killer_rabbit Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Hei, jeg har akkurat kjøpt denne prosessoren, AMD Athlon 64 X2 4800+(venter på den nye maskinen fra komplett nå, hehe). Jeg har et skikkelig "noob"-spørsmål her Utgangspunktet var å kjøpe en prosessor til BÅDE gaming OG multitasking, men etter å ha lest litt rundt på forumet begynner jeg å lure litt...Ser at flere sier at "det og det programmet ikke støtter dual core", det virker som om den andre delen av prosessoren ikke aktiveres før man kjører et program/spill som støtter dual core? Jeg får litt inntrykk av at jeg har kjøpt en prosessor med features som ikke kan brukes før om flere år, hehe. Vil jeg i utgangspunktet KUN ha tilgang på den ene delen (2,4ghz) helt til man utvikler mer software/program som støtter dette? Isåfall har jeg jo betalt en smule mye for en 2, 4 ghz Det kan vel umulig stemme?? Hvis noen kan være så snille å forklare meg hvordan dette fungerer, hadde det vært stas, hehe. På forhånd takk Lenke til kommentar
Computerwolf Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Hei jeg har X2 4400+ og jeg må si at å spille på den ikke er så ille, men for og svare på spørsmålet ditt, Ja med akkurat de 3D motorene som brukes i spill i dag brukes ikke kjerne to noe særlig! men nå komme det om ikke alt forlenge en Unreal grafikkmotor som støtter dual core! så jeg vill ikke si at du har kastet bort penger. jeg ville heller si at du har tenkt litt framover, da vi sikkert etter jul får flere programmer som støtter dual core! Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 De nyeste grafikkdriverene fra både ATI og nVidia utnytter dualcore. Så selv om spillene i seg sjølv ikkje utnytter dualcore så vil en no få bedre ytelse med en dualcore enn med en singlecore på samme klokkefrekvens. Når eg spiller så ligger CPU-belastningen på 60-65%, med drivere som ikkje støttet dualcore lå den på 52-55% Så du får litt bedre ytelse no, og i fremtidne vil du få mye bedre ytelse, når det kommer spill som er programmert for dualcore. Men min Opteron 165@2600mhz til 2950kr yter bedre enn din sinnsykt dyre X2 4800+ Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Du vil også få marginalt bedre ytelse på programmer som i bunn og grunn ikke støtter dual core fordi det kanskje får en hel kjerne alene å boltre seg på, mens andre bakgrunnsprosesser kjører på den andre kjerna. selv har jeg en X2 3800+, kan ikke si jeg angrer noe særlig, selv om den ikke er den vasseste i klassen på spill sett på Frekvens vs single core...(til prisen mener jeg) Lenke til kommentar
killer_rabbit Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Hehe, da var det oppklart Takk så mye for info alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå