Gå til innhold

Hva setter grensen for antall pipelines?

juleribba

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fordi det ikke trengs...bare se på 7800gtx extreme 512 mb. trenger man noe raskere en det nå. nei. tipper det er det som gjøre at det ikke finnes skjermkort med flere pipes

5262791[/snapback]

Hvilken teit påstand er dette? Det vil jo være det samme som å si at vi trenger ikke trenger raskere fly fordi tar jo "bare" 20 timer å fly fra usa til japan og det er jo alle happy med. Selvfølgelig trenger vi raskere brikker. Med raskere brikker får vi bedre systemer og ergo de som lager spill og programmer skalerer opp produkteten sine slik at de passer til de raskere systemene. Hadde alle tenkt som deg hadde vi ennå sittet på ati 8mb kort. :thumbdown:

Lenke til kommentar
fordi det ikke trengs...bare se på 7800gtx extreme 512 mb. trenger man noe raskere en det nå. nei. tipper det er det som gjøre at det ikke finnes skjermkort med flere pipes

5262791[/snapback]

Det er ikke noe som heter raskt nok. ;) Det er situasjoner der også 7800GTX 512MB kommer til kort i dag og dette blir også som høna og egget der en slik tankegang stopper utviklingen.

Med 50 pipelines (og da antar jeg du mener pixel pipelines, selv om det også er et vagt begrep i dag) så snøballer det seg til en rekke uoverkomlige problemer i dag som fysisk størrelse, varme, yields, strømforbruk, pris..

Lenke til kommentar

5262791[/snapback]

Hvilken teit påstand er dette? Det vil jo være det samme som å si at vi trenger ikke trenger raskere fly fordi tar jo "bare" 20 timer å fly fra usa til japan og det er jo alle happy med. Selvfølgelig trenger vi raskere brikker. Med raskere brikker får vi bedre systemer og ergo de som lager spill og programmer skalerer opp produkteten sine slik at de passer til de raskere systemene. Hadde alle tenkt som deg hadde vi ennå sittet på ati 8mb kort. :thumbdown:

5262882[/snapback]

er ingen teit påstand. altså skjønner poenget ditt. men jeg sa ikke at det ikke kommer kort med flere pipelines. for det gjør det jo...men tror ikke grafikkkort produsentene forhaster seg med å lage nye fort. de vil jo selge og tjene penger før de lager nye. alt til sin tid. men jeg vil tro at nvidia helt sikkert klarer å lage skjermkort med flere pipeline nå hvis de hadde villet det.

Endret av Blaz3r
Lenke til kommentar

Hva er egentlig en såkalt pipeline da?

Har egentlig alltid trodd dette var en integrert minne kontroller rett på grafikkbrikken jeg? (Alle som vet jeg tar feil nå føl dere fri til å drite meg ut :tease: )

Vist dette er tilfellet så vil jo antallet en har på et grafikkort kanskje være avhengig av brikkens fysiske størrelse samt hvor mye info grafikk prossesoren max klarer å svelge unna. Er jo ikke noe vits med en 16 felts autobahn vist det bare er 8 biler som kjører der liksom.... ellerno

edit: leifs

Endret av D-Fender
Lenke til kommentar

Produsentene pøser jo ut med en gang de har noe. Tror du ATi sitter på bedre ting nå som de kan masseprodusere med profitt som gjør at de blir raskere enn nVidia? Problemene hoper seg opp om kjernene blir for store, det kanskje vanskeligste problemet blir at det tar for mye tid for å fysisk flytte elektroner rundt på brikken, slik at man må ha større marginer, senke klokkehastigheten. Samt, at yield kan bli katastrofalt lav og brikkene kan bruke og lekke altformye strøm. x1800XT ble visstnok redesignet nesten fra grunnen av tre ganger pga at den hadde en enorm power leakage.

Forresten, det er kanskje greit for enkelte å lese seg opp på hva en pipeline er, synes artikkelen på wikipedia bel litt i enkleste laget, men det er bedre enn ukvalifisert gjetting på hva pipelining egentlig innebærer.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...