Gå til innhold

Intel og AMD får konkuranse ?

Osse

Anbefalte innlegg

Kom nå over en liten sak om optisk cpu, som allerede er presantert 15 oktober 2004.

8000 milliarder beregninger pr sekund er ikke det vesentlig kjapper en alt som finnes i dag ?

Nå er min tekniske engelsk ikke av det sterkeste slaget, men for meg virker det som om at dagens cpu'er baserer seg på allerede foreldet teknologi, eller ??

Link til intreserte : Lenslet

Spørsmål til teknoguroer er vel egentlig hvor nært er en slik cpu til å kunne utføre det vi idag forbinner med en PC ?

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The EnLight256™ is a general-purpose optical digital signal processor.

Lenslet's innovative EnLight256™ is the world's first commercially available vector DSP with an embedded optical core. The EnLight is a fixed-point processor comprised of three elements: a Vector Matrix Multiplier (VMM) capable of performing vector-matrix operations at a rate of up to 8000 Giga MAC operations per second; a Vector Processor Unit (VPU) capable of performing 128 Giga operations per second and an industry standard DSP (TI TMS320C64xx) for control and scalar processing (SPU).

Det er nok lett å bli forledet av påstanden om general purpose, men lengre ned ser det slett ikke ut til å være general purpose.

Vektor Matrise-multiplisering er veldig spesielle oppgaver og kan ikke brukes til å kjøre f.eks et OS på. Det er ennå mer spesialisert enn GPU'er og ennå mer parallelle. Det er altså veldig lite kode som kan kjøres på en slik, men når man først finner kode som kan behandles av denne så går det ekstremt raskt.

Matrisemultiplisering er generellt noe som optiske brikker egner seg veldig godt for. Det er ikke triviellt å utvide bruksområdet. Faktisk så vanskelig at jeg ikke ser for meg optiske general purpose CPU'er i overskuelig fremtid.

Bare for å ha noe å sammenligne med så kan moderne CPU'er behandle ca 5 milliader 32bit multiplikasjoner per sekund og moderne GPU'er opp mot ca 3-400 milliarder 32bit multiplikasjoner per sekund.

Edit: Operasjonen som DSP'en (EnLight256) kan utføre er 256*256 parallelle 8bits multiplikasjoner samt å addere resultatet av disse multiplikasjonene på en og samme klokkesyklus. Klokkehastigheten er 125 MHz så den totale hastigheten blir ca 8.200 milliarder 8bit multiplikasjoner per sekund.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men hva vil være begrensninger hva en kan få til med en optisk cpu vs dagens x86 arkitektur. Med koding forstår jeg det dit hen at som at power G5/G¤ ikke kan kjøre koding gjort for x86, er det her det går sakte/stopper opp , det at det må lages OS for en slik plattform, eller er det slik at det ikke er mulig å lage et OS for en slik prosseor.

Selv føler jeg en hviss optemisme om at vi har en plattform basert på optiske cpuer allerede om få år, og som kan emulere x86 koding. (skulle jo selvsagt jobbe, så sitter her og leser om brikker laget av nanorør og glass, og fordeler med at lys kan bevege seg kilometervis gjennom glass uten å avgif energi. Og skjnner ikke så veldig mye :blush:

Lenke til kommentar
Men hva vil være begrensninger hva en kan få til med en optisk cpu vs dagens x86 arkitektur.

5263758[/snapback]

x86-instruksjoner er i likhet med mange andre GP-instrukssjonssett et sett med "operasjoner" man kan gjøre. Det kan være alt fra matematiske funksjoner som multipliser, adder, divider, rot, sinus, potenser, osv. og logiske poerasjoner som diverse løkker, hent data, lagre data, osv. Totalt antall typer instruksjoner vet jeg ikke, men vil gjette på rundt 100-150 for moderne x86 CPU'er. Andre CPU'er som power, Itanium osv har kanskje litt færre, men neppe under 50 (fortsatt min gjettning).

DSP'en fra Lenslet har bare en eneste instruksjon: 8bit multipliser-og-adder. Det er altså svært begrenset hva den kan gjøre og dermed svært få applikasjoner den kan brukes i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...