cico Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hvilke Produsenter av Servere har brukerne på forumet best erfaringer med? Er snakk om en "liten" server for SMB. Ca. 10 klienter. Brukes som filserver, skal kjøre exchange. Hvem leverer de beste serverne til dette bruket? Forholdet pris / ytelse må jo taes i betraktning.. Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 "Servere" er blirr et veldig vidt begrep etterhvert som bruksområdene har endret seg. Fra mitt ståsted synes det som om det er noen få sentrale ting som bør vurderes. a) Prosessorkraft - Sansynligvis trenger du svært lite til en slik filserver b) Montering - Er det en frittstående enhet eller en for 19" rack ? c) Kjøling - enten du kjører raid eller ikke (anbefaller en rimelig raidløsning) bør diskene og resten av maskinen ha god kjøling, noe som kan gi litt støy men økt driftsikkerhet. d) Support/service - Nedetid kan bli kostbart. Velg derfor like mye "firma" som "produktnavn". Ofte gir mindre bedrifter bedre service om det er en enkel filserver. e) Ikke se deg blind på innkjøpskostnad - Nedetid vil koste langt mer enn en tusenlapp eller to i innkjøpskostnad. Regn ut kostnadene ved å la 10 ansatte stå i gangen å prate og drikke kaffe i 4-5 timer Nå har du sikkert 500 bedrifter/produkter å velge mellom Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg ville sett på to leverandører 1) Dell - dersom du kan leve med akkurat det de har satt opp, og ikke legger til mye tilleggsutstyr er Dell vanskelig å slå på pris/ytelse 2) Dersom du ikke er avhengig av å kjøpe fra en av de "store" kan jeg absolutt anbefale Nextron ( http://www.nextron.no ) For eksempel ville jeg tro at dersom du tar utgangspunkt i denne ( http://www.nextron.no/main.php3?PI=121&CID=12347 ) og skrur litt på hva du vil ha med av utstyr så får du en topp filserver / Exchange server. (Nextron leverer 3ware SATA Raid kontrollere - bra saker!) Vil anbefale at du velger redundant power, skrur opp RAMen til ca 2GB og at du fyller opp med disker og en 3ware kontroller Opprett en vedlikeholdsavtale! Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg ville ha valgt en av "de større" server leverandørene, (dell, ibm, sun, hp) og sett hva de har i riktig prisklasse, og valgt den som kan tilby deg en server med best mulig supportavtale til riktig pris. sjefer like ikke å se ansatte sitte å gjøre ingenting fordi serveren er nede :/ Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Jeg vil anbefale HP server med vedlikeholds- og serviceavtale. Nedetid er dyrt! EDIT: glemte serviceavtale Endret 8. desember 2005 av Missy TommeN Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg vil anbefale HP server med vedlikeholds- og serviceavtale. Nedetid er dyrt! EDIT: glemte serviceavtale 5267749[/snapback] Alle de store firmaene har service avtaler. Det som gjelder er å finne den som gir best support for minst mulig penger så han burde ringe litt rundt og hente inn tilbud Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Jeg vil anbefale HP server med vedlikeholds- og serviceavtale. Nedetid er dyrt! 5267749[/snapback] Vil bare si meg enig i denne, en DL385 eller ML370 passer fint for slike brukere. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Enig med mange her. HP er en du absolutt burde vurdere. Hvis bedriften ikke er i nærheten av Oslo er det verre med vedlikeholdsavtale uansett, men der tror jeg ikke HP er noen vinner. IBM er kanskje et alternativ. Koster ofte litt mer enn de andre, men det må da være en grunn for at de fortsatt selger mye servere. e) Ikke se deg blind på innkjøpskostnad- Nedetid vil koste langt mer enn en tusenlapp eller to i innkjøpskostnad. Regn ut kostnadene ved å la 10 ansatte stå i gangen å prate og drikke kaffe i 4-5 timer wink.gif Det er sant at nedetid koster penger, men i de første timene klarer ofte de ansatte å finne andre ting å gjøre. Time nr.3 vil alltid "koste mer" enn time nr.1. Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Det er sant at nedetid koster penger, men i de første timene klarer ofte de ansatte å finne andre ting å gjøre. Time nr.3 vil alltid "koste mer" enn time nr.1. 5291257[/snapback] Tenk om du har prosjekt som skal leveres ut. Til tider kan all nedetid være dyrt Men ja, jeg ser jo den at time nr 3 er værre en time nr 1. Men hvis du har skikkelig kresj, uten service avtale, så kan time nr 24 og oppover være nærmere en du tror Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Kommer nå litt an på kunnskapen til personene som skal drifte løsningen. Jeg tipper at en bedrift med 10 ansatte vel velge å sette ut hele driften og slike firmaer pleier ofte å ha noe liggende i bakhånd tilfelle noe går istykker. Da skal det mye til at time nr 24 kommer. Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Jaja, det er jo selvfølgelig, men det er ikke alltid. Jeg vet om noen bedrifter som sitter på serverene sine selv, og mangler den kunnskapen som trengs under en system kresj. Lenke til kommentar
TommyBJ Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Har hatt en serie med Dell poweredge 2850 i klynge en stund nå og er veldig fornøyd med tjenerne i seg selv og ikke minst den høye tekniske kompetansen som dell kan stille med. Lenke til kommentar
eppis Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 som nevnt tidligre er Sun, HP og IBM gode alternativer... både IBM og HP holder for tiden på pg lansere nye generasjoner servere. alle disse merknene har servere som kan brukes til mail, web etc.. Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Noen som vet hvem som tilbyr den beste responstiden på serviceavtalen innenfor Oslo?(f.eks MCI) Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 jeg har meget gode erfaringer med DELL servere. Lite problemer og gode serviceavtaler. Også etter 3år er gått. FSC (fujitsu siemens) har jeg derimot svert dårlige erfaringer med, men jeg kjenner ikke til servicen på disse, bare at HW er dårlig. (PSU som ryker bl. a) Lenke til kommentar
knuterik91 Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 FSC (fujitsu siemens) har jeg derimot svert dårlige erfaringer med, men jeg kjenner ikke til servicen på disse, bare at HW er dårlig. (PSU som ryker bl. a) 7322357[/snapback] Det er nesten bedre å innstalere software en fujitsu siemens! De rydder ikke opp etter seg når de er ferdig! skulle noe gå istykker og du ikke har en super duper avtale med siemens, må du levere serveren til siemens og de fikser ikke problemet så fort som de andre selskapene! kilde: Skolen har fujitsy siemens som levrandør av pc utstyr servere etc. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Gammel tråd, men derson du ønsker lokal tilstedeværelse og kompetanse velger du HP. HP kjører sin garanti gjennom lokale forhandlere som også gir deg rask tilgang på kompetanse ved behov utover å bytte smådeler. IBM ønsker å håndtere all service selv. Dell tvinger deg til å ta service via dem av naturlige årsaker. Lenke til kommentar
0ystein Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Vil uten tvil anbefale IBM. I bedriften hvor jeg arbeider og har ansvaret for IT nå, har vi bare IBM-servere. Totalt har vi 17 stk, i forskjellige varianter. Nedetiden er minimal og når vi først har nedetid er det stort sett andre faktorer som applikasjoner og annnen hardware som er problemet. Tro det eller ei, men fil/print-serveren vår er faktisk en IBM Netfinity 5000 fra år 2000!! Still going strong... Lenke til kommentar
roac Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Vil uten tvil anbefale IBM. I bedriften hvor jeg arbeider og har ansvaret for IT nå, har vi bare IBM-servere. Totalt har vi 17 stk, i forskjellige varianter. Nedetiden er minimal og når vi først har nedetid er det stort sett andre faktorer som applikasjoner og annnen hardware som er problemet. Tro det eller ei, men fil/print-serveren vår er faktisk en IBM Netfinity 5000 fra år 2000!! Still going strong... 8689041[/snapback] Det ALLER viktigste, er at du forholer deg til ETT merke, og ikke plukker i øst og vest. Dernest bør det merket være til å stole på, og levere det du ønsker. På toppen av listen min der står HP, jeg opplever at de har solide drivere og firmware, og bra medfølgende programvare. Uten kanskje den helt store overraskelsen havner Dell nederst på listen for min del. IBM har jeg liten erfaring med, men jeg har et inntrykk av at de og Fujitsu-Siemens er relativt bra. Hjemmebygde servere er no-no for meg. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Alle de store leverandørene har gode og dårlige sider. Likevel tør jeg anbefale Dell som et godt valg. De er som regel først ute med det siste, prisene er fordelaktige, maskinene er godt testet og garantien om reservedeler innen 4 timer holder nesten alltid stikk. Som med de andre store produsentene har jeg opplevd manglende kompetanse eller forståelse i service-systemet, eller feil med logistikk, men det hører med til sjeldenhetene. Totalt er intrykket at Dell ligger et godt hestehode foran konkurrentene, spesielt etter de begynte å levere maskiner med AMD Opteron. De kjører forresten noe kampanje greier i morgen som kan være verdt en titt om man er på utkikk etter ekstra gode priser. -- Hvilken modell som passer er helt avhengig av dine behov og krav. Selv liker jeg ordentlig raid med U320 eller SAS disker, ECC minne og dobbel strømforsyning. Sånn for driftssikkerhetens skyld. Jeg er også glad i AMD prosessorer som i de fleste sammenhenger gir meg mye mer ytelse for pengene. Til slutt liker jeg å kjøre backup til tape, selv om disk er både billigere og raskere. Her må du se på hvor viktig serveren vil være for din bedrift og hva som vil være hensiktsmessig i forhold til både serviceavtaler og redundant hardware. Dette blir fort langt mer avgjørende for prisen enn bare valg av leverandør. -- For å runde av vil jeg si meg fullstendig uenig med roac. Man bør absolutt ikke binde seg til èn enkelt leverandør eller ett enkelt merke. Velg en leverandør for den aktuelle løsningen, men se for all del på andre leverandører når neste løsning skal kjøpes. Ønsker du et "single point of contact" for drift, support og konsulenttjenester bør du se etter noen som er uavhengig av produsenter og leverandører. Endret 19. juni 2007 av deviant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå