Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte caliper, skiver og klosser

sphinn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste steg for steg beskrivelse finner du i verkstedsbok for din bil. Denne vil også ha nyttige tips om ting som kan være kronglete og man må være spesielt obs på (og kan variere mellom bilmodeller). Husk at bremser er livsviktige, både for deg og andre trafikanter - så ingen slendrian.

Lenke til kommentar
Beste steg for steg beskrivelse finner du i verkstedsbok for din bil. Denne vil også ha nyttige tips om ting som kan være kronglete og man må være spesielt obs på (og kan variere mellom bilmodeller). Husk at bremser er livsviktige, både for deg og andre trafikanter - så ingen slendrian.

5263127[/snapback]

Ja, jeg vet det, men en av grunnene til at jeg spør er at den verkstedboka er det nesten umulig å få tak i. Og hvis en først gjør det så er den enten på tysk eller italiensk...

Bilen er forresten en Lancia Thema Serie 3, hvis jeg skulle være så heldig å "treffe" noen som kjenner de godt :!: Jeg mener bremsesystemet er rimelig likt på Fiat Croma også..

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve...

Bak på kalipteren er det to bulter. Løsne dem, og kalipteren er løs. Skru av bremseslangen, og den er borte. På skiva er det vell en liten skrue, helt eller hvordan den er festet er jeg ikke sikker på. Det finner du lett ut av.. :)

Sett på ny skive, sett på kalipter og nye klosser. Husk mellomlagsgreiene på skivene.

Luft ut bremsene, da burde det vell funke..?

Lenke til kommentar
Jeg kan prøve...

Bak på kalipteren er det to bulter. Løsne dem, og kalipteren er løs. Skru av bremseslangen, og den er borte. På skiva er det vell en liten skrue, helt eller hvordan den er festet er jeg ikke sikker på. Det finner du lett ut av.. :)

Sett på ny skive, sett på kalipter og nye klosser. Husk mellomlagsgreiene på skivene.

Luft ut bremsene, da burde det vell funke..?

5267562[/snapback]

Ketchez:

Akkurat hva jeg var på jakt etter! Tusen takk :D

Meeen, to spørsmål:

1) Hvordan lufter man egentlig bremsene?

2) Mellomlagsgreier? :hmm:

Sesteen:

Jeg har letet (og leter fremdeles) etter både verksted håndbok, deler osv. til Lancia Thema og det finnes egentlig svært lite der ute, spesielt når det gjelder litteratur. Deler har jeg vært litt heldigere med, men det er ikke så vanvittig mye å fare med der heller da.

Otis:

Jøss, får ikke håpe det er tilfelle her da :)

Er det forresten noen som vet hvor de selger svinbillige calipere? Billigste jeg har funnet til nå er BilXtra som skal ha 1400,- pr stk. Det er jo ikke akkurat flust med billige deler til denne kjerra da :yes:

Lenke til kommentar

For å lufte bremser..:

Det er en lufteskrue bak på, eller på siden av kalipteren.

Få en til å holde trykk på bremsen, skru skruen litt og så det kommer bremsevæske/luft ut. Skru igjen skruen, før han slepper trykket. Når det ikke kommer luft lenger, så er den ferdig lufta..

Det skal ligge noe mellomlagsskiver mellom kalipteren og bremseklossene...

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å skru av slangen, og da trenger man ikke å lufte bremsene etterpå. Slangen er såpass "lang" at du fint får av skiva og kan bytte klosser med den gjemt unna. Kanskje ikke så lurt å henge kalipper'n etter bremseslangen da.

Kan være vrient å presse ut glidestempelet som presser sammen klossene rundt skiva

Lenke til kommentar
Beste steg for

Ja, jeg vet det, men en av grunnene til at jeg spør er at den verkstedboka er det nesten umulig å få tak i. Og hvis en først gjør det så er den enten på tysk eller italiensk...

Bilen er forresten en Lancia Thema Serie 3, hvis jeg skulle være så heldig å "treffe" noen som kjenner de godt  :!: Jeg mener bremsesystemet er rimelig likt på Fiat Croma også..

5263167[/snapback]

Haynes har ikke bøker verken for Lancia Thema eller Fiat Croma. Da tror jeg ikke du finner andre heller, med mindre du kjøper den dyre originalmanualen. Prøv å søk på "lancia thema workshop manual" på ebay. Kanskje finner du en brukt?

Alternativt kan du finne en annen bil som har mange av de samme delene, og kjøpe verkstedhåndboken til den. Såvidt jeg husker, var Lancia Thema, Fiat Croma og Saab 9000 søsterbiler. Lancia og Fiat er nok svært like, men Saab har trolig mange "egne" deler.

Ellers er ikke bremsene så vanskelige, dersom du skjønner prinsippene. Du har fått en grei forklaring i et annet svar. Det er mulig du må ut med hjullageret, som en annen skriver, men det er mest sannsynlig at du ikke trenger det. Skru opp og se, da vel. Du klarer det.

Lenke til kommentar

Kjempegreier folkens! Tusen tusen takk til alle sammen, nå skal jeg pokker meg klare det her selv :!:

Skal forresten skifte skiver og klosser fremme også, men der er caliperene i fin fin stand så da slipper jeg å lufte ikke sant? Når det gjelder lufting, er det bare lufta som skal tømmes helt eller skal bremsevæsken også tømmes? Jeg regner med at det uansett er en god ting å skifte bremsevæske?

Når det gjelder mellomlagsgreiene, er det noe som følger med nye skiver eller er noe som var på bilen i utgangspunktet?

Igjen, tusen takk for all hjelp. Detta blir skoy! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...