Gå til innhold

VT6410 (Ubuntu) drivertrøbbel

Anbefalte innlegg

Hepp.

Jeg sitter på et MSI 925x Neo-hovedkort med en VIA IDE RAID-kontroller (VT6410). Denne fungerte ikke out-of-teh-box, så jeg gjorde noen søk på google, og fant ut at via82cxxx var modulen jeg var på jakt etter. Fant også en post ett sted (husker dessverre ikke URL) der noen hadde laget en patch for VT6410, som hadde blitt lagt med i Breezy. Modulen via82cxxx er ifølge lsmod lastet, og lspci viser iallefall "IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT6410 ATA133 RAID controller". Problemet er at diskene mine ikke er tilgjengelige, så det hele fungerer jo ikke. På ett annet forum fant jeg en kar som hadde laget sin egen patch for dette, og kompilert en 2.6.11-x-x-x kjerne for Ubuntu. Denne ble installert (deb), og IDE-kontrolleren fungerte utmerket (merk at dette er uten RAID, men iom at jeg kun skal ha tilgang til diskene er ikke dette noe problem). Problemet er at den kjernen ikke er konfigurert med SMP-støtte (P4), og at jeg heller ikke sitter på kildekoden til den spesifikke kjernen, noe som lager litt trøbbel for andre ting som krever at jeg har kildekoden tilgjengelig. Ikke liker jeg å være avhengig av at han oppdaterer kjernene sine heller.

Jeg har sett litt på dette, og har ei .patch-fil liggende, men som den store karen jeg er aner jeg ikke hvordan jeg skal få patchen kjernen (har 2.6.12-10-source, eller noe).

Så, til dere store flinke Linux-folk, noen som er i samme situasjon, eller kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...