Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bredbånd fra nextgentel og nettverk

Anbefalte innlegg

Hei! har fått bredbånd fra nextgentel, og har noen spørsmål ang det.

Har koblet kabelen fra adsl modemet til uplink porten på huben. Har 3 pcer som begge skal bruke adsl linja. Dette virker nå ved at det går kabel fra huben til nettverkskortene i pcene. Problemet jeg har, er at jeg skulle hatt nettverk mellom pcene oxo, dette foregikk via huben før jeg fikk adsl. Men ip adressen ble konfigurert til å motta ip-adresse automatisk fra modemet, dermed forsvant det.

Hvordan skal jeg koble for å fortsatt kunne ha nettverk mellom pcene? Trengs det et ekstra nettverks kort i den ene pcen, og ifra den dele adsl linjen videre???

Håper noen veit svar, eller kan vise vider til forklaringer som tar for seg dette

mvh anders danielsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-02 22:19, dale skrev:

Kablen fra modemet til hubben skal ikke være krysset når den går til en hub. Mens hvis den går rett til en pc skal den være det :smile:

Tja, på uplink porten vil en krysset kabel oppføre seg som en vanlig kabel på en vanlig port. Så det går faktisk finfint.

Det jeg ville gjort er å forandre scopet til dhcp serveren i routeren (netopia antar jeg), slik at denne bare deler ut adresser fra for eks. 10.0.0.100 til 10.0.0.254, og deretter satt faste IPer mellom 10.0.0.2 og 10.0.0.99 på PCene i nettet, slik som det antageligvis har blir gjort før.

Lenke til kommentar

Men det virker litt merkelig uansett. For hvis de tre maskinene står satt opp med -motta ip addresse fra dhcp. så skulle de jo få addresser i samme subnettet fra ruteren. den står vel default til å gi ut adr. fra 10.0.0.3 og ut tror jeg. Sjekk ip adr og subnet mask til hver enkelt maskin og post de her!

Lenke til kommentar

Jeg har selv nettverk hjemme med netopia modem og switch. Du trenger ikke konfigurer noe som helst på modemet eller noe dill. Bare sett ip addresse til 10.0.0.X+1 SN:255.255.255.0 GW:10.0.0.1

DNS: 217.... etellerannet det står i bruksanvisningen fra NGT. Det er alt du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...