Gå til innhold

Vil gjerne ha hjelp til civ4...


Snilleville

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få civ 4 til å fungere på den noe aldrende pcn min. Bruker den kun til mail og noe skriving, så jeg vil helst bare oppgradere den litt, og ikke kjøpe ny.

 

Problemet:

- spillet installerer seg selv på low på alle grafiske innstillinger

- lyden er bare hakkete og henger seg opp. Bortsett fra bakgrunnsmusikken, den fungerer fint

- Når jeg har spilt en liten stund henger spillet seg opp og jeg får meldingen "windows virtual memory minimum too low"

 

jeg har 43 gb ledig minne på pc.

 

 

AMD Athlon prosessor

1,25 ghz, 512 mb RAM

 

Nvidia geforce4 mx 440

 

Finner ikke noe om lydkort

 

Håper noen med litt mer peiling enn meg kan hjelpe. Tror kanskej det er skjerm/lydkort som er problemet, men aner ikke hva jeg må ha for det er så mange typer. Jeg trenger ikke perfekt grafikk. Jeg vil bare spille spillet uten bugs. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Beklager om jeg er på villspor, men spillet ber om virtuelt minne.. Det kan kanskje la seg gjøre å spille spillet dersom han øker det virtulle minnet (swap space) !?

 

Skader ihvertfall ikke å prøve.. :o)

 

Sett det på 2xfysisk minne og se hva som skjer.

5261662[/snapback]

Hei du!

Hmmm..Høres lurt ut.. men aner ikke hva swap space er :blush:

Lenke til kommentar

Civ4 er et svært minneintensivt spill, så godt med både internminne, grafikkminne og prosessorcache vil hjelpe mye. Dessverre blir det nok vanskelig å gjøre din PC "Civ4-klar" uten større oppgraderinger av hardware. Dersom du ønsker å spille Civ4 "skikkelig" (store kart, mange motstandere, noenlunde akseptable grafikkinnstillinger) er nok det greieste for deg å oppgradere alle kjernekomponentene i PCen. Dette behøver imidlertid ikke bli spesielt dyrt med dagens priser. Har satt opp følgende forslag:

 

Hovedkort: Asus P5LD2, I945P, Socket-775

Pris: 1145,-

 

Prosessor: Intel Pentium 4 506 2.66GHz Socket LGA775

Pris: 1050,-

 

Minne: Kingston ValueR. DDR2 PC4200 2048MB CL4 Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR2

Pris: 1590,-

 

Skjermkort: Gainward GeForce 6600GT 256MB GDDR3, PCI-Express

Pris: 1549,-

 

Pris i alt: Ca 5000,-

 

Et slikt system vil gi svært god ytelse, samtidig som det vil være billig og gi deg minimalt med stabilitetsproblemer. Og du vil kunne kjøre Civ4 glatt (samt de fleste andre spill). Kan også hende at du vil trenge ny PSU dersom den du har er under ca 350W. I såfall vil dette koste deg rundt 500,-

 

Hvis du absolutt ønsker å beholde de kjernekomponentene du har må du bare kjøre på med mer minne, slik at du ender opp med 1,5-2GB. Da vil spillet ihvertfall ikke henge seg opp, men gode grafikkinnstillinger, store kart etc kan du bare glemme.

 

Harddisken kan du beholde, siden du har 43GB ledig. Om du kjører SATA eller PATA har ikke noe å si. Lyden som er innebygd i hovedkortet er mer enn god nok. Det er garantert ikke det som gir deg problemer.

Lenke til kommentar

Synd å høre at du ikke ordentlig får nyte et slikt utmerket spill! Som en midlertidig løsning (i tillegg til å øke virtuelt minne som du allerede har gjort), kan du prøve den siste pathcen (1.09) også. Denne inneholder forbedringer som gjør at spillet går littegrann lettere. Kanskje det er nok til å gjøre det spillbart for deg. Ellers bør du nok vurdere ny maskinvare ja...

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne høre resultatet etter at du justerte virtuellt minne. Jeg hadde bare 256mb på pcn før og da gikk det greit en god stund (til verden "ble stor"..) Tror kanskje du bør klare deg akseptabelt med 512mb.

 

Om du kjenner noen som har peiling på overclocking så kanskje du kan tyne litt ekstra av cpu'en (?) har ikke så god peil på amd desverre.

 

lydkort har ingenting med dette å gjøre :)

 

Skjermkort kan du finne råbillig (om du er interesert i å bruke"ingenting" på pcn din).. Anbefaler å finne et brukt radeon 9550 eller noe slikt, burde funke mer en bra nok til dine behov og du kan sikkert "få det gratis" omtrent om noen har et liggende.

Lenke til kommentar

Civ4 blir treigare og treigare jo lengre ein kjem ut i spelet (iallefall før patchen kom)

PÅ ei XP2500+ (overklokka til 3200) 2GB minne og 9800Pro stoppa det nesten opp på slutten.

Etter ei lita oppgradering til 6800Ultra og patchen så gjekk nettverksspelinga veldig laggfritt.

Så med minimumskrava går det nok ok berre på viss ein skrur av ALT av grafiske finesser.

Lenke til kommentar
Har også det problemet. Lyden hakker når den viser "wonders" og spillet quiter av og til. Får en blåskjerm som det står noe om minne.

 

Jeg har P4 [email protected]

1024mb ram og 2gb virtuelt minne.

450Gb hdd

Radeon 9800Pro 128mb hva er galt?

5263265[/snapback]

Dette er da litt merkelig, for du har jo gode specs. Å doble til 2GB ram burde jo ikke koste deg mye, men kan godt hende du også bør skaffe deg et skjermkort med mer enn 128MB. Som sagt er Civ4 et minnesluk, og er faktisk et av de få spillene der 512MB på skjermkortet er nyttig (blant annet derfor jeg gikk for en 512MB-versjon).

Lenke til kommentar
har vanskeligheter for å tro at ikke et 9800pro skal klare civ4, men ok jeg har ikke den erfaringen så jeg kan egentlig ikke utale meg :)

5263331[/snapback]

 

Trur eigentleg det ikkje går på ytelsen til 9800pro men rett og slett at det "berre" har 128MB, for det eg antar at er feilen med CIV4 er minnelekasje. Dermed blir den treigare og treigare etter kvart som den "mister" minne. Med 265MB så har den meir å miste av og det går bedre.

Dette trur eg patchen har fiksa, då eg satt å spelte i nokre timar utan noko som helst problem, men det var med 6800ultra-kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...