JectSon Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Hei, har en bærbar pc som ikke vil starte opp. Når jeg slår den på, kan jeg velge mellom å starte opp på vanlig måte, sist fungerende måte eller sikkerhetsmodus. Uansett hvem jeg velger så starter den ikke, hva kan jeg gjøre, hva har skjedd?? Lenke til kommentar
paron.no Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Windows har mistet noen viktige oppstarts filer, eller de er korrupt. Kan fikses. Søk litt på forumet så finner du mange svar på dette. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 JectSon skrev: Hei, har en bærbar pc som ikke vil starte opp. Når jeg slår den på, kan jeg velge mellom å starte opp på vanlig måte, sist fungerende måte eller sikkerhetsmodus. Uansett hvem jeg velger så starter den ikke, hva kan jeg gjøre, hva har skjedd?? 5259584[/snapback] Gå inn i bios og restore , hvis du har endret på noe der. Eller så kan du prøve å sette ned hastigheten på det meste og se om det funker da. Eller så kan du lage en live cd av eks ubuntu, og se hva skjer da. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 det absolutt enkleste er jo å formatere da... hvis du ikke har noe vuiktig der da... Lenke til kommentar
JectSon Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 tha stoffi skrev: det absolutt enkleste er jo å formatere da...hvis du ikke har noe vuiktig der da... 5259627[/snapback] problemet er at jeg har alt for mye viktig der, hvis ikke hadde jeg formatert.. Lenke til kommentar
paron.no Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Da har du 2 valg. Prøv å reparer windows innstallasjonen med en windows cd, eller legge inn ny windows over den gamle. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Det er nesten umulig å si hva som har skjedd. Det kan være filer som har blitt borte eller korrupte eller en mer alvorlig fysisk feil på disken eller feil på diskkontrolleren. Det kan også skyldes feil på minne eller andre komponenter. Du kan som nevnt av Macfan prøve en "live CD". Jeg har flere ganger brukt Knoppix og dersom disken har vært lesbar kopiert filer via nettverk til en annen PC. En annen mulighet er å skaffe seg et diskkabinett for 2,5" disk (koster fra 250,- og oppover hos Komplett) og koble dette til en annen PC for å forsøke en sikkerhetskopi. For all del ikke gjør forsøk på å re-installere Windows eller reparere med scandisk eller andre verktøy før du har prøvd å ta en sikkerhetskopi, da du i værste fall risikerer å gjøre ting verre. Hvis det er en fysisk feil og du hører en ulyd som f.eks. kan skyldes et lesehode som subber på disken må du for all del ikke kjøre disken. I så fall er det IBAS neste, men det er som du kanskje vet ikke billig. Endret 6. desember 2005 av Pengu Lenke til kommentar
paron.no Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Det er greit å tro det værste i en situasjon. Start opp med command prompt.. så ser du hvilken fil den stopper på. Lenke til kommentar
JectSon Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Pengu skrev: Det er nesten umulig å si hva som har skjedd. Det kan være filer som har blitt borte eller korrupte eller en mer alvorlig fysisk feil på disken eller feil på diskkontrolleren. Det kan også skyldes feil på minne eller andre komponenter. Du kan som nevnt av Macfan prøve en "live CD". Jeg har flere ganger brukt Knoppix og dersom disken har vært lesbar kopiert filer via nettverk til en annen PC. En annen mulighet er å skaffe seg et diskkabinett for 2,5" disk (koster fra 250,- og oppover hos Komplett) og koble dette til en annen PC for å forsøke en sikkerhetskopi. For all del ikke gjør forsøk på å re-installere Windows eller reparere med scandisk eller andre verktøy før du har prøvd å ta en sikkerhetskopi, da du i værste fall risikerer å gjøre ting verre. Hvis det er en fysisk feil og du hører en ulyd som f.eks. kan skyldes et lesehode som subber på disken må du for all del ikke kjøre disken. I så fall er det IBAS neste, men det er som du kanskje vet ikke billig. 5259757[/snapback] Hmm, skjønner. Hører ingen ulyd fra HD, prøvde å boote fra Windows, cden, men pcen ville liksom ikke dra igang cden, fikk aldri alternativet "Trykk en tast for å starte opp fra cd .. .. .. .", selv om CD-ROM står som første boot device. Hva er sjansen for at det virker med et diskkabinett, og hvordan fungerer dette? Takk Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 JectSon skrev: Hva er sjansen for at det virker med et diskkabinett, og hvordan fungerer dette? Takk Det er vanskelig å si noe om sannsynligheten for at det vil fungere, men siden det tydeligvis er liv i disken og at du får valget om sikkermodus er disken ikke totalt ødelagt. I tillegg til diskkabinetter finnes det også overganger som gjør at du kan koble en 2,5" disk (bærbar) til en kontroller for 3,5" disk. Det første du må vite før du tenker på diskkabinett eller en overgang er om du har IDE eller SATA-disk så du får tak i riktig type. Et diskkabinett høres kanskje ut som noe voldsomme greier, men det er bare en liten boks med plass til disken og et adapter du kobler til en PC via USB eller FireWire. Det du gjør er å ta disken ut av den bærbare og koble den til adapteret som er en del av kabinettet, og så koble dette til en annen PC. Du trenger strengt tatt ikke putte disken inn i kabinettet siden dette kun dreier seg om midlertidig bruk. Dersom disken er nogenlunde i orden vil den dukke opp med egen diskstasjon i utforsker, typisk første ledige etter øvrige disker og CD/DVD-spillere. Pass på at du har minst en ledig stasjonsbokstav etter siste fysiske stasjon (dvs. du må ikke ha en nettverksstasjon som heter F: hvis du f.eks. har hdd på C: og DVD/CD spillere på D: og E:). Hvis du får opp disken i utforsker kan du så kopiere filene du måtte ønske til en annen lokal disk eller til en server. Hvis du får problemer med kopieringen kan det hende du må prøve flere ganger eller dