olemm Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Skriverprosjektet mitt ble oppløst i bestemmelsesangst og økonomisk kollaps sist, men nå er det på'n igjen. Imidlertid blir jeg ikke klokere denne gangen. Skal ha A4-skriver til foto (og noe tekst periodevis), med tyngde på bildekvalitet heller enn maskinens pris, hadde i utgangspunktet tenkt å bruke rundt 3000 kroner, men er tøyelig i begge retninger. Har ikke behov for minnekortleser, skjerm og sånn som det, bruker datamaskin. Imidlertid ser jeg at det er relativt lenge siden sist det kom nye modeller i det prissjiktet, IP8500 ble annonsert for halvannet år siden og Epson R800 er vel også ikke "kliss ny". Ettersom jeg forstår tar de heller ikke de nyeste blekktypene til respektive produsenter. Representerer disse maskinene en dårlig investering akkurat nå? Det slår meg også at det er forskjellig utvalg av papir til de forskjellige maskinene, og papiret er tross alt en vesentlig del av inntrykket et foto på papir gir. Er papirutvalg et hensyn man bør ta? Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Hva med Canon Pixma iP6600D? Nyeste high-end skriveren til Canon. Ligger vel på rundt 2.500,- 9600 x 2400dpi 1 pl dråpestørrelse 6 separate farger se mer på: Canon Pixma iP6600D spesifikasjoner Lenke til kommentar
olemm Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Joa, ser ikke så gal ut, men jeg ville anta at den har mindre fargerom all den tid den har 6 og ikke 8 patroner slik som R800 og IP8500 har. Den bruker dog den nye blekktypen. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Det er jeg ikke helt sikker på. Men du må huske på at de andre du nevner ikke har 8 farger. Epson har i alle fall flere 2 typer svart og en slags "chrome" eller gloss patron om jeg ikke tar feil. Så fargemessig tror jeg iP6600D er vel så bra som R800, som for tiden begynner å få en stund på baken siden lansering. Eneste dette utgjør er at Epson har litt bedre sort/hvitt-utskrifter enn Canon. Men dette tror jeg ikke er synbart foruten lupe og nøye granskning. Til prisen vil jeg anta at iP6600D er en veldig bra skriver. Hvis ikke pris har noen stor betydning, kanskje du burde se på Epson sin R2400? denne koster riktignok ca. 8.000,- hvis jeg ikke tar helt feil. Men er også en veldig bra printer. Men alt avhenger av hvilken bruk du skal ha dette til. Er det for å skrive ut bilder kun til deg selv ville jeg uten tvil valgt Canon. Men er dette i en proffesjonell jobbsammenheng ville jeg nok vurdert Epson. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Har vurdert A3+ litt fram og tilbake også, men kommer til at behovet nok ikke er stort nok til å legitimere de ekstra tusenlappene, fordi det i stor grad er 13x18 og 20x30ish jeg bruker - og fordi de er en del større skriverne også, jeg bor på 40 kvm, og da teller hver cm R2400 hadde antakelig vært dødsfett. IP8500 har en grønn og en rød patron som ikke IP6600D har, mens Epson har en ekstra svart og en gloss. Skal en tur opp til en kompis som jobber på elkjøp i morra, skal se om jeg kan få han til å skrive ut en side til meg så jeg kan se hvordan den skriver.. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Har vurdert A3+ litt fram og tilbake også, men kommer til at behovet nok ikke er stort nok til å legitimere de ekstra tusenlappene, fordi det i stor grad er 13x18 og 20x30ish jeg bruker - og fordi de er en del større skriverne også, jeg bor på 40 kvm, og da teller hver cm R2400 hadde antakelig vært dødsfett. IP8500 har en grønn og en rød patron som ikke IP6600D har, mens Epson har en ekstra svart og en gloss. Skal en tur opp til en kompis som jobber på elkjøp i morra, skal se om jeg kan få han til å skrive ut en side til meg så jeg kan se hvordan den skriver.. 5261400[/snapback] Det beste er nok å få skrevet ut bilder som du selv har tatt/behandlet ja. Husk på å skriv ut på skikkelig papir fra skriverprodusenten. Så vidt jeg vet fungerer det meget dårlig å bruke papir fra epson på canon og vice versa. Ellers burde du kalibrere skriverne, rense skriverdysen osv. så testen blir mest korrekt. Husk og komme tilbake med resultatet da Lenke til kommentar
