sphinn Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Er det noen som føler seg kallet til å ta en sånn passe detaljert steg-for-steg for hvordan det gjøres? Pretty please with sugar on top? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Beste steg for steg beskrivelse finner du i verkstedsbok for din bil. Denne vil også ha nyttige tips om ting som kan være kronglete og man må være spesielt obs på (og kan variere mellom bilmodeller). Husk at bremser er livsviktige, både for deg og andre trafikanter - så ingen slendrian. Lenke til kommentar
sphinn Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Beste steg for steg beskrivelse finner du i verkstedsbok for din bil. Denne vil også ha nyttige tips om ting som kan være kronglete og man må være spesielt obs på (og kan variere mellom bilmodeller). Husk at bremser er livsviktige, både for deg og andre trafikanter - så ingen slendrian. 5263127[/snapback] Ja, jeg vet det, men en av grunnene til at jeg spør er at den verkstedboka er det nesten umulig å få tak i. Og hvis en først gjør det så er den enten på tysk eller italiensk... Bilen er forresten en Lancia Thema Serie 3, hvis jeg skulle være så heldig å "treffe" noen som kjenner de godt :!: Jeg mener bremsesystemet er rimelig likt på Fiat Croma også.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Sjekket om den ikke finnes som haynes bok hos biltema eller andre vilrekvisita butikker? Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg kan prøve... Bak på kalipteren er det to bulter. Løsne dem, og kalipteren er løs. Skru av bremseslangen, og den er borte. På skiva er det vell en liten skrue, helt eller hvordan den er festet er jeg ikke sikker på. Det finner du lett ut av.. Sett på ny skive, sett på kalipter og nye klosser. Husk mellomlagsgreiene på skivene. Luft ut bremsene, da burde det vell funke..? Lenke til kommentar
otis Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 På noen biler som f.eks. enkelte Mazda, så må du flytte over hjullager eller få et nytt hjullager presset inn i de(n) nye skiven(e). På min bil satt dem veldig godt fast, hadde ca. 7 tonn trykk før det sa PANG og de løsnet i fra skiva. Lenke til kommentar
sphinn Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg kan prøve... Bak på kalipteren er det to bulter. Løsne dem, og kalipteren er løs. Skru av bremseslangen, og den er borte. På skiva er det vell en liten skrue, helt eller hvordan den er festet er jeg ikke sikker på. Det finner du lett ut av.. Sett på ny skive, sett på kalipter og nye klosser. Husk mellomlagsgreiene på skivene. Luft ut bremsene, da burde det vell funke..? 5267562[/snapback] Ketchez: Akkurat hva jeg var på jakt etter! Tusen takk Meeen, to spørsmål: 1) Hvordan lufter man egentlig bremsene? 2) Mellomlagsgreier? Sesteen: Jeg har letet (og leter fremdeles) etter både verksted håndbok, deler osv. til Lancia Thema og det finnes egentlig svært lite der ute, spesielt når det gjelder litteratur. Deler har jeg vært litt heldigere med, men det er ikke så vanvittig mye å fare med der heller da. Otis: Jøss, får ikke håpe det er tilfelle her da Er det forresten noen som vet hvor de selger svinbillige calipere? Billigste jeg har funnet til nå er BilXtra som skal ha 1400,- pr stk. Det er jo ikke akkurat flust med billige deler til denne kjerra da Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Sjekk denne linken: http://www.motorbase.com/vehicle/by-id/-1482752489/ Kanskje det finnes info der som kan hjelpe deg, både med hensyn til hvordan og deler. Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 For å lufte bremser..: Det er en lufteskrue bak på, eller på siden av kalipteren. Få en til å holde trykk på bremsen, skru skruen litt og så det kommer bremsevæske/luft ut. Skru igjen skruen, før han slepper trykket. Når det ikke kommer luft lenger, så er den ferdig lufta.. Det skal ligge noe mellomlagsskiver mellom kalipteren og bremseklossene... Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Man trenger ikke å skru av slangen, og da trenger man ikke å lufte bremsene etterpå. Slangen er såpass "lang" at du fint får av skiva og kan bytte klosser med den gjemt unna. Kanskje ikke så lurt å henge kalipper'n etter bremseslangen da. Kan være vrient å presse ut glidestempelet som presser sammen klossene rundt skiva Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Hvorfor ikke skru av kalipteren, når den allikevel skal byttes? Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Sorry, fikk ikke med meg at han skulle skifte den. Ikke noe man vanligvis gjør eller tenker over å gjøre Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Hehe, se topic Er det noe du ikke har fått med deg nå, sphinn? Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Beste steg for Ja, jeg vet det, men en av grunnene til at jeg spør er at den verkstedboka er det nesten umulig å få tak i. Og hvis en først gjør det så er den enten på tysk eller italiensk... Bilen er forresten en Lancia Thema Serie 3, hvis jeg skulle være så heldig å "treffe" noen som kjenner de godt :!: Jeg mener bremsesystemet er rimelig likt på Fiat Croma også.. 5263167[/snapback] Haynes har ikke bøker verken for Lancia Thema eller Fiat Croma. Da tror jeg ikke du finner andre heller, med mindre du kjøper den dyre originalmanualen. Prøv å søk på "lancia thema workshop manual" på ebay. Kanskje finner du en brukt? Alternativt kan du finne en annen bil som har mange av de samme delene, og kjøpe verkstedhåndboken til den. Såvidt jeg husker, var Lancia Thema, Fiat Croma og Saab 9000 søsterbiler. Lancia og Fiat er nok svært like, men Saab har trolig mange "egne" deler. Ellers er ikke bremsene så vanskelige, dersom du skjønner prinsippene. Du har fått en grei forklaring i et annet svar. Det er mulig du må ut med hjullageret, som en annen skriver, men det er mest sannsynlig at du ikke trenger det. Skru opp og se, da vel. Du klarer det. Lenke til kommentar
sphinn Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 Kjempegreier folkens! Tusen tusen takk til alle sammen, nå skal jeg pokker meg klare det her selv :!: Skal forresten skifte skiver og klosser fremme også, men der er caliperene i fin fin stand så da slipper jeg å lufte ikke sant? Når det gjelder lufting, er det bare lufta som skal tømmes helt eller skal bremsevæsken også tømmes? Jeg regner med at det uansett er en god ting å skifte bremsevæske? Når det gjelder mellomlagsgreiene, er det noe som følger med nye skiver eller er noe som var på bilen i utgangspunktet? Igjen, tusen takk for all hjelp. Detta blir skoy! Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Skal du ikke skifte kalipter, lufter du ikke. Når du lufter, så gjør du slik jeg sa, helt til det ikke kommer luft. Husk å fylla bremseveska, etterhvert siden du pumper ut en del. Tanken står i motorrommet. Mellomlagsskiver følger med de nye klossene. Lenke til kommentar
sphinn Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 Muchos gracias, ketchez! Forresten, glemte å nevne en ting som kan være vital her. Jeg har ABS. Har det noe å si i forhold til dette? Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 (Abs) Hadde ikke det på min bil i hverfall.. Måtte bare fjerne føleren. Lenke til kommentar
sphinn Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 Ok, da får jeg bare håpe at den venstre ikke sitter like fast som den høyre gjorde (nettopp bytta). Den måtte omtrent borres ut, hvis jeg forstod mekanikeren rett... Takk takk! Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Det går nok greit skal du se.. Er ikke vanskelige operasjonen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå