Gå til innhold

Hvilket lydkort må man ha for max lyd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kan umulig tenke meg at lyden er SÅ mye bedre med Ultra High enn med High. Isåfall vil jeg høre det. På høy er lyden vanvittig bra (iallefall med et Audigiy 4)

5273325[/snapback]

 

 

 

Å du reddel livet mitt Togo;) Jeg syntes også lyden min er bra. Har ett Audigy 4 pro og logitech z-5500 digital og det gjør susen. Og jeg har i tilleg lest på hardware.no at ytelsen ikke er så mye forbedret i X-Fi ... Det er egentlig mest til støtte for alle de nye spillene og sånn. Som EAX5

Lenke til kommentar

Men den har jo ikke noe med Audigy 4 å gjøre

 

 

Jeg prøvde å bytte navn fra High til Ultra High som det heter i den fila som ligger i profiles mappa. Men da ble lyden bare like dårlig som på low. Finnes det ingen måte å "hacke/cracke" denne funksjonen? For det kan vel ikke være sånn at Audigy 4 ikke takler 128 lyder samtidig? :nei:

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor trenger bedre lyd enn det du har?

Lydkortet du har funker mer en bra nok til å spille av lyd i spill og filmer.

 

Om lydkortet ditt kan spille av 64 eller 128 lyder på en gang har ingen ting å si hvis du bare spiller og ser filmer ol på pcen din. Den eneste vesnetlige forskjellen på ditt lydkort og et lydkort til 10.000.- kr ,er foruten flere ut- og innganger, at et prof lydkort til 10.000.- kr kan ta opp og spille av lyd i 24 bit og høyere frekvens (feks 96.000 khz i stdet for 16bit med 44.1k khz som er cd kvalitet. Dette er forskjeller som er umulig å skille for et menneske. Det har derimot visse fordeler når man tar opp akustiske instrumenter eller jobber med lydmix i lydproduksjon.

 

Lyden du hører i et spill vil aldri bruke så mye som 64 stemmer (polyfoni) siden denne stort sett blir spilt av på samme måte som når du spiller av en film; Alt blir mixet ned til 1-7 spor

(mono til 7.1 surround), altså 1 til 7 lyder på en gang. Lydkvalieteten i spill er også sjeldent bedre enn standard cd kvalitet som er 16bit, 44.1k khz.

 

Det kan selfølgelig være at lyden i 'ultra high' modus blir bedre prosessert internt i lydkortet (feks 24 eller 32 bits internt, lyden du hører ut vil like vel ikke være mer enn 16 bit) og at det tar i bruk mer sofistikerte effekter, som du uansett ikke vil kunne få tilgang til uten å kjøpe et nytt kort med disse funksjonene tilgjenelig.

 

Du vil uansett garantert ikke merke hørbar forskjell fra det kortet du har nå fohold til et kort til 10.000.- i normal multimedia bruk (spill, filmer, mp3 osv)

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Ultra-high på lyden i BF2 er forbeholdt X-FI teknologi. Den kan brukes både av Xtreme Music, Platinum, Fata1ty osv. BF2 er så langt ikke programert for å dra nytte av X-MEM på Fata1ty. Minnet er applikasjonsbasert og ikke noe driverbasert. Programmet må mao være programmert for å utnytte minnet.

 

Valget 'Ultra-High' dukket ikke opp i BF2 med driverne som fulgte med X-FI kortene da de kom, men siste versjon fra Creative fikser biffen. Dessuten må kortet stå i 'Gaming Mode'. X-FI brikken støtter 128lydkanaler, men også at hver lydkanal er reell og ikke blir opptatt med effektmiksing slik man gjorde tidligere. (da kunne samme lyden oppta to-tre kanaler under effektpålegging) Om BF2 faktisk utnytter dette aner jeg ikke noe om.

 

X-FI har dessuten en finesse som er ganske unik. Den faseforskyver lydene slik at man får en fullverdig 3D opplevelse med headset. Bruker du høyttalere vil ikke denne effekten oppleves og Audigy4 kortet er sikkert vel så bra.

For headset-brukere kan jeg garantere en ny lydopplevelse! (med forbehold om at du har et headset som ikke er rævva)

 

Det finnes måter å få audigy 2 osv til å kjøre eax3-4, men jeg vet ikke om det vil ha noen reell effekt, da de i utgangspunktet ikke støtter disse standardene i HW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...