RamGuy Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Jeg skal ha meg en ny PC nå til jul, og jeg tenkte da på et nVidia GeForce 7800GTx 512MB Extreme! som det nye skjermkortet i min "Gaming PC". Jeg skal ha det beste av det beste når det gjelder skjermkort så derfor tenkte jeg med en gang på nVidia's GeForce 7800GTx 512MB Extreme!. Men er det noen særlig vits å sette to sånne ekstrem kort sammen i et SLi - system? Eller holder det i massevis med bare et? To stykker kan jo også bli litt i det dyreste laget. Så det jeg lurer på er: Burde jeg gå for et nVidia GeForce 7800GTx 512MB Extreme kort eller to i et SLi - System? Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Et kort holder i massevis. Du kan selfølgelig klokke dette kortet også så to ville være bortkasta penger(ihvertfall nå til dags) Lenke til kommentar
Capo Crimini Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Med mindre du har en rimelig ny FX/X2 prosessor fra AMD og spiller på 1600 x 1200 oppløsning blir nok det kortet der overkill. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Jeg skal nok ha en: AMD Athlon FX-57 prosessor i min nye PC Lenke til kommentar
LeXUS_ Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 GeForce 7800GTx 512MB Extreme + SLi = ubruklig Tror ikke det er noe point i det. Til det kommer spill som er såpass tunge så vil det komme nye teknologier og disse kortene er da utdatert. Lenke til kommentar
Capo Crimini Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hvis du absolutt må ha det nyeste, eller et kort som virkelig får noe å bryne seg på, ville jeg heller gått for en 7800GT 256MiB til 3000kr og overklokket den, for så å kjøpe neste generasjon skjermkort fra Nvidia (G80) i Juni/Juli 2006. Men ettersom du faktisk gidder bruke penger på en FX-57 så regner jeg med at du har rimelig god råd, og da er vel våres økonomiske råd forgjeves? Lenke til kommentar
stoolman Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 GeForce 7800GTx 512MB Extreme + SLi = ubruklig Tror ikke det er noe point i det. Til det kommer spill som er såpass tunge så vil det komme nye teknologier og disse kortene er da utdatert. 5263635[/snapback] Må si meg enig i at to 7800gtx kort i sli er det samme som å kaste pengene ut gjennom vinduet...hvis ikke du skal kjøre litt kulde på dem da Snakket med B. Sollie i forrige uke.. det er han som eier Point of View i Nederland.. og han sa noe sånt som at 512 kortene ikke yter noe bedre i SLI, iallefall ikke med eksisterende Skjermkort bioser, eller drivere for den saks skyld.. nei.. skal du ha et rått oppsett så gå for ett av disse kortene.. så kan du bruke de pengene du sparer på det andre kortet til å kjøpe deg en FX eller noe annet snadder til å ha i maskinen din... Lykke til med valget! Lenke til kommentar
web76 Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Er litt uenig i at det ikke finnes spill som utnytter to slike extreme kort i sli, F.E.A.R nytter ekstremt godt av to slike kort! http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...=h2k5512&page=8 Web76 Lenke til kommentar
Capo Crimini Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Men så er spørsmålet om du vil merke forskjell på 113 fps og 67 fps, noe jeg tviler på. Det kommer selvfølgelig også an på åssen oppløsning en spiller på. Lenke til kommentar
espenah Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 OT: Nåja.. Fra 67 til 113 er et ganske stort sprang.. Det er mange som mener de merker forskjell selv om FPS blir ganske høy.. Selv om det blir utenfor øyets oppfattelsesevne er det flere som "føler" at spillet glir bedre. Må selv innrømme at jeg liker å holde meg over 100 fps, selv om det kanskje blir mer psykisk siden jeg vet hva min FPS er. Nå har dette vært diskutert opp og ned i mente, så jeg skal ikke utdype meg noe mer. Bare min mening, beklager OT /OT Slenger meg på "ikke-verdt-prisen" bølgen.. 2x 512 SLi altså.. /Espen Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hvorfor absolutt Nvidia? Hvorfor ikke 2x X1800XT i Crossfire? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hvorfor absolutt Nvidia?Hvorfor ikke 2x X1800XT i Crossfire? 5265952[/snapback] Enn om han vil ha nf4 chipset? 7800GTX 512 er jo bedre og da. Lenke til kommentar
Daytona* Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hvorfor absolutt Nvidia?Hvorfor ikke 2x X1800XT i Crossfire? 5265952[/snapback] Ati kortene er nok klart å foretrekke ,når man sammenligner ytelse/pris Selv er jeg lykkelig eier av ett 7800gtx 512mb og mener det er vært å betale litt ekstra for dette da det støyer mye mindre en ati kortene. Ati kortet kjører full fart på viften i det en startet maskinen iriterende og unødvendig. Lenke til kommentar
espenah Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 X1800XT ja.. Det hadde jeg helt glemt.. Og jeg som er gammel ATI fan! :!: Synes ikke ATI har vært helt i vinden i det siste.. Blir liksom litt overkjørt av nVidia.. Nå skal ikke jeg påstå hvem som yter best, virker bare sånn at alle skal ha nVidia for tiden. (Men så er vel 7800 512 kongen på haugen for øyeblikket tenker jeg.) Nok om det.. Så X1800XT ligger lavere i pris sier du? Det visste jeg ikke.. Kanskje jeg skal satse den veien.. av ren nostalgi Det tar vel ikke lang tid før velkjente Artic Silencer finnes for dette kortet også. De er jo utmerket på støynivå! /Espen Lenke til kommentar
Bjarne Banan Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hei Jeg har pr dags dato en stk Asus 6800 gt innstalert,i BF2 med allt på "fullt" og ingen af eller aa påslått henger det forferdlig,kjører 1600\1200,på en Dell 24" Har kjøpt et kort till for å sette opp i SLI,regner med at det vil bli en vesentlig forbedring,noen som har noe erfaring? Om penger ikke er noe problem les Toms Harware på test av skjermkort,det absolutt det råeste er 2\7800gtx i SLI,slik vil det være i ca 1 år fremover,det kommer så klart bedre ting etter hvert,men med dette oppsette har du en maskin som kan spille alle spill tilfredstillende i 2-3 år fremover. Dette med å vente på bedre ting er opp til den enkelte men har du råd kjøp det du har lyst på og kos deg med dette idag,hvem vet hva som skjer i morgen? Bjarne Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Skal man bestandig vente til "i morgen" og se hva som skjer får man aldri kjøpt seg noe som helst, så hvis man føler behov for nytt så vil jeg si at det ikke er så mye å tenke på.. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Etter at jeg fikk tak i 24" Dell-skjermen med 1920x1200 native så "må" han ha SLI for å holde en akseptabel flyt i spill (40-60). Battlefield 2 funker også veldig bra (men er ikke noe fan av slike spill..). Men i oppløsninger rundt 1280x1024 er det ikke så mye å tjene på det, og da blir det overkill, iallefall hvis CPU-en man har ikke er på nivå med resten av systemet. Og i mange spill er det en fordel å kun bruke ett kort da man taper 10% cpukraft på å slå det på. To stk GTX 512 til 6k+ hver blir litt vel mye. Ville heller kjøpt to vanilla 256-GTX.er til under 4k og brukt pengene man sparte på en god CPU! Lenke til kommentar
Milzit Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Etter at jeg fikk tak i 24" Dell-skjermen med 1920x1200 native så "må" han ha SLI for å holde en akseptabel flyt i spill (40-60). Battlefield 2 funker også veldig bra (men er ikke noe fan av slike spill..). Men i oppløsninger rundt 1280x1024 er det ikke så mye å tjene på det, og da blir det overkill, iallefall hvis CPU-en man har ikke er på nivå med resten av systemet. Og i mange spill er det en fordel å kun bruke ett kort da man taper 10% cpukraft på å slå det på. To stk GTX 512 til 6k+ hver blir litt vel mye. Ville heller kjøpt to vanilla 256-GTX.er til under 4k og brukt pengene man sparte på en god CPU! 5266824[/snapback] Du kjører 7800 GTX 512 i SLI nå? Jeg kjører 2. stk Dell 24", venter på at 7800GTX 512 skal komme på lager, men hadde tenkt å kjøpe ett... Så du klarer ikke å kjøre 40-60 med 1920X1200 og en 7800GTX 512MB?? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg skal jo ha en AMD Athlon 64 FX - Prosessor, så den er vel mer en bra nok sammenlignet med Skjermkortet. Men det negative er at jeg bare har en gammel Rec 17" TCO-92 CRT - Skjerm, som kjører på 1024x768@75. Den klarer ikke 85Hz engang! Så trenger jeg noe mer en GeForece 7800GTx 512MB da? Burde jeg kjøpe en ny skjerm også? Hvilken? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) Hvis du kjører en gammel REC 17"-skjerm som ikke støtter mer enn 1024x768, ville jeg heller kjøpt ett GF 7800GTX-kort og en ny skjerm. Du får mye skjerm for ett slikt skjermkort. Kjøper du 2 slike kort, vil CPU være flaskehals uansett hvilken type og hvordan du ser på det. Endret 8. desember 2005 av oysfaerg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå