Gå til innhold

Maskinen registrerer kun en eller to RAM-brikker

kaaasen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Fikk i dag en Twinmos 512mb-brikke (PC2700 - som de to andre brikkene mine også er, selvsagt). Jeg gledet meg til å sette den inn, og jeg trodde ikke det skulle bli noen problemer - og der tok jeg feil. Fra før har jeg hatt en brikke på 256mb og en på 512 (altså 768mb til sammen), men da jeg satte inn den nye 512mb brikken stilte rammen seg ned på fantastiske 512mb totalt - selv om det egentlig skulle vært 1280mb :/

Jeg har prøvd å rotere brikkene, ta ut en og en brikke. Alle brikkene fungerer flott hver for seg, men når jeg setter inn alle tre kommer det kun opp 256mb eller 512mb totalt. Hovedkortet har støtte for 2gb ram, så dette skuller heller ikke være problemet.

Er det noen som har en lur løsning? Hadde jeg ønsket meg kun 256mb ram ekstra (den beste kombinasjonen jeg har fått til å funke er 512mb + 512mb = 1024mb ram) ekstra, hadde jeg ikke kjøpt meg 512mb.

På forhånd takk,

Complexion

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at :

1) Hovedkortet ditt må ha brikkene parrvis hvis mer enn 1 brikke (dvs 2 eller 4 brikker). Se i manualen.

2) Det kan være at ved minne utover 1024 kan kun de 2 minneslotter benyttes. Se manualen.

Eksempel: Mitt hovedkort har 3 slotter. Med den minnetypen jeg har kan kun 2 av slottene benyttes. Dette står godt beskrevet i manualen til mitt hovedkort.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Nå har det seg slik at jeg ikke har manualen liggende. Tror den har blitt kastet under rydding eller noe. Det eneste jeg har funnet av informasjon om minnet på hovedkortet er dette:

Main Memory

• Supports four memory banks using three 184-pin DDR DIMMs.

• Supports up to 2GB PC2700/PC2100 DDR SDRAMs.

• Supports 2.5v DDR SDRAM.

• No support ECC Function.

Note: FSB533 CPU is required in order to choose DDR333 selection in the BIOS setup.

Her er forresten en direktelink til hovedkortets side: http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=366

Det jeg ikke skjønte helt var at den støtter fire minnebanker - ved å bruke 3 minnebrikker. Er det her jeg har bommet. Jeg har forresten 3 slots til minne, ikke fire :/

edit: Dette sto i FAQ'en:

Can I install 3 pcs double sided DDR memory? 

No. You can only install maximum of 2pcs double sided DDR memory. Chipset only support four memory banks. DDR1 occupies two memory banks while the other two banks are shared by DDR 2 & DDR 3

Mulig jeg er helt på viddene her, men jeg bruker jo vanlig DDR-minne. Men er det likevel slik at jeg ikke kan bruke tre vanlig DDR-ram brikker?

Endret av Complexion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...