Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Belysning i brytere til vindusheiser


Lada2103

Anbefalte innlegg

To av pærene (LED'ene) i bryterpanelet til vindusheisene har gått i den nyeste Ladaen min. Jeg kontaktet Lindbergs Bil AB i Sverige som er min nærmeste Lada-forhandler. :D De fortalte meg det jeg fryktet, nemlig at LED's ikke er utbyttbare (Korreksjon: De kan byttes hvis man kan traktere en loddebolt). De selger i alle fall ikke løse LED's, men vil i stedet at jeg skal legge ut 620 svenske kroner + frakt og moms til en helt ny brytergruppe. (De fire bryterne til vindusheisene sitter samlet). Dette er noe jeg vegrer meg for da jeg vet at om jeg hadde hatt to nye LED's til á kroner 20,- (?) kunne jeg enkelt byttet de to som er defekte på et kvarter. Det jeg lurer på er om noen vet hvor jeg kan få tak i nye LED's? (PS: Lyset i dem skal ha grønnskjær (typisk instrument-tone).

post-62890-1133886371_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg bare skulle oppdatere.

 

Nå er jobben gjort. Vanskelig nok for en som ikke har hatt omgang med dioder og ikke minst loddebolt og loddetinn før. Det første jeg gjorde var å kverke ei diode når jeg skulle prøve den for å se hvilken farge den hadde. Det fulgte nemlig med motstand for bruk i 12 voltsanlegg med diodene, denne skal loddes inn på et av benene. Uten motstand tåler ikke diodene mer enn 3,5 volt, og når jeg koblet den på en 12v adapter lyste den først sterkt grønt, så rødt, før det sa pang og en ekkel lukt bredte seg. Med en erfaring rikere fant jeg ut av + og - og fikk bøyd til beina på diodene og loddet dem på plass nede i bryterne. Det viste seg i etterkant at nok ei diode tok kvelden da jeg loddet dem, dioder tåler nemlig ikke mye varme. Jeg klarte også å miste ei tinnkule ned i bryteren - heldigvis fikk jeg pirket ut denne, men det så svart ut med tanke på kortslutninger ei stund. Nok om det - jeg fikk byttet denne defekte dioden og så gikk jeg på jobben med å lodde inn motstander på ledningene på kontakten til bryterne. La avispapir mellom setene for å unngå å miste glovarmt tinn mellom setene, ville helst unngå branntilløp. Loddingen av motstandene var noe herk å drive med, trangt og mørkt (fikk med meg ei nattlampe og skjøteledning inn i bilen, det hjalp), kaldt var det også, siden jeg ikke har kjørt bilen i dag. Fikk til slutt begge motstandene på plass, tredde krympestrømper rundt og varmet opp (med lighter - var det noen som snakket om brannfare?) og som ved et mirakel fungerer alt sammen!

 

Skjønner nå i etterkant litt mer om hvorfor de selger bare brytere og ikke løse dioder - men jeg sparte tross alt 500 kroner , og lærte litt mer om lodding til senere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...