Gå til innhold

Videoredigering og RAM


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg skal oppgradere Pc'en til min far som driver mye med videoredigering. Lurte på om noen har noe erfaringer på om han bør oppgraderer fra 512MB til 1GB eller 1.5GB?

 

Takk.

 

edit: Ingen som har noe oversikt? Jeg er jo klar over at 1.5 er bedre enn 1.0 men lurer på om det er noe merkbar forskjell. Kanskje jeg ikke skal tenke noe spesielt over det, på bakgrunn av 450kr... :tease:

Endret av olona
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er spes. på resten av oppsettet? Hvilken CPU etc....... og hvilket program brukes til videoreddigering?

Minnet kommer til sin nytte når du skal rendre eller komprimere til et eller annet format og i tillegg skal bruke pcen til noe annet. Jeg har en Pentium 4 2,8 Ghz som er klokket til 3,23 Ghz og 2 GB pc3200..... Jeg synes at minnet er for tregt men det er et par år gammelt og gidder ikke skifte det ut før jeg skal skifte hovedkort og CPU. Hvis du skal kjøpe ram til tunge programmer så mener jeg at du minimum bør ha PC4000 hvis maskina støtter det vel og merke.

Men si litt om maskina først.....

 

bmp

Lenke til kommentar
Hvis du skal kjøpe ram til tunge programmer så mener jeg at du minimum bør ha PC4000 hvis maskina støtter det vel og merke.

5265254[/snapback]

Det har ingen hensikt å kjøre dyrere og raskere brikker enn PC3200/DDR400 hvis man ikke skal klokke siden PC3200 tilsvarer en FSB på 200 MHz.

 

olona: Du sier ikke hvilket hovedkort du har, Abit NF-7 v2.0 kanskje? I så fall har du plass til 3 RAM brikker, men da kan du bare kjøre med 166 MHz FSB.

Har du én 512 MB brikke kan du jo kjøpe én til av samme type, så utnytter du også dual channel. Regner heller med at du har 2 x 256 MB, da kan du kjøpe en Dual Twinmos på 2 x 512 MB til 795,- som han/du senere kan ta med over i en ny maskin.

(har du tenkt å klokke maskina ville jeg valgt noe annet).

Dessuten går det mot DDR2 for AMD også så da er det kanskje ikke så lurt med tanke på fremtiden.

 

Men siden han driver mye med redigering ville jeg nok heller vurdert en total oppgradering.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Takk for svarene. Visste ikke at hovedkortet hadde sååå mye å si. (Har det mye å si?)

 

HK er :AOPEN Mainboard Socket-A VIA KT400A ATX Audio LAN USB2.0 Retail AK77-400GN

 

Han har en 512MB brikke. APACER Memory 512 MB PC-400 DDR PC3200 Original for å være helt nøyaktig. Dermed regner jeg med at jeg kan sette inn en brikke til, og da er valget en 512 til, eller 1GB...

 

Hva er dual channel?

 

Jeg har ikke tenkt å klokke maskinen.

 

Vært inne på tanken å oppgardere hele shiten, men det er ikke "mer" en 2 år gammelt dette. Tror oppgradering vil komme på mye mer enn hva han har budsjettert med nå.... :hmm:

Lenke til kommentar

Pinnacle er ikke ett program...;)

Antar det er studio serien du sikter til og ikke Liquid?

 

Selv kjører jeg Liquid 6 pro på en laptop og en stasjonær.

Stasjonær 2,53ghz p4, 1gb ram, geforce 5700le skjermkort

Laptop Pentium m 2,143ghz, 2gb ram, ati x600 mobilitty

 

Laptopen kjører utvilsomt mest stabilt og raskt, men dette kommer og av hovedkort/chipsetet, SIS chippen som sitter på hk i stasjonære er helt ubrukelig til video...

 

Oppsummert, ja man trenger "alltid mer minne", men det er flere faktorer som avgjør om du vil merke forskjell. Når det er sagt, 512mb er det jeg anser som minium for windows xp...1gb "best" pris/mengde til altmulig bruk og 2gb+ for de som føler de har råd til det og til media bruk....jo mer jo bedre;)

Lenke til kommentar
Takk for svarene. Visste ikke at hovedkortet hadde sååå mye å si. (Har det mye å si?)

 

HK er :AOPEN Mainboard Socket-A VIA KT400A ATX Audio LAN USB2.0 Retail AK77-400GN

 

Han har en 512MB brikke. APACER Memory 512 MB PC-400 DDR PC3200 Original for å være helt nøyaktig. Dermed regner jeg med at jeg kan sette inn en brikke til, og da er valget en 512 til, eller 1GB...

 

Hva er dual  channel?

 

Jeg har ikke tenkt å klokke maskinen.

5267142[/snapback]

Dual Channel betyr at hovedkortets minnekontroller støtter to 64 bits parallelle datakanaler mellom minne og cpu (i stedet for bare én kanal). Dermed vil to brikker ikke bare gi mere RAM, men mengden data som flyttes samtidig mellom RAM og CPU dobles (=raskere).

(Edit: Sjekk med manualen om hovedkortet støtter dualchannel)

 

Èn 512 MB brikke fra før av er jo perfekt. Da kan du sette inne én til. Den bør imidlertid helst være av samme type. Pass også på at du setter den i riktig slott (fargemerket) ellers vil ikke DC utnyttes.

 

(Edit: Sjekk med manualen om hovedkortet støtter dualchannel)

 

Vært inne på tanken å oppgardere hele shiten, men det er ikke "mer" en 2 år gammelt dette. Tror oppgradering vil komme på mye mer enn hva han har budsjettert med nå.... :hmm:

5267142[/snapback]

Vel, hvis denne ikke er mer enn to år gammel, må jeg desverre si at den var utgående allerede da. Arvtakeren til Socket A som dere har og som heter socket 754 kom vel for ca. 3 år siden ;)

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

hmmm...

 

Så utifra dette vil det være bedre med 1gb ram om man kan bruke dual channel (noe jeg ikke er sikker på om hovedkortet kan) og dersom hovedkortet ikke har dette, så kjør på 1.5gb utifra jo mer jo bedre...?

 

og chma, når jeg skrev pinnacle mente jeg selvfølgelig studio - my bad.

 

men fattern er fornøyd med maskinens hastighet han....

Lenke til kommentar
hmmm...

 

Så utifra dette vil det være bedre med 1gb ram om man kan bruke dual channel (noe jeg ikke er sikker på om hovedkortet kan) og dersom hovedkortet ikke har dette, så kjør på 1.5gb utifra jo mer jo bedre...?

 

5267745[/snapback]

Jepp, i utgangspunktet er jo mer jo bedre. Kan dog ikke love at du vil merke forskjell på 2 x 512 i forhold til 3 x 512. Avhenger også av om cpu blir flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Dual Channel er jo egentlig ikke så viktig, det høres flott ut, data som overføres kan teoretisk gå dobbelt så fort, men i realiteten så er det ikke så stor forskjell mellom single channel og dual channel, kanskje rendring av videoen vil ta litt lengre tid på single channel. Har du veldig lyst på 1,5GB så anbefaler jeg å kjøpe en 1GB brikke, men om du vil få bruk for 1,5GB i Studio tviler jeg. Da skal du ha veldig mange elementer på tidslinjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...