Gå til innhold

Hva gjør at en gutt på 19 år vil voldta småjenter?

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=298491

Les denne artikkelen, dne er hentet fra linken over.

19-åring dømt for voldtekt av to mindreårige

Må betale 110.000 kroner i erstatning til hver

En 19-åring fra Volda er i Søre Sunnmøre tingrett dømt til to år og ni måneders fengsel for voldtekt og overgrep mot to mindreårige jenter.

Tingretten gjorde ett år av dommen ubetinget, og at han må betale 110.000 kroner til hver av jentene, melder NRK.

Den ene jenta var bare 13 år da hun ble kjent med 19-åringen i 2002. Høsten 2004 fikk han kontakt med en annen jente, også hun var da 13 år, og etter en fest skal han ifølge jentas forklaring ha voldtatt henne.

I skjerpende retning har retten lagt vekt på den lave alderen til jentene, og at de siste overgrepene skjedde etter at 19-åringen var under etterforskning for den første saken.

I formildende retning ble det tatt hensyn til tiltaltes unge alder da overgrepene skjedde, at han hadde store læringsvansker på skolen og i utvikling lå etter sine jevnaldrende skolekamerater.

19-åringen mener han er uskyldig dømt, og har allerede anket saken.

(© NTB 05.12.05 kl. 12:55)

vet godt kem han er, og etter det eg har hørt blei han ganske masse mobbet i fjord. (han gikk på samme skole som meg)

Etter det eg vet om, så har han ALDRI vært på fester med jevnaldrende mennesker, kun fjortizz fester.

Så hva får egentlig en 19 åring til å voldta flere småjenter på 13 år? :hmm:

jentene har ikkje fått gress på banen endå, i den alderen. :p

Endret av vegis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle han ikke gjøre det?

Fordi det er galt? Mange voksne vet det er galt, men skjønner egentlig ikke helt hvorfor. (Ref. debatten rundt Staff.) Så hvordan skulle denne umodne gutten forstå det?

Fordi han burde visst det allikevel? Alle mobber ham, selv om de burde visst det var galt. Hvorfor skal han respektere andre, når ingen respekterer ham?

Fordi det er ulovlig? Han regnet vel ikke med å bli oppdaga. Eller han forstår ikke konsekvensen av det. Eventuelt er han likeglad ettersom han ikke har det noe godt ellers allikevel.

Fordi dette var bare jentunger? Han var bare noen få år eldre fysisk, og umoden for alderen. Det var folk på denne alderen han hang sammen med.

Jeg vet ikke hva som egentlig har skjedd. Om det faktisk er voldtekt, eller om man kaller det det fordi det var mindreårige. Eller kanskje jentene har beskyldt ham for voldtekt for å slippe å stå ansvarlige for eget valg? Jeg har ikke forutsetninger for å si noe om det. Gutten må nok også pent ta ansvar for sine handlinger, siden han ikke er mindreårig. Men mitt poeng er at folk handler ikke i et vakuum. Dette ser ut som om var en gutt som var i 'faresonen'. Og etter min mening har omgivelsene, og da spesielt mobberne, dyttet han i en retning som har gjort han til overgrepsmann.

Han må ta sin straff, men alle mobbere og andre drittsekker burde tenke seg om hva de driver med de også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor skulle han ikke gjøre det?

Fordi det er galt? Mange voksne vet det er galt, men skjønner egentlig ikke helt hvorfor. (Ref. debatten rundt Staff.) Så hvordan skulle denne umodne gutten forstå det?

Fordi han burde visst det allikevel? Alle mobber ham, selv om de burde visst det var galt. Hvorfor skal han respektere andre, når ingen respekterer ham?

Fordi det er ulovlig? Han regnet vel ikke med å bli oppdaga. Eller han forstår ikke konsekvensen av det. Eventuelt er han likeglad ettersom han ikke har det noe godt ellers allikevel.

Fordi dette var bare jentunger? Han var bare noen få år eldre fysisk, og umoden for alderen. Det var folk på denne alderen han hang sammen med.

Jeg vet ikke hva som egentlig har skjedd. Om det faktisk er voldtekt, eller om man kaller det det fordi det var mindreårige. Eller kanskje jentene har beskyldt ham for voldtekt for å slippe å stå ansvarlige for eget valg? Jeg har ikke forutsetninger for å si noe om det. Gutten må nok også pent ta ansvar for sine handlinger, siden han ikke er mindreårig. Men mitt poeng er at folk handler ikke i et vakuum. Dette ser ut som om var en gutt som var i 'faresonen'. Og etter min mening har omgivelsene, og da spesielt mobberne, dyttet han i en retning som har gjort han til overgrepsmann.

Han må ta sin straff, men alle mobbere og andre drittsekker burde tenke seg om hva de driver med de også.

5260856[/snapback]

flesteparten hater han der han bor. hvis du hadde møtt han, så hadde du hatt samme mening.

Endret av vegis
Lenke til kommentar
alle hater han der han bor. hvid du hadde møtt personen, så hadde du hatt samme mening.

5261086[/snapback]

og netopp derfor har han vel blitt som han har blitt.. :hrm:

5261142[/snapback]

Høres ut som han har hatt en god oppvekst med masse gode venner og et godt støtteapparat i lokalsamfunnet. :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar
vegis: Vet du hva ordet konsekvens betyr?

Slik "oppføre seg som konge" kan gjerne være en reaksjon på at han netopp ble dratt ned i søla. :shrug:

5261299[/snapback]

nei, bruker ikkje slike fremmedord i min dageligtale, så kan ikkje si at eg vet hva det ordet betyr. kan du forklare? :thumbup:

Lenke til kommentar

Høres ut som en som har blitt (og/eller):

A: Utfryst av jevnaldrende i hele sin oppvekst pga. en ukjent faktor vi ikke kan uttale oss om.

B: Blitt mishandlet hjemme enten fysisk/voldelig/seksuelt/psykisk gjennom oppveksten eller ved enkelttilfeller av noen i slekten/familen, f.eks mor eller far.

C: Kommer fra et miljø/familie hvor han har blitt sekludert/overbeskyttet pga. f.eks paranoia hos mor/far, dvs. omsorgsmishandling, men ikke direkte fysisk/psykisk mishandling, mere enn form for "alle andre enn oss er slemme/onde, du holder deg hjemme, det er for ditt eget beste."

D: Ren neglekt fra hjemmehold (mor/far) dvs. foreldre som har fra 0-19 år behandlet sønnen sin som luft / ikke-eksisterende.

Kan neppe se for meg at en lykkelig 19 åring plutselig tenker: "Hva skal jeg gjøre i dag? Ja! Jeg går å tvinger meg på noen småjenter! Det var en god ide!!".

Høres ut som en sint/bitter/oppgitt handling av en person som har synket så lavt i livet at han er langt forbi stadiet "et skrik om hjelp" (f.eks "liksom"-selvmord), dvs. han har nok kommet så langt i den destruktive prosessen faktor X har utsatt han for at alt er 100% likegyldig for han.

At han ble ganske mobbet i fjor, det tolker jeg som kontinuerlig mobbet gjennom et helt skoleår, det er ikke normalt for en 18 åring å bli mobbet på den måten, like mye normalt som det er normalt for 18-åringer å mobbe andre 18 åringer. De fleste slutter med direkte mobbing på den måten i 12-13 års alderen og begynner ikke igjen før de blir 30-40 og blir sjef på en eller annen arbeidsplass hvor de ofte begynner med mobbing igjen på en mere indirekte / skjult måte.

Det er like sykt å være så gammel som 18 år å gå rundt å ha for vane å mobbe andre 18 åringer som det er for en 18 åring å voldta en 13 åring, med andre ord det er veldig sykt begge deler.

Begge deler gjør også like stor skade, voldtekt kan ødelegge et helt liv for all tid fremover, det samme kan mobbing gjøre, det kan bryte ned ett menneske totalt og forandre hele skjebnen til den personen og gjøre at personen skifter drastisk retning i livet og ender opp med en helt annen livssituasjon 20+ år senere rett og slett fordi de ble mye mobbet i yngre alder.

Egentlig er ganske perfekt eksempel på at ondskap avler ondskap.(selvom jeg ikke tror på ondskap i sin religiøse betydning.)

Endret av Mr.Locke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så hva får egentlig en 19 åring til å voldta flere småjenter på 13 år?  :hmm:

jentene har ikkje fått gress på banen endå, i den alderen. :p

5260634[/snapback]

Han har sikkert holdningen "jo nærmere null dess bedre hull" :ermm:

Men slik du beskrev vedkommende hørtes han litt rar ut og rare personer har en tendens til å gjøre de underligste ting...

Lenke til kommentar
Mobbeofre er som regel rare. Det er derfor de blir mobbet.

Han er nok litt psykisk tilbakestående også, hvilket kan være en av grunnene til at han blir mobbet.

Enkle svar på enkle spørsmål :)

5263128[/snapback]

Mobbere er somregel enda rarere og har somregel enda større problemer f.eks hjemme, de tar det somregel ut på andre rundt seg ute hvis de er store og sterke nok i forhold til offeret, ofte trengs ikke det heller.

Man er ikke "normal" når man er så gammel som 18 år og fortsatt har et behov for å mobbe andre direkte og gjennomgående på f.eks skolen, da er man fortsatt 12 år i hodet.

Jeg ble mye mobbet som liten fordi jeg var bittelittegranne tynn, fordi mobberne mine var skrudde, og jeg kan neppe klassifiseres for rar (sett i andres øyne, jeg synes selvfølgelig jeg er psyk i hodet og trives med det :D ). Jeg kom godt ut av det dvs. jeg banka dritten ut av de som mobba meg etter 3 år (ikke at det var så snillt heller, men jeg advarte dem ca 100 ganger de 2 siste ukene og ga dem sjansen til å stoppe), og endte opp med å bli den "populære" på skolen.

Men det kunne likeså godt endt den andre veien pga. den mobbingen hvis det hadde gått lenger, og jeg kunne blitt en meget forstyrret og sammenknekt person i dag som gikk rundt som en tikkende bombe.

Siste personen som mobbet meg (og hele avdelingen min, dvs. ikke bare meg men alle ansatte på en avdeling) var en avdelingssjef der jeg jobbet før. De endte opp med å måtte betale lønna til 4 personer selv om vi sluttet, inklusive meg, i 1 år (rundt 300.000 x 4) når jeg lagde en 20 sider lang psykologisk analyse av avdelingssjefen og la frem saken for konsernsjefen og ga dem 5 minuttet på å enten gå med på en forliksavtale eller møte advokatene våres neste dag. Sånn går det med voksne mennesker som mobber, det samme burde gjøres med unge/barn, de burde straffes for det (og følges opp i et hjelpeapparat for å komme til bunns i hvorfor de mobber).

Jeg regner med at du vet noe spesielt om personen i den saken og at du ikke generaliserer det som så enkelt at grunnen til at mobbeofre blir mobbet er fordi de er rare og tilbakestående, selvom jeg lukter et lite hint av ironi der fra deg også, men mulig jeg leser noe som ikke er der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...