Gå til innhold

AMD Gaming/Musikk 30k CPU/Kjøling Dilemma

Anbefalte innlegg

Hei, håper på noen tips angående bygging av ett nytt system!

Jeg har sett langt og lenge etter en ny maskin av beste ytelse, og jeg driter ikke penger, men har spart opp en stund nå, så rett over nyttår går jeg til mega innkjøp :D

Jeg har da noen spørsmål ang. cpu valg (og noen andre ting jeg håper dere ikke blir sure for at jeg poster i denne tråden)

Jeg bruker endel cpu krevende programmer innenfor musikk verden, og spiller endel i tillegg, og når det gjelder cpu valg, står jeg mellom FX 57 eller 4800+ X2, på det nye Asus A8N32 hovedkortet. Jeg har tenkt å fylle alle slottene for ram med 1024mb brikker selvom det kanskje ikke er det beste i hendhold til spill, men det trengs sårt når musikken skal lages. Når det gjelder skjermkort, må jeg si at jeg ikke hadde hatt noe i mot 2 stk XFX 7800GTX, men der er jeg ikke sikker enda.

Tilbake til cpu'ene, har lest utallige tester, anbefalinger og benchmarks på begge prosessorene og hele konseptet med dualcore osv. men jeg er usikker som juling. jeg bryr meg ikke stort om at hl2 får 3 fps mer med den ene eller andre cpu'en, så lenge det er over 60 fps i 1024 * 768. Men iom at jeg ikke finner noen som har noen av de cpu'ene i bruk med de programmene jeg bruker når jeg lager musikk, vet jeg ikke hvem som gjør hva best.

for de som vet, bruker jeg en god del vst og vsti plugins i forskjellige host programmer, det suger cpu og ram på en latterlig grådig måte. en kamerat av meg har en IP4 3.2ghz / 1024mb ram / audigy ZS, og han sliter av og til.

Så hva gjør jeg? overklokking er ikke min ting, og når det handler om så mye penger vil jeg at det skal gå som fot i hose, hehe. FX eller X2? og vil ett lydkort som Creative Fata|!ty FPS gjøre det enda lettere?

Ett siste punkt er kjøling - jeg er så lei vifte støy! skulle gjærne hatt vann i maskina, og jeg syns Koolance Exos II SER bra ut, men har ikke funnet noen tester på det. ville det vært tilstrekkelig kjøling for 2stk XFX 7800GTX og en FX57/4800X2? Hvis ikke, hva er?

Beklager den enorme avhandlingen, og håper på fornuftige svar fra noen som kan:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest noen tester om Koolance i det siste, men hvis de lager produkter som før er det ikke noe å satse på. Settene deres har radiator av aluminium som kan medføre galvanisk korrosjon ved bruk av kobberkjøleblokker og pumpene deres er oftest i minste laget for større systemer.Kjøleblokker for cpu og skjermkort må bestilles i tillegg hos Koolance. Den kjøleeffekten som Koolance oppgir bruker å være en smule overdrevet. For å si det veldig enkelt så får du mye mer kjøling for pengene hos andre produsenter!

Når det gjelder kjøling av ditt fremtidige system vil jeg anbefale dette

vannkjølingssystemet http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...T04&mcat=14s385

som har kapasitet til å transportere vekk store mengder varme ved ekstremt lite viftestøy. Hvis du skal bruke 2stk 7800GTX samt FX57 og eventuelt HDD-kjøler og chipsett-kjøler er det mye varme som må fraktes vekk gjennom vannkjølingssytemet.

Kjøleblokk til skjermkortet finnes det mange av, men jeg kan nevne denne

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MCW50&mcat=14s277 med dette monteringsettet http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...KIT&mcat=14s277

( Den skal passe både 6800 og 7800, men det bør sjekkes opp før du bestiller noe)

Dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310120&cks=PRL settet skal også være bra.

For øvrig anbefaler jeg at du tenker deg nøye om før du monterer vannkjøling i en maskin, da dette kan ha både negative og positive sider. Ikke for å skremme , men vannlekkasje kan oppstå og dyre komponenter kan bli ødelagt. Har selv hatt vannlekkasje i en maskin, men jeg har blitt så glad i vannkjøling at det aldri mer kommer til å bli montert luftkjøling i min maskin ;)

Lenke til kommentar

Har ikke lest noen tester om Koolance i det siste, men hvis de lager produkter som før er det ikke noe å satse på. Settene deres har radiator av aluminium som kan medføre galvanisk korrosjon ved bruk av kobberkjøleblokker og pumpene deres er oftest i minste laget for større systemer.Kjøleblokker for cpu og skjermkort må bestilles i tillegg hos Koolance. Den kjøleeffekten som Koolance oppgir bruker å være en smule overdrevet. For å si det veldig enkelt så får du mye mer kjøling for pengene hos andre produsenter!

Når det gjelder kjøling av ditt fremtidige system vil jeg anbefale dette

vannkjølingssystemet http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...T04&mcat=14s385

som har kapasitet til å transportere vekk store mengder varme ved ekstremt lite viftestøy. Hvis du skal bruke 2stk 7800GTX samt FX57 og eventuelt HDD-kjøler og chipsett-kjøler er det mye varme som må fraktes vekk gjennom vannkjølingssytemet.

Kjøleblokk til skjermkortet finnes det mange av, men jeg kan nevne denne

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MCW50&mcat=14s277 med dette monteringsettet http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...KIT&mcat=14s277

( Den skal passe både 6800 og 7800, men det bør sjekkes opp før du bestiller noe)

Dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310120&cks=PRL settet skal også være bra.

For øvrig anbefaler jeg at du tenker deg nøye om før du monterer vannkjøling i en maskin, da dette kan ha både negative og positive sider. Ikke for å skremme , men vannlekkasje kan oppstå og dyre komponenter kan bli ødelagt. Har selv hatt vannlekkasje i en maskin, men jeg har blitt så glad i vannkjøling at det aldri mer kommer til å bli montert luftkjøling i min maskin ;)

Lenke til kommentar

CPU: Gå får en X2. Jeg har ikke noe personlig erfaring med musikkprogrammer, men mener at disse liker seg best med mulighet for å kjøre flere tråder samtidig (På generelt grunnlag vil jeg påstå at cpu-krevende programmer i den litt mer profesjonelle klassen drar nytte av flere kjerner/ prosessorer). Om ikke annet, vil du ha nytte av den ekstra kjernen mens den andre kjører prosessering f.eks. Du kan sikkert se noen anbefalinger på hjemmesidene for programvaren du kjører.

Lydkort: Gå heller for et eksternt lydkort. http://www.procom.no/ har en del godsaker her. Kjøpte selv et firewire-kort fra M-audio og må si lyden er meget ren og klar. En fordel med eksterne er at du slipper forstyrrelser fra andre interne komponenter. Og skal jeg være helt ærlig tror jeg at man betaler mer for Fatal!ty-navnet enn det produktet strengt tatt er verdt.

Lenke til kommentar

"proff" lydproduksjon = ikke creative...enkelt og greit. Creative = hjemmebruker/spiller...hvis du først skal kjøpe "monster" til lydproduksjon, så ikke voldta lyden med ett creative lydkort, samme hvor "gode" de skal være ifølge markedsføringshype fra Creative :)

Lenke til kommentar

Mens jeg er her, er det noen "ferdigløsninger" innen vannkjøling som kunne vært ett alternativ? med tanke på de ferdig kabinettene man får kjøpt her og der. evt vapochill, eller blir det overkill for en som ikke skal overklokke?

Lenke til kommentar

Creative har jo en proff-avdeling som heter E-MU...

De lager meget bra lydkort.

1212m og 1820m er gode alternativer avhengig av hvilke koblingsmuligheter du trenger.

Ellers er M-audio et godt alternativ.

Det skal ikke være nødvendig å bruke eksterne lydkort for å unngå støy i dag.

Har selv et vanlig Audigy kort. Alltid hatt litt bakgrunnssus når forsterkeren har stått på passe høyt (høyt nok) volum.

Dette kan nok ha noe med å gjøre at jeg har en billig 10m Y-kabel fra Clas...

Koblet om til digitalt i dag og all støy er borte!

Bruker forløpig samme kabelen, men det funker bra likevel.

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke vits å sløse bort pengene heller da...

Skjønner ikke hva du skal med 2 st. 7800 GTX f.eks.

Ingen som trenger det ennå akkurat. Får heller kjøpe et til senere når de omtrent blir gitt bort.

Hvis du er litt fornuftig kjøper du deg en X2 4400+, ett 7800GTX og 2 GB RAM.

Plutselig har prisen gått ned nesten 10k.

Alternativet er dual Opteron dual core... Om du trenger ekstremt mye CPU-kraft.

Lenke til kommentar

Ville det ikke være mer hensiktsmessig med ett 7800 GTX 512 i stedet for 2x 7800 GTX? Med tanke på pris kontra ytelse..

Ser du skriver 30k i emnetittelen.. Er ikke det salig mye penger med dagens prisnivå? Hvorfor blir oppsettet ditt så dyrt?

Du trenger f.eks. ikke de råeste minnebrikkene på markedet hvis du ikke har planer om å kjøre dem hardt ved f.eks. overklokking. Vil tro det er store forskjeller i pris på diverse 1 Gb brikker.

Men dette vet du vel kanskje.. Bare lurer jeg :)

/Espen

Lenke til kommentar

Jeg har jo ikke bestemt hver eneste komponent enda, med 30k mener jeg det som absolutte tak for pcn, gjør meg ingen ting om den havner på 20, hehe. Det eneste jeg vet og vil er at den skal sparke skikkelig saftig rass en lang tid fremover, så jeg slipper å skrike og banne på at jeg skulle hatt mer av ditt eller datt.

Nå driver jeg ikke profesjonelt med musikk produksjon, men går til innkjøp av midi controller og et par gode monitorer. Jeg synes det er morsomt å ha som hobby (foreløpig) men jeg er lei av at hardware skal stoppe mine sanger og prosjekter fra å fullføres.

Men den som sa at jeg heller kunne kjøpe XFX 7800GTX xxx versjonen med 512 ram, han vakke dum han. for det er jo sant at man kan fylle på når tiden er inne for det.

Men tilbake til cpu valg. Vil en FX57 eller X2 4800 være best med tanke på mine "krav" ?

Lenke til kommentar

Hehe.. de 2 dyreste til AMD.. du skal ha det beste du.. Det er vanskelig å si, begge vil nok fungere utmerket godt til ditt bruk.. Men FX vil nok gi deg best ytelse sånn totalt sett.. Men så er denne dyrere også..

Så du klarer deg ikke med å gå litt ned på stigen, og heller klokke den opp til det samme som toppmodellene?

Det er veldig mye penger å spare og nesten akkurat samme ytelsen..

Hvis du bare velger en litt svakere cpu, så kan du klokke den opp uten nesten noe ekstra kjøling..

Men det er dine penger :)

/Espen

Lenke til kommentar
Hehe.. de 2 dyreste til AMD.. du skal ha det beste du.. Det er vanskelig å si, begge vil nok fungere utmerket godt til ditt bruk.. Men FX vil nok gi deg best ytelse sånn totalt sett.. Men så er denne dyrere også..

Så du klarer deg ikke med å gå litt ned på stigen, og heller klokke den opp til det samme som toppmodellene?

Det er veldig mye penger å spare og nesten akkurat samme ytelsen..

Hvis du bare velger en litt svakere cpu, så kan du klokke den opp uten nesten noe ekstra kjøling..

Men det er dine penger  :)

/Espen

5266671[/snapback]

Personlig tror jeg han har mer glede totalt sett av å kjøpe X2en, den er bra nok til spill, og ting er mye deiligere i programmer og sånn med en X2.

AtW

Lenke til kommentar

Et oppsett med Iwill\Tyan K8WE, eit 7800GTX 512mb ram, og 2 opteron 250 eller 252 ville fungert utmerket til det der..med REG\ECC ram..er jo ofte greit å ha..er et oppsett som absolutt er å anbefale..kunne ha funne fram pris, men eg har 150 modem å konfigurerer idag så eg har ikkje tid :/ men sjekk ut www.nextron.no og www.pyton.no dei har veldig god peiling, Geir på nextron og Carl på pyton. meget hyggelige karer =)

Lenke til kommentar

Har selv Zalman Reserator 1 Plus settet og er meget fornøyd med støynivå, er en test av settet hos Guru3d der det kjøler en fx57 og en 7800 GT.

Angående lydkort støtter jeg ett m-audio eller e-mu kort, kjøpte selv ett av de rimeligere kortene til m-audio, Revolution 5.1 og er godt fornøyd med lydkvaliteten.

Tror du vil ha mest utbytte av en x2 prosessor, vet cubase støtter dual core og gir en bra ytelseforbedring, nå vet jeg ikke hvilke programmer du kommer til å bruke men er ganske sikkert på at dual core er støttet i samtlige. Spill som støtter det er allerede ute og flere kommer.

Om du har bruk for 2 stk av verstingene til nvidia på skjermkortfronten vet jeg ikke, kommer vel litt ann på hvilken oppløsning du skal spille på, hvis det er 1024 x 768 holder det kanskje med ett :thumbup:

Lykke til med innkjøp

Lenke til kommentar

Dere er en bra gjeng mennesker som har greie på saker, det må jeg bare få sagt. blir mer å mer sikker på hva jeg skal gjøre :D

Så sånn jeg ser det, begynner det å se slik ut

AMD Athlon 64 4800+ X2

Asus A8N 32 SLi <- ? vet ikke hvordan dette funker med vannkjøling, iom passiv kjøling på chipsettene på det ?

XFX GeForce 7800GTX 512

4GB cl2 ram av ett eller annet slag <- inputs her hadde vært fint

ett par 10.000 rpm disker og en svær 7.200 ?

M-Audio lydkort (vet ikke hvordan disse er på spill)

Zalman Reserator 1 Plus (er fortsatt usikker på vannkjølings delen, vil ikke ha noe ødelagt )

lav ms 19" lcd

Lenke til kommentar

En ting som bekjymrer meg med bruk av vannkjøling i mitt tilfelle, er det faktum at jeg har meget høy temperatur i det rommet hvor maskina skal stå, om sommeren. og etter som jeg har skjønt, så får ikke temperaturen blitt lavere enn det den er i rommet, og da har jeg ett problem når sola skinner. Er det ett reelt problem? eller skal jeg gi megselv en ørefik?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

garantert en dual core prosessor siden musikk porgrammer utnytter dette..

mye ram og en rask harddisk..

lag to forskjellige instalarsjoner av windows.. ikke bland musikk pcen med noe annet.

helst på hver sin harddisk.

ta en titt på M-audio Delta serien

M-Audio Delta Audiophile 192

M-Audio Delta 1010LT

M-Audio Delta Audiophile 2496

meget bra lydkort.... funker helt greit å spille på...

men du burde også få tak i noen studio monitorer.

du må ikke ha vannkjøpling.. finnes mange stille vifte løsninger på markedet.

19" kan bli litt i det minste laget, lettere og jobb emed større skjerm

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...