Gå til innhold

Operatørlås og leverandører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går helt ann på mobilene de har inne, om de har med eller uten operatørlås på tlf. Jeg jobber i en mobilbutikk selv. Og vi har noen mobiler med lås, og andre uten. Så det går bare ann på hvor heldig du er med mobilvalget. Du kan jo spørre om å få en som ikke er operatørlåst og håpe på at de har det.

Lenke til kommentar

Det finnes i tillegg flere typer sperring. Noen er låst til operatør (f.eks. NetCom) andre er låst til nettverk. Den kan da f.eks. være låst til NetCom sitt nett og vil da kunne brukes med NoExtras, Mobyson, OneCall, osv. Dette vet sjelden selgeren, så du må nesten spørre om å få prøve med ditt SIM-kort.

Lenke til kommentar
Det finnes i tillegg flere typer sperring. Noen er låst til operatør (f.eks. NetCom) andre er låst til nettverk. Den kan da f.eks. være låst til NetCom sitt nett og vil da kunne brukes med NoExtras, Mobyson, OneCall, osv. Dette vet sjelden selgeren, så du må nesten spørre om å få prøve med ditt SIM-kort.

5261725[/snapback]

 

Dette er i så fall ytterst sjelden. Ikke vært slik så lenge jeg har jobbet i mobilbutikk... De er som oftest låst til en operatør.

Lenke til kommentar
Dette er i så fall ytterst sjelden. Ikke vært slik så lenge jeg har jobbet i mobilbutikk... De er som oftest låst til en operatør.

5264903[/snapback]

 

Rare greier... Veldig mange av telefonene våre er låst til nett og ikke operatør. Kanskje dette varierer med hvilken leverandør butikken bruker?

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Det ligger litt i ordet da: "operatørlåskode". Det heter ikke "nettleiekode" eller "nettkode". Den er låst til en operatør. NetCom er en egen operatør i tillegg til å være nettleier med avtaler til forskjellige service providere som f.eks. Newphone, Sense osv. Det er viktig å skille de to..

Lenke til kommentar
Det ligger litt i ordet da: "operatørlåskode". Det heter ikke "nettleiekode" eller "nettkode". Den er låst til en operatør. NetCom er en egen operatør i tillegg til å være nettleier med avtaler til forskjellige service providere som f.eks. Newphone, Sense osv. Det er viktig å skille de to..

5265830[/snapback]

 

Det står "operatørlåst til NetCom i 12 mnd" på de telefonene vi har som er nettverkslåst. Det er jo ikke meningen at man skal bruke disse med noe annet enn NetCom, men det lar seg altså gjøre likevel. Jeg antar at det er billigere og/eller enklere å legge inn nett-sperre enn operatørsperre på enkelte modeller. På samme måte hender det at vi får inn telefoner med det samme orange klistremerket ("operatørlåst......") som ikke er låst i det hele tatt.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Det som er rart, er at noen Netcom telefoner som hadde et stort klistremerke på esken som sa at denne tlf er låst til Netcom i 12 måneder, ikke var låst i det hele tatt. Jeg husker at det var sånn med Nokia 6610i. Og når jeg kjøpe meg min Sony Ericsson W800i, så var det også et sånt klistremerke, men den er ikke låst til Netcom, har klart å bruke andre forskjellige operatører. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det er ikke rart i det hele tatt. Det koster penger å låse telefonene og ikke minst: det tar tid. NetCom har ikke råd til å la forhandlerne vente, da de mister kunder på dette. Spesielt W800i er ulåst selv om det står at den er låst. Etterhvert som bufferen hos leverandørene blir stor nok, starter NetCom låsing uten at det går ut over tilgangen hos forhandlerne.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...