olemm Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Ikke no demomodell der oppe, men kjøp og få pengene tilbake innen 30 dager hvis du ikke er fornøyd. Skal definitivt gi det en tanke. Imidlertid, dette med papir, er dette et hensyn man bør ta eller er produsenter som Ilford o.l. inne med et anstendig utvalg av kvalitetspapir? Finnes det panoramapapir og utstillings-papir og "lerret" til Canonskrivere også? Har noen synspunkter på dette? Lenke til kommentar
dags Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 :!: Jeg har brukt Canons PIXMA IP8500 i et snaut år nå. Erfaringene mine er at bildene jeg selv printer ut ved manuelt oppsett i Photoshop 7.0 med originalt blekk og original papir (Canon Photopaper Pro (og semi gloss)), blir langt bedre enn fotoutskriftene jeg har fått fra Preus. Bedre og renere farger, større dybde og bedre metning. Jeg har aldri fått striper på utskriftene mine. Etter ett år, har jeg ikke sett noen antydning til falming eller annen form for redusert synlig kvalitet. Erfaringene mine med andre papirprodusenter er negative. Ilford har i utgangspunktet et nydelig papir med sin Gallerie Pearl serie, men sammenlignet med Canons Photo paper Pro, tror jeg du vil bli skuffet. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Har du sett noen utskrifter av litt billige skrivere? Har pixma 4000, og synes utskriftene holder i massevis(bedre enn f.eks japanphoto). Hvis jeg først skulle lagt endel penger i skriver ville jeg helt klart godt for A3! Lenke til kommentar
olemm Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Jeg har sett på de billigere maskinene også, men jeg så noe forskjell i kvalitet på testutskriftene, og særlig i fargereproduksjon, størst var forskjellen mellom ip5000 og ip8500. Grunnen til at jeg i utgangspunktet ikke er interessert i A3+ er at prisdifferansen mellom en maskin som Epson R800 og R1800/2400 og Canon IP8500 og i9950 er såppass stor i forhold til antallet store utskrifter jeg lager/kommer til å lage at jeg antakelig "går i null" om jeg setter bort de store utskriftene. A4 utfoldende bør være stort nok til å kunne vurdere hvorvidt bildet fortjener en stor utskrift eller ikke. Egentlig litt leit at ikke Epson har en A4-variant av R2400. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 31. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2005 Plukker opp igjen denne gamle tråden i stedet for å starte en ny: Endte etter en serie av tilfeldigheter opp med å få overta en "ny" IP6600D fra en slektning som har tilgang på store epsonmaskiner. Har kjørt denne på Canon Photo Paper Pro en ukes tid, og er imponert over kvaliteten på fargeutskriftene, som helt klart holder mål, det eneste som jeg foreløpig har sett som kunne vært bedre er dynamikk i svarte skyggeområder, men jeg tror det kan henge sammen med at jeg ikke har optimal fargesstyring akkurat nå (har laptop). Det som jeg lurer på er alternative papirtyper; jeg er veldig glad i pearl og matte overflater, og har tidligere brukt Ilfordpapir på mørkerom. Imidlertid har ikke Ilford profiler til IP6600D. Vet noen om jeg kan bruke andre profiler, f.eks. IP6000? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Ikke no demomodell der oppe, men kjøp og få pengene tilbake innen 30 dager hvis du ikke er fornøyd. Skal definitivt gi det en tanke. Imidlertid, dette med papir, er dette et hensyn man bør ta eller er produsenter som Ilford o.l. inne med et anstendig utvalg av kvalitetspapir? Finnes det panoramapapir og utstillings-papir og "lerret" til Canonskrivere også? Har noen synspunkter på dette? 5264198[/snapback] Ilford har papir, men jeg vet ikke hvem som selger det. Tror kanskje forskjellige fag-handler som Interfoto osv fører gode papir fra andre produsenter. Har sett papir bli testet i utenlandske blader. Har ingen avansert printer enda. Siden både printer og scanner med 6x6 adapter er relativt dyrt, så bruker jeg en billig Epson-kombimodell i dag, og lar fotobutikken ta seg av seriøse arbeider. Likevel begynner det å friste med å teste slike ting som cotton rag-papir, som skal gi en form for barytt-aktig utseende. De jeg har sett har vært fra uavhengige produsenter. Noen som har erfaring med den type papir? Endret 6. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå