Gå til innhold

Olympus E500 fra Itbutikken

Anbefalte innlegg

Etter noen måneder med sondering av dslr markedet tenkte jeg å hive meg på Olympus E500 kit med 14-45 mm og 40-150-linse til 6413,- hos Itbutikken. Noen erfaringer med kjøp fra danmark har jeg ikke, men så lenge det er skandinavisk så er det vel greit, eller?

Har kjøpt endel data derfra men jeg tenkte på om reparasjoner tas av olympus norge, eller det må sendes til danmark. Har gode erfaringer med panasonic og sony som jeg kjøpte i Singapore, og da hadde den norske importøren ingen problemer med å ta reparasjoner i garantiperioden.

Minnebrikke så tenkte eg på Twinmos ultra-x 140x 1GB til 515,-. Synest Extreme brikken til 916,- ble litt dyr.

Tenkte og på øyemusling til 84,- siden min samboer bruker briller.

Er det å anbefale å kjøpe filter for å ha som beskyttelse på linsene?

Jeg har ikke funnet noen vesker som kan romme utsyret og som har vanntett trekk enda, noen tips?

Er det ellers noe spennende å tilføye til startpakken?

Setter pris på tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Minnebrikke så tenkte eg på Twinmos ultra-x 140x 1GB til 515,-.  Synest Extreme brikken til 916,- ble litt dyr.

5261089[/snapback]

Jeg har aldri brukt noe annet enn TwinMOS-brikker, og har selv også kjøpt disse Ultra-X 140x brikkene nylig! De TwinMOS-brikkene jeg har brukt tidligere (og fortsatt har 2 stk 512mb av.. er av den "vanlige" (billige) typen. Jeg har brukt TwinMOS i overkant av 4 år uten noen som helst problemer.

Og JA jeg vet at det er mange som er negative til alt annet enn SanDisk og Lexar. Men det må jeg innrømme at jeg hopper og driter i! ;)

Lenke til kommentar
Er det å anbefale å kjøpe filter for å ha som beskyttelse på linsene?

5261089[/snapback]

Jeg liker å ha UV(0) som beskyttelse av objektivet, kjøp det hos hksupplies på ebay! Jeg har kjøpt ett Hoya HMC Super UV(0) 67mm for 258,- kr inkl frakt fra Hong Kong. Filteret lå i postkassa nøyaktig 7 dager etter at det ble kjøpt på ebay. I Norge må du belage deg på å betale 5-600 kr for dette filteret.

Lenke til kommentar
Etter noen måneder med sondering av dslr markedet tenkte jeg å hive meg på Olympus E500 kit med 14-45 mm og 40-150-linse til 6413,-  hos Itbutikken. Noen erfaringer med kjøp fra danmark har jeg ikke, men så lenge det er skandinavisk så er det vel greit, eller?

Setter pris på tips!

Har ingen kommentarer til kameravalget, men ang. Itbutikken.no så kan du jo ta en titt på denne og denne diskusjonen, blant annet. Virker temmelig sært når de står oppført med org.nr, norsk adresse og telefonnummer, i tillegg til en norsk webside som så åpenbart er rettet mot norske kunder, og samtidig nekter å følge norske forbrukerlover...? Personlig ville jeg styrt langt unna, og heller funnet en webshop som anerkjenner og følger det norske lovverket.

Lenke til kommentar

Godt mulig at kkristi ikke har hatt problemer med Twimos, men av uheldige minnebrikkeeiere, er det en klar overvekt av Twinmos brukere. Det er det typen minnebrikke jeg ser desidert mest feil på, selv om vi ikke engang selger merket der jeg jobber. At kkristi ikke har hatt noen feil, betyr ikke at andre ikke har det. Klart at noen er heldige selv med de mest ustabile merkene... hadde jo vært rart om alle var misfornøyde. Realiteten er imidlertid at det er større sjanse for at bildene dine på mystisk vis blir borte, eller at kortet krasjer, om du har et Twinmos eller no-name kort.

Lexar og Sandisk er de to tryggeste og mest stabile merkene. De er litt dyrere, men det er en liten engangsinvestering å gjøre for å sikre bildene dine best mulig. En billig forsikring, vil jeg hevde.

Ellers har jeg hørt en del muffens om ITButikken. De prøver å vri seg unna norsk kjøpslov (fem års reklamasjonsrett) selv om de er pliktig å etterfølge denne når de henvender seg direkte til norske forbrukere.

5-600 kroner for et Hoya Super HMC 67mm UV er også å ta litt hardt i. Kjøper man på steder som ikke lurer forbukerne med ekstreme priser på ekstrautstyr (men som fremstår som billige fordi kameraet er billig), så kan man komme unna med 400-450 kroner... kanskje man også får litt rabatt ved samtidig kjøp av kamera eller annet.

Lenke til kommentar

Tok kontakt med olympus idag og de gir 2 års garanti. Første året er internasjonal, andre året gis i danmark men jeg skulle ikke se bort ifra at norge kunne dekke garantien andre året.

Når det gjelder minnebrikke, så vil jeg ha en kjapp brikke, men alternativet er jo rimelige photo steno II brikker. Men har ikke sett store hastigheter på disse kortene. Finnes det noen scoop for tiden på stabile brikker som er raske?

Men jeg klarer ikke å bestemme meg for bæreveske til kameraet, jeg har ikke lyst på en stor bæreveske! Og det må tåle litt regn. Der står jeg fast.

Lenke til kommentar

Har samme kamera og kit, og vil på det varmeste anbefale Lowepro slingshot 100 AW.

"AW" står vel for all weather, men jeg har ikke brukt den i regn enda. Det er god foring, og dobbel "pakning" langs glidelåsen, så den virker ganske tett!

Betalte 900,- hos fotovideo, storebroren 200 koster 1000,-

beskrivelse hos lowepro.com

edit: Ser nå at slingshot har integrert regntrekk også, da tåler det ihvertfall en skur!

Endret av da Gauss
Lenke til kommentar

Endelig ligger bestillingen inne, det ble Kitet med fjernkontrollen og extreme III 1GB brikke kom på ca 7700,- så dette var meget bra pris synes jeg.

Holder på å finne billig monopod og veske. Det tar vel resten av kvellen tror eg. Gleden er å fråtse i utvalg på ting som en har lyst på, det vanskelige/umulige er å bli enig med seg selv hva en skal bestille.

Kom nettopp på at jeg må ha monopod til videokameraet..... billig lite ett. så får vel ta det med veska......

Lenke til kommentar

Hei,

Er den lykkelige eier av et e-500 dobbelt zoom kit siden 1. desember :-)

Jeg er godt fornøyd. Jeg benyttet Advance og betalte et par flere hundrelapper enn det du forespeiler. Uansett må du forsikre deg om at ITbutikken leverer med batteri og lader (det gjør de ikke når du kjøper bare kamerahus)

Sandisk Extreme var billigst hos databutikken, 1071,- inkl. frakt og postoppkrav.

Jeg vurderte Twinmos men kom til at jeg ikke ville risikere å få ødelagt mulighet for raskt serieopptak (2,5 b/s) for noen hundrelapper.

Væske kjøpte jeg av Foto og Videonett Lowepro Nova 1 AW forest green, 374,- inkl. frakt, men den finnes i mange andre farger også. Denne er svært kompakt men gir likevel plass til kamera og de to zoom objektivene. Den har et helt greit regntrekk som sitter fast i vesken (slik at det ikke blir borte) men hjemmes i en lomme når du ikke benytter det. Jeg tror også det er mulig å få plass til en ikke alt for stor blitz. Jeg anbefaler denne.

Kameraet er suupert ( jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag men likevel). enkelt å bruke, men også masse muligheter. Jeg har tatt 100 (?) bilder med blitz og har ikke måttet lade batteriet på nytt ennå. Gled Deg !

Lenke til kommentar

Ja jeg gleder meg! :D

Batteri følger med fra itbutikken også.

Jeg trodde faktisk twinmos x-ultra 140x skal være raskere enn extreme III, i teorien ihvertfall. Det var derfor jeg lurte på den.

Vesken blir jeg helt i villrede av å lete etter!

Jeg hadde akkuratt sett nærnere på Lowepro Nova 1 AW, men har ikke klart å bestemme meg for noe enda! har en maxpris på ca 450. men liker å ha valgmuligheter. Men synest nettbutikkene har dårlig fremstilling av vesker. så jeg sømfarer produsentene. Har sett for meg en veldig kompakt veske, men om den skal romme 2 objektiver har jeg ikke tatt stilling til enda.... :hmm:

Det jeg egentlig ser for meg er en liten topload veske som passer kameraet med linse perfekt (bedre trang enn løs) og et objektiv i egen veske som henger i stroppen.

Men om jeg får dette til 450,- er en annen sak

Lenke til kommentar

Har sett nærmere på Tamrac 5682, som skal visstnok passe til E500 som og er beregnet til digitalkamera, som er greit når skjermen er 2,5". Men følger det med etui til noen av objektivene I kitet? tele linsen er ca 8cm lang, så det blir ev den minste lowepro lensebag 1S, men den er selfølgelig ikke på samme nettbutikkene som jeg finner tamrac 5682. Hvilke alternativer er det på objektiv etui. Finnes det noe alternativer jeg ikke har lett etter?

Lenke til kommentar

Hei, du har enda ikke kommentert min anbefaling av Lowepro Slingshot, fra lenger opp på siden :)

Synes du den er for stor, eller? Det er plass til kameraet, ett eller to ekstra objektiv, en blitz samt filter og solblendere.

Jeg synes ihvertfall den er perfekt til det kittet, og så er det lynkjapt å vri den over på magen for å hente ut kameraet når det oppstår et "kodak moment" (eller snarere "olympus-").

Lenke til kommentar

da Gauss:

Jeg syntes den vesken var for stor for meg, jeg har en fotoutstyr bag fra før som jeg vanligvis har videokameraet i. Det er samme størrelse. Jeg har alltid likt topload veskene som er akkuratt passelige. og heller en ryggsekk med stativ og utstyr.

Prisen som jeg betaler for 5682 vesken til tamrac er på 330,- :thumbup:

men på ditt kamerakit, fikk du med noe til å oppbevare linsene i fra olympus?

Og legger du merke til hastighetsforskjell på seriebilder med rimelige brikker kontra raske brikker?

Lenke til kommentar

Objektivene kommer i en stor pappeske, det er med andre ord ikke noe å frakte dem rundt i. Du kan jo alltids snu solblenderen på telelinsa, da beskytter den i hvertfall objektivhuset noe.

Jeg rasket meg meg en snutebag da jeg bestilte men den er for meg ganske ubrukelig, da det ikke er plass til noe annet enn selve kamera.

Jeg kjøpte med en 1GB Sandisk CF Extreme III, som har ok hastighet. På "High Quality" og full oppløsning kan jeg ta 5-6 bilder i hurtigserie før den må pause for å tømme bufferet. Har ikke testet lavere oppløsning eller annet minnekort, men den skal klare "uendelige" serier på en eller annen innstilling.

Edit: Etter å ha lest litt til i testen av kameraet på dpReview fant jeg ut at minnebrikken jeg har ER rask. Skal klare 2.7 bilder i sekundet til kortet er fullt for de innstillinger jeg nevnte. Kanskje jeg bare ikke prøvde med manuell fokus etc?

Endret av da Gauss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...