- Blaster - Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Jeg ser det har gått en del diskusjoner på forumet angående nedkjøling av Cola. Til nå har jeg ikke funnet noen måte som kjøler ned Colaen raskt og effektift uten å bruke enormt med energi (mange Pelitiere). Jeg måtte derfor finne på noe selv. Svaret ble 4 meter med messing-rør lagt langs den kaldeste veggen i fryseren. En pumpe i den ene enden og et glass til colaen i den andre enden. Pumpa har en variabel hastiget. Når colaen renner igjennom røra i fryseren, blir den kjølt ned og når den kommer ut i glasset har den en ganske grei temp. For de som lurer: Colaen som er igjen i røyra etter pumping siger tilbake i flaska så røra ikke skal tettes. Ganske enkelt GENIALT. Lenke til kommentar
haakon_d Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Dette var en rotete forklaring, men jeg tror jeg skjønner sånn ca hva du mener, men dette er ikke akkurat en portabel løsning. Du må gjerne poste bilder. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 1. Har du tenkt å pumpe cola som inneholder kullsyre ? har en anelse at den vil bli ganske dau 2. Vil ikke cola restene inni røret fryse til is ? og tette igjen.. 3. Har du fryseboks på datarommet ditt ? Hvis ikke er jo litt av vitsen borte, skal ha en iskald cola raskt uten å røre rumpa Regner med de fleste av oss har et kjøleskap på kjøkkenet. Din kjøler bruker like mye energi på å kjøle ned colaen som min. Det er snakk om hvor lang tid de bruker.. f.eks 1000watt i 10 sekunder eller 10 watt i 1000 sekunder. Begge løsningene krever like mye energi som du ser, men det er altså tiden det tar for å kjøle ned som er forskjellig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå