-SoniX- Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hehe, ja vi endte opp i en gråtåke her. Men en annen ting, som jeg synes er litt viktig her er at dette er snakk om skole, ikke en bedrift med voksne mennesker. kids er og forblir kids. De prøver alltid å gjøre som de ikke skal. som sagt før er det alternativer til overvåking!! (som faktisk er meget mer effektivt hvis du vet hva du gjør) og så lenge det finnes, så holder vi oss til det! Datatilsynet er GARANTERT enig Visuell overvåking av elevvaner på den måten er en krenkelse. Synes ikke vi skal lære dem å bidra til et enda strengere kontroll samfunn enn det vi allerede er i dag. snart er det jo overvåkings kamera i senga di for at sjefen skal se at du sover nok før du kommer på jobb... ser liksom utviklinga her. det er ikke mange år siden sånn overvåking bare gjaldt kjeltringer, industri spionasje, garasjeporter i et viktig bygg osv. og nå? hverdagskost? er alle blitt kjeltringer? skjønner dere hvor jeg vil? overvåking er et onde, og ondt avler ondt. Ellers er det godt å se at mennesker som Persistent har sundt, godt folkevett! 10/4 1 Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Uansett er det ansvar for egen læring. Så man kan egentlig gjøre hva man vill... for ansvare ligger hos deg som enkelt person ikke læreren som ansvare for at vi følger med. Når læreren skal si noe eller har undervisning på tavla så skrur han av skjermene. (strømbryter) Samt er det mange som sier at det ikke kan fjernes... TEIT... for det har vi gjort Hehe... kontroll panel ---> andminstrator verktøy ---> services(husker ikke det norske navnet ) her kan man stoppe alle programmene... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Hadde du gjort slike ting på jobben hos oss, hadde du fått sparken. Arbeidsgiver eier maskinene, og kan bestemme hva de ikke skal brukes til. Hva med å venne seg til det med en gang, i stedet for å kødde med oppsettet? En annen sak er at dere ikke skulle hatt tilgang til kontrollpanel.. Nå skal det jo sies at programvaren som er lagt inn her, ikke er ment for overvåking, men for veiledning. Endret 7. desember 2005 av CastorFiber Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Uansett er det ansvar for egen læring. Så man kan egentlig gjøre hva man vill... for ansvare ligger hos deg som enkelt person ikke læreren som ansvare for at vi følger med. Når læreren skal si noe eller har undervisning på tavla så skrur han av skjermene. (strømbryter) Samt er det mange som sier at det ikke kan fjernes... TEIT... for det har vi gjort Hehe... kontroll panel ---> andminstrator verktøy ---> services(husker ikke det norske navnet ) her kan man stoppe alle programmene... 5264870[/snapback] Det er i en kraftig gråsone hele saken. 1. Med mindre du har stilling på skolen med ansvar for it, skal du nok ikke endre noen oppsett på den, spesielt om du har forbundet deg til en kontrakt. 2. At læreren din kan overvåke deg er veldig i gråsonen av hva som er lovlig, med både personvern, taushetsplikter og alt det styret der. Jeg _tror_ muligens det i det minste skal være en advarsel på din side som sier ifra om noen følger med på det du gjør. Lenke til kommentar
syntEltric Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Skulle likt å høre hva lærerne ville sagt hvis kommunen overvåket alt de gjorde på PCen Det hadde blitt Tabloid og Holmgang og full bøtterulle....demonstrasjoner i gatene. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Datamaskiner, enten det er på en arbeidsplass eller en skole, tilhører den respektive eier, ikke brukeren. Hva maskinen brukes til i arbeidstid kan også defineres av eieren. På en arbeidsplass kan sjefen si at det ikke er lov til å lese nyheter i arbeidstiden, og han kan logge all aktivitet på maskinparken til bedriften. Det samme gjelder for skolemaskiner. På en barne/ungdomsskole har jo skolen som eier av nettverket et særlig ansvar hva elevmaskinene brukes til da majoriteten av brukerne er under strafferettslig alder. Når det gjelder e-post har ikke eieren fulle rettigheter til å lese/åpne hva han vil. Eieren kan logge inn på bedriftens e-postserver og lese alle jobbrelaterte e-poster til de ansatte. Private e-poster i bedriftens e-postsystem kan han ikke åpne, så fremt han ikke misstenker at brukeren er illojal mot bedriften eller at brukeren benytter