sunnhetsmannen Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Noen som har et godt forslag på en god server distro? Serveren bør ha følgende: [*]DHCP server [*]SAMBA server [*]Internet deling (router fungsjoner) [*]Støtte for ISDN (2stk.?) [*]Helst X-Windows, Gnome/KDE ett fett Jeg lurer også på om noen har noen erfaring om å bruke 2 stk. ISDN kort til å ringe opp med samtidig i Linux. Kanskje noen har egne erfaringer eller har leste andre sine? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Vel, hvilken distro du skal velge er en diskusjon/krangel som OFTE forekommer. Det er opp til deg selv egentlig, fordi man kan gjøre det samme med omtrent alle sammen hvis du har rett programvare installert. Eneste rådet jeg kan gi er at hvis du vil ha det brukervennelig og enkelt velger du redhat, derimot hvis du vil lære så er slackware et veldig vanlig valg blandt linux server administratorer. Det finnes mange gode alternativer, men dette er min mening. http://www.redhat.com http://www.slackware.com Lenke til kommentar
pskard Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Vi bruker Debian i hardware.no hvis det er til noe hjelp. Hadde redhat før, men det er kuttet ut nå. apt-get install er en fin sak :wink: Lenke til kommentar
cyberklad Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 hvis du skal bruke isdn kort så vil jeg anbefale suse. Det er uten tvil den distroen som har best støtte for isdn/adsl alle de andre serverne du ville ha med finnes i alle linux distroer, eller så kan du garentert finne noen som du kan laste ned i fra internett og bruke. X-windows er jo med i alle linux distroer. etter det jeg har fåt med meg så er det vel suse som er en av de som er lengst fremme i det sjiktet og. Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 21. september 2001 Forfatter Del Skrevet 21. september 2001 :smile: Takker for alle hurtige svar. Skal teste ut Slackware..igjen. Sist jeg testet det så var det bare på cosole stadiet. Ser litt mer lovende ut nå ja. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Skal du sette opp server er det ganske greit å kunne mestre consol da. Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 23. september 2001 Del Skrevet 23. september 2001 Bruk Trustix Secure linux. Den beste server-distron som er. Ingen unødvendig åpne porter osv. Uten x da :sad: Lenke til kommentar
SSM Skrevet 23. september 2001 Del Skrevet 23. september 2001 Vil ikke si at Debian f.eks. er egnet til server. Om man følger med bugtraq eller er ivrig innen miljøet, så merker man fort hvilken av de "fire store" som får postet mest sikkerhetspatcher. Mange rett og slett flaue. Trustix Secure Linux er ett godt alternativ. Personlig faller jeg for slackware, der det er enkelt å få full kontroll over systemet i motsettnig til SuSe og Redhat Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 24. september 2001 Del Skrevet 24. september 2001 Har selv brukt Trustix Secure Linux siden versjon 1.1, og er kjempefornøyd (siste versjon er v1.5). Men dette er en dedikert serverdistro, så her finner du bl.a. ingen X-Window, men leser (på mailinglista) at flere har installert det oppå TSL. Det gode med TSL er at det standard kommer med alt stengt ned (ingen porter åpne, "ingen" services startet) slik at du som administrator må starte de servicene du selv ønsker, medfører altså et mye mer sikkert system. Fungerer utmerket som DHCP, SAMBA, DNS, WEBSERVER, ROUTER, FIREWALL, FTP mm. Har ikke testet isdn eller X på trustix selv. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Quote: [*]DHCP server [*]SAMBA server [*]Internet deling (router fungsjoner) [*]Støtte for ISDN (2stk.?) [*]Helst X-Windows, Gnome/KDE ett fett Sjekk http://www.clarkconnect.org. De har en fin strippet versjon av RedHat med mange fiffige programmet lagt til... [ Denne Melding var redigert av: Guybrush på 2001-09-28 17:03 ] Lenke til kommentar
el-loco Skrevet 30. september 2001 Del Skrevet 30. september 2001 Ekte menn derimot, bruker FreeBSD :wink:). http://www.freebsd.org Lenke til kommentar
druid Skrevet 18. oktober 2001 Del Skrevet 18. oktober 2001 freeBSD er det beste på server siden. Og for de som aldri har tatt i freeBSD, så er det en grådig bra ports colletion, det er i skrivende øyeblikk 5918 programmer, og lign., alt du trenger og gjøre når du skal installere for eks samba er å gå inn i katalogen til samba og trykke "make install" og sette seg godt tilbake i stolen (du må være koblet til internett), men uansett mange slike ting kan du legge inn selv ved hjelp av sourcen. jeg personlig synes fortsatt sourcen er bedre, for da har jeg bedre kontroll av hva som skjer med systemet :smile: Lenke til kommentar
sunnhetsmannen Skrevet 19. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2001 Takker så meget for alle hyggelige kommentarer. Laster akkuratt nå ned FreeBSD. Har aldri prøvd det før, så det blir nok spanandes. Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 Har kjørt Trustix Secure Linux her nå i et halvt år (oppkoblet med SDSL). Må si meg meget fornøyd med denne. Har tidligere prøvd SuSE som server OS, men dette fungerte ikke helt bra (mange rare heng osv. når det ble mye filoverføring). Lenke til kommentar
SSM Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 FreeBSD Vel ... et godt OS, men mangler en god del funksjoner som linux har. Jeg vet jeg kommer til å bli slaktet for dette, men les ferdig før du hamrer løs :wink: *BSD er EKTE Unix. Ingen tvil om det, og OpenBSD er trolig det sikreste OS'et som noen gang har sett dagens lys. NetBSD er uten tvil det mest portable og FreeBSD er den versjonen som yter mest er mest egnet for server (host) bruk. Det *BSD mangler derimot er avanserte routing teknikker som ORDENTLIG traffic control, standarisert QoS støtte og ECN. Jeg vet at Linux ofte ikke yter like mye som FreeBSD f.eks. klarer på samme maskinvare, at det ikke er like sikkert som OpenBSD, og at det ikke er like stabilt som *BSD OS'ene generelt, men dette vil jeg si har med distroene å gjøre. Prøv å bygg en rock linux, eller lfs (Linux From Scratch)... der snakker vi ordentlig linux :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå