvis julekort da!) innen Oktober/November neste år. Da har dere vel god tid på dere, Akam! :thumbup:

Hilsen

JanVil(fremdeles ha fotopapirtest)

:xmas:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også lett etter Ilford-papir, fordi jeg har vært fornøyd med det Ilfordpapiret jeg bruker i mørkerom, som er tungt og godt.

Lømorks i Torggata (oslo) har noe Ilfordpapir, lurer på om det hovedsakelig er store størrelser. www.fotoimport.com i trondheim har også noe Ilford, men ikke det helt store utvalget. Jeg for min del skulle ønske meg at jeg kunne få kjøpt en sample pack sånn som denne;

http://www.adorama.com/ILGSPFR.html?search...0pack&item_no=1

På denne måten hadde det vært lettere å finne den overflaten som passer best for meg uten å kjøpe arkene i åtte pakker på 25, men jeg har ikke sett disse pakkene til salgs i europa i det hele tatt.

Jeg er forøvrig enig med deg i at jeg gjerne skulle sett en oversikt over papir, både priser og typer og forskjellig. Har Canonskriver, og Canon Photo Paper Pro er bra det, men overflater er en svært viktig del av en god utskrift, og kunne svært gjerne tenke meg å presentere på andre overflater enn gloss.

Endret av olemm
Lenke til kommentar
... Har Canonskriver, og Canon Photo Paper Pro er bra det, men overflater er en svært viktig del av en god utskrift, og kunne svært gjerne tenke meg å presentere på andre overflater enn gloss.

5414284[/snapback]

Nettopp. I mørkerom har jeg oftest brukt glossy overflate til pressebruk (avis), men privat har jeg foretrukket litt langsomme baryttpapir fra f.eks. Efke. Derfor lurer jeg på om hvilke papir som gir meg slike egenskaper. Ut fra hva jeg har lest, er det Cotton Rag som emulerer barytt best. Har du forsøkt det, olemm?

Lenke til kommentar

Nope, for skriveren er helt ny :)

Skal igang med litt forskjellige papirtyper nå, må bare ha noe inn på kontoen først.. *hrmf*

Hannemühle som selges bl.a. på fotovideo har Rag-papir i A4-størrelse som visstnok skal være svært bra. Kommer i 308 g/m2 og 460 g/m2, sistnevnte kan vel muligens ta kverken på de fleste hjemmeskrivere.

Kostnadene ved dette papiret er imidlertid substansielle, 308 g som Fotovideo fører koster 411 kroner for 20 ark (!) noe som er litt mer enn barytt for å si det mildt.

Lenke til kommentar
...

Kostnadene ved dette papiret er imidlertid substansielle, 308 g som Fotovideo fører koster 411 kroner for 20 ark (!) noe som er litt mer enn barytt for å si det mildt.

5414705[/snapback]

:no: Huff og huff. Så noen billigere på Claes. Kanskje jeg skulle teste de først. Tror ikke jeg er villig til å betale slike summer før jeg får en Epson med to gråtoner i tillegg til sort. Brrrr It's gonna be a cold day in ....

Til utstillingsbruk ville jeg nok kjøpt noe slikt (eller bedre), men ville gjerne hatt et billigere alternativ til prøvetrykk, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...