e-posten i ulovlige hensikter. Eieren kan derimot slette all e-post som anses som privat. Private e-post adresser til de ansatte som for eksempel @hotmail eller @gmail kan ikke eieren åpne, men han kan nekte de ansatte å bruke dem. Edit digitalplaceboSkulle likt å høre hva lærerne ville sagt hvis kommunen overvåket alt de gjorde på PCen smile.gif Det hadde blitt Tabloid og Holmgang og full bøtterulle....demonstrasjoner i gatene. Flere skoler jeg kjenner til er tilknyttet et kommunalt nettverk, der kommunen som eier bestemmer hva nettet skal brukes til. Det blir gjort ved at all aktivitet overvåkes og logges. Enkelt og greit fordi at kommunen står til ansvar for hva deres nettverk benyttes til. Endret 7. desember 2005 av Polarbastard Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 En PC som ikke eies av brukeren, burde ikke benyttes til private eller personlige ting. Jeg synes full overvåking er greit, så lenge du ikke gjør noe du ikke skal, har du ingen ting å klage over. Lenke til kommentar
persistent Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Synes vel egentlig at jeg har sagt mitt i denne saken. Det er tydeligvis mange meninger ute og går. Men det hadde vært nyttig å få høre hva trådstarter (VikinGz) kunne sagt om reglementet på skolen. Er det åpnet for at elevene skal ha mulighet til f.eks. å bruke maskinene til nettbank, msn, hotmail osv. ?? Dette er jo ganske vesentlig for meningsytringene også... Dersom det er sagt at dette er greit (men sannsynligvis ikke i ordinære timer) er vel saken den at skolen etter tidligere uttalelser fra Datatilsynet kan overvåke, men det skal varsles i hvert enkelt tilfelle, og det skal ikke være en normaltilstand. Synes heller ikke det er moralsk riktig at lærerne skal sitte og "lese over skulderen" på elevene. Uansett synes jeg også det blir feil å sammenligne en videregående skole med f.eks. en kommunal arbeidsplass. Dersom derimot skolen har et reglement som ikke åpner for slik bruk som nevnt ovenfor er saken ganske klar. Da bryter elevene reglementet, og bør få sin passe tilmålte straff for det. Det åpner allikevel ikke for at skolen skal bryte personvernloven og anbefalinger fra Datatilsynet. Man retter ikke opp en urett med en ny urett. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Om programmet fungerer slik som jeg tror vil ikke læreren kunne gjøre mye om han så deg bruke netbank uansett. Passord og slikt kommer ikke opp på skjermen, og de har nok ikke en keylogger. Synes lærere kan gjøre hva de vil i kampen mot uskikkelige drittunger som gjør ting de ikke skal i IT-timene. Husker jeg irriterte meg en del over folka som satt og spilte spill i timen, og ikke klarte å holde kjeft når de satt ny rekord i et spill eller noe. Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Siden arbeidslivet blir tatt inn, så skal jeg si noe om hvordan regler er der. En arbeidsgiver kan bestemme at ansatta bare skal bruke bedriftens datasystem til jobbrelatert arbeid. Han kan likevel ikke lese all e-post som går inn og ut av bedriftens system. Dette ligger i at ansatte ikke kan styre hva som kommer inn i e-poskassen. F.eks kan man ikke garantere seg mot at en bekjent bruker jobb e-posten til å sende private bilder til en ansatt. Disse har ikke arbeidsgiver rett til innsyn i, da disse vil være private. Når en arbeidsgiver normalt vil ha nytte av å gå inn og se på e-post filer, er når en ansatt er fraværende fra jobb over lengre tid (sjekke at forespørsler/ordrer ikke blir liggende), mistenker at ansatte er illojale, mistenker at den ansatte har gjort noe i strid med bedriftens instrukser/reglement eller norsk lov. Om det er laget regler eller rettningslinjer hvor når arbeidsgiveren kan bruke innsynsrett og se gjennom e-post/filer slik nevnt ovenfor, og ansatte er klar over det, er det nok for at arbeidsgiveren kan lese jobb relatert e-post og filer. Er det ikke slike regler/retningslinjer må den ansatte gi tillatelse. Brudd på personopplysningsloven kan medføre pålegg og evenuelt tvangsmulkt fra datatilsynet, eller erstatningsplikt. Forsettlige eller grovt uaktsomme brudd på loven kan i tillegg føre til bøte og eventuelt fengsel dersom det blir anmeldt til politiet. Men så er dette skole. Og skoleelever kommer vel ikke frem som arbeidstakere, så noe uklart for meg i hvor stor grad man kan trekke frem lover som gjelder for arbeidsgivere og arbeidstakere, når der i denne tråden er snakk om skole og elever. Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Uansett er det ansvar for egen læring. Så man kan egentlig gjøre hva man vill... for ansvare ligger hos deg som enkelt person ikke læreren som ansvare for at vi følger med. Når læreren skal si noe eller har undervisning på tavla så skrur han av skjermene. (strømbryter) Samt er det mange som sier at det ikke kan fjernes... TEIT... for det har vi gjort Hehe... kontroll panel ---> andminstrator verktøy ---> services(husker ikke det norske navnet ) her kan man stoppe alle programmene... 5264870[/snapback] Ja, man har ansvar for egen læring, men hva vil det si da? Du kan ikke springe rundt i klasserommet, danse og synge forran de andre fordi du selv har får noe ansvar. Det lærere argumenterer med der at uautorisert bruk av maskinene fører til distraksjoner for andre elever i klasserommet. Om du hadde gjort noen administrative forandringer på maskinene på skolen jeg jobber (noe du ikke ville kunne gjort uten videre), ville du blitt utestengt fra skolen i 2 dager, og blitt revurdert om du har behov for å ha lov å bruke maskinene. (pokker at 2 dager utestengelse er det strengeste man kan gjøre) Edit: Vi har da klare rettningslinjer for bruk av datamaskinene, så det er ikke noe problematiskt sånn sett. Endret 7. desember 2005 av Xyrez Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Siden arbeidslivet blir tatt inn, så skal jeg si noe om hvordan regler er der. En arbeidsgiver kan bestemme at ansatta bare skal bruke bedriftens datasystem til jobbrelatert arbeid. Han kan likevel ikke lese all e-post som går inn og ut av bedriftens system. Dette ligger i at ansatte ikke kan styre hva som kommer inn i e-poskassen. F.eks kan man ikke garantere seg mot at en bekjent bruker jobb e-posten til å sende private bilder til en ansatt. Disse har ikke arbeidsgiver rett til innsyn i, da disse vil være private. Når en arbeidsgiver normalt vil ha nytte av å gå inn og se på e-post filer, er når en ansatt er fraværende fra jobb over lengre tid (sjekke at forespørsler/ordrer ikke blir liggende), mistenker at ansatte er illojale, mistenker at den ansatte har gjort noe i strid med bedriftens instrukser/reglement eller norsk lov. Om det er laget regler eller rettningslinjer hvor når arbeidsgiveren kan bruke innsynsrett og se gjennom e-post/filer slik nevnt ovenfor, og ansatte er klar over det, er det nok for at arbeidsgiveren kan lese jobb relatert e-post og filer. Er det ikke slike regler/retningslinjer må den ansatte gi tillatelse. Brudd på personopplysningsloven kan medføre pålegg og evenuelt tvangsmulkt fra datatilsynet, eller erstatningsplikt. Forsettlige eller grovt uaktsomme brudd på loven kan i tillegg føre til bøte og eventuelt fengsel dersom det blir anmeldt til politiet. Men så er dette skole. Og skoleelever kommer vel ikke frem som arbeidstakere, så noe uklart for meg i hvor stor grad man kan trekke frem lover som gjelder for arbeidsgivere og arbeidstakere, når der i denne tråden er snakk om skole og elever. 5266636[/snapback] Jeg ser du har klippet ut et utdrag fra datatilsynets hjemmeside Jeg har lest litt rundt der også, og jeg vil tro at en skole defineres ikke ulikt en arbeidsplass (det er jo også en arbeidsplass.. ) Og som eier av et nettverk er det jo skolen selv som definerer hva nettverket benyttes til. Lenke til kommentar
persistent Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Xyrez har mye fornuftig her Men vi kan alle diskutere i det uendelige uten å komme noe lengre siden trådstarter ikke har gitt noen forutsetninger for problemstillingen. Vi vet ikke reglementet / praksisen på skolen, ikke om hva som eksakt gjøres (overvåkes?) eller hva som er varslet.... Blir som å spørre en bilmekaniker om å fikse bilen uten å si hva som er problemet Nok nå fra min side, iallefall til evt trådstarter kan utvide horisonten min med litt mere matnyttig info ... Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Jeg ser du har klippet ut et utdrag fra datatilsynets hjemmeside Jeg har lest litt rundt der også, og jeg vil tro at en skole defineres ikke ulikt en arbeidsplass (det er jo også en arbeidsplass.. ) Og som eier av et nettverk er det jo skolen selv som definerer hva nettverket benyttes til. 5266713[/snapback] Ikke klippet, tatt ut de viktigste moment som ville vært relevant i denne sak. Er ikke bare skolen som setter regler, skolene ligger under kommunene eller fylkene som også kan ha regler dem må rette seg etter. Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 En kamerat av meg som går på Rud (Bærum) sier at de har liknende program. Forskjellen der er bare at når du blir overvåka så kommer skjermen din opp på en prosjektor. Da ser du med en gang at du er bøsta. Da blir det jo nesten det samme som at læreren skulle gå rundt i klasserommet å titte på hva du holder på med. Uten forvarsel riktignok. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Det er enkelte svar her som er langt på viddene. Selvfølgelig har eier (i dette tilfellet kommunen) rett til å bestemme hva som foregår, samt logge all aktivitet. Men de har IKKE lov til å se på disse loggene med mindre det foreligger mistanke om brudd på sikkerheten eller forsøk på å ta ned nettet. Og se på detaljerte brukeres logger, og enda verre, å se interaktivt på hva en bruker gjør uten at brukeren er klar over det eller har skrevet under på at det er greit, er et klart brudd på personvernet. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Dette er jo i utgangspunktet ikke snakk om noen form for logging, men en veiledningssituasjon, der hensiktet er at elevene skal få hjelp, ved at læreren skal kunne se skjermen til eleven. Litt av problemet er vel at trådstarter legger for dagen en "jeg har selvsagt rett til å gjøre hva jeg vil"- holdning som ikke henger på greip. Videre er de som sammenligner rettighetene til lærere og elever helt på viddene. Lærere er ansatt, med de rettigheter og plikter som det medfører, og elevene har skoleplikt. Det å begynne å dra inn "når lærere får lov"- argumenter er totalt usaklig. Jeg jobber for tiden i en bedrift med drøyt 20 høyskoleutdannete IT- folk. Jeg har rettigheter til å lese e- posten til alle, se hvilke nettsider de er koblet opp mot (og sperre for tilgang hvis jeg ønsker), forandre alles passord, bestemme hva de får lov til å gjøre på datamaskinen de bruker osvosv. Alle er klar over dette, og er nødt til å godta det. For min del er det en del av jobben å ha slike rettigheter. Hvis ikke må de finne seg et annet sted å jobbe. Slik er hverdagen, og slik må det også være i skolen. Særlig i skolen, hvor det tyter av umodne scriptkiddies som hevder seg med å sabotere andres utstyr. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Nåja, nå vet ikke jeg hvordan det reglementet er utformet, men jeg hadde plent nekta å bruke ett datasystem hvor det ikke var klare rettningslinjer for begge parter. Og med klare mener jeg at begge parter har forstått hva dem kan og ikke kan gjøre. Jeg mener å huske en sak om Redningsselskapet og noen ansatte + noe mail? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Selvsagt har vi klare retningslinjer, og selvsagt er det slik at jeg ikke sitter og leser andre e- post for moro skyld. Poenget her er at jeg har mulighet, og det er alle klar over. Det samme vil vel gjelde på skolen, læreren bruker netop school for å utføre jobben sin, ikke for å spionere på folk. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Administratorer på Telenor har vel også mulighet til å lese all mail som ligger på online-mailservere, og det samme gjelder vel for andre ISPer, i tillegg til administratorer på Gmail og Hotmail. Postmannen kan også lese teksten på postkort, men det er umulig å vite om han gjør det ettersom han uansett må se på adressen på kortet - men noen ting må vi bare akseptere hvis systemer og tjenester skal fungere. Hvis noen på død og liv skal være sikker på at mail ikke blir lest, så må de bruke sin private PC og kryptere all mail før den sendes - men det vil uansett være en mulighet for at mottakeren ikke er like påpasselig med teksten etter at den er dekryptert, og da er man like langt. Så den eneste sikre løsningen for alle paraniode blir å flytte til skogs, og ikke legge inn verken strøm, telefon eller internett. Ja, jeg vet jeg drar det langt, men når man begynner å snakke om hva som er _mulig_, blir det litt simpelt å peke ut en lærer, som skal holde kontroll på en haug med unger som alltid vil tøye grensene, som den største faren for personvernet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå