Gå til innhold

fsb:dram 533:200 mulig?

Anbefalte innlegg

har et gammelt s478 kort som skal bli htpc. har også et par twinmos 1gb sett på 2,5 3 3 8 som jeg skal prøve å bruke i samme pc. Har tenkt å kjøpe en billig celeron D, men problemet er at den har en fsb på 533.

så det jeg lurer på er om det går an å kjøre fsb på 533 og likevel kjøre minnet på 200 (eller noe i nærleiken) hvis jeg endrer fsb:dram og evt hvor mye det vil ha å si om jeg kjører minnet på 200 i stedet for 166.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har et gammelt s478 kort som skal bli htpc. har også et par twinmos 1gb sett på 2,5 3 3 8 som jeg skal prøve å bruke i samme pc. Har tenkt å kjøpe en billig celeron D, men problemet er at den har en fsb på 533.

så det jeg lurer på er om det går an å kjøre fsb på 533 og likevel kjøre minnet på 200 (eller noe i nærleiken) hvis jeg endrer fsb:dram og evt hvor mye det vil ha å si om jeg kjører minnet på 200 i stedet for 166.

5262852[/snapback]

På mitt eget hk hadde/er det mulig å kjøre f.eks minnet på høyere frekvenser enn 200 (og hk'et er standard 200). Det kommer litt ann på hvor mange alternativer til å bytte minne hastigheter i BIOS du har. Men med en Celeron D prosessor vill nok ikke minnet være en særlig flaskehals.

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg nylig gikk til anskaffelse av en Celeron D 2,66Ghz EM64T, og maken til klokkevillig liten jævel har jeg sjelden sett.

Kjører den nå på 3,85Ghz 24/7 klokk med boxed kjøler (dvs boxed fra 3.0 P4, som er lik Celeron boxed bortsett fra at den har kobber i annleggsflaten)

Kjenner lite til S478, men hos meg med S775 er det jo DDR400 selv om cpu kjører 533 front side bus, altså minnet kjører sine 200Mhz når alt er uklokket. som på bildet under;

orginalcelklokk3lg.th.jpg

Ellers kan man jo altså også klokke seg til 200Mhz med å klokke seg opp til 4Ghz...

4463hs.th.jpg

Men her hos meg har jeg nå valgt en liten underklokk av minnet, kjører det @192Mhz, fordi det er hva det blir med cpu@3,85Ghz. Skal jeg høyere enn det må V-core økes en del, så det medfører mer støy.

Så som andrull sier, dette kommer vel til syvende og sist an på hva ditt hk tillater :)

Lenke til kommentar

min vesle rakker skal vannkjøles så jeg tror det er rom for en bedagelig klokk iallefall.

men du gav meg jo de svarene jeg ønsket meg. hovedkortet er et abit is7-e2 og selv om det er et budsjettkort er jo abit ofte gode til klokking.

hva slags kjøling har du når du klokker til 3,85Ghz?

Lenke til kommentar
Spr0cket Postet i dag, 03:36

men du gav meg jo de svarene jeg ønsket meg. hovedkortet er et abit is7-e2 og selv om det er et budsjettkort er jo abit ofte gode til klokking.

hva slags kjøling har du når du klokker til 3,85Ghz?

Da tror jeg det skal bli bra hos deg også Spr0cket, er som sagt litt grønn på S478, men vil tro du har de nødvendige muligheter hos deg også.

Men ja, kjøling- det er det som er så sykt med denne lille tassen, jeg sitter her med en Opteron også, som jo alle snakker om hvor bra klokker, men denne Celeron går altså fra 2,66 til 4,03 med boxed orginal Intel kjøler!

Men den kjøleren jeg bruker er altså fra en P4 3,0 Prescott, vifte og kjøleområde er helt likt som den som fulgte med Celeron, men den fra P4, som jeg altså bruker, har kobber i annleggsflaten mot cpu, så antar at den leder varmen noe bedre til kjølefinnene av aluminium enn boxed Celeron ville gjort?.

Har @3,85Ghz ca 37 grader Idle (med Q-fan på, så viften ligger da rundt 2100 RPM)

og etter 2 timer Prime 95 ligger den 54-55 grader, men da med en viftefart på godt over 4000 RPM :cry: .

Alle som har hørt Intel LGA775 boxed vifter på over 4000 rpm vet at dette er nærmest hysterisk hyling, så selv om tempen ikke er noe problem egentlig, gjør du lurt i å ha vannkjøl hvis du skal være i nærheten av denne saken under lengere tids load... :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

vel denne var tiltenkt htpc, så da er 4000rpm litt fy. ;)

skulle gjerne ha hatt meg en sånn til s478. lurer på om det er samme kjerna. veit du hvilken "stepping" det er (er det ikke det det heter)?

slik at jeg får samme klokkevillige kjerna. du har jo sikkert hatt litt flaks også da siden du får den så høyt på boxed @37 grader. celeron d er vel prescottkjerna og prescott er ikke kjent for å være kjølige. min er på 42 grader idle uklokka, men da er det riktignok en p4.

dette kan bli spennende..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...