Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

prøve eksamen oppgave, Datarom på barneskole

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal ha prøve eksamen på fredag, og har fått oppgavene nå, oppgaven går ut på å sette opp et datarom på en barneskole, vi skal brukepc'ene vi stter på, men det er ikke viktig.

Men det som er viktig er at pc'ene skal settes opp som tynne klienter, de skal bare brukes til tekstbehandling og surfing på internet, men program varen skal instalaseres på klienten.

Men det store spørsmålet er: Hva slags OS bør en kjøre på disse pc'ene da? Skolen har ikke så god råd, så de skal ha noe gratis programvare til å bruke, jeg regner med at jeg vil sette opp serveren med Windows server 2003. Eller er det noe bedre alternativer? Det skal kobles 20 pc'er til denne serveren... Så jeg trenger litt hjelp med specsa på den, Hva er best for en slik server? CPU og ram?

Noen som kan hjelpe? Jeg har heller ingen peiling på hvilket OS som er best å kjøre på klient maskinene, Eneste jeg fant til det var Microsoft Windows XP Embedded... Eller finnes det noen bedre alternativer?

Takker for svar ;)

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut at jeg bruker MS XPE som OS på klientene, men det skal instaleres div programvare på klientene, vil det da bare være å instalere på harddisken? f. eks Word, slik at hvis en skal bruke word så kjører den det fra egen maskin? for leste det at XPE bare laster alt opp i rammen g har "skriveforbud" på harddisken...

Lenke til kommentar

Går ikke tynnklienter ut på at alt kjøres fra serveren da? Da blir det en drøm å drifte/vedklieholde dem (til tross for at ytelsen på hver klient generelt sett er ræææv).

Mange tynnklienter har vel ikke harddisk engang.

Eller kanskje det finnes flere nivåer av tynnklienter? :huh:

Lenke til kommentar

Var det jeg trodde å, står at "pc'ene skal bli en klient i en klient/server løsning og som har programvaren liggendes på klienten"

Så før det hadde jeg bare hørt om det du forklarer, men nå er jeg forvirra! :p

Kommer til å drite meg ut når jeg framfører dette!! : :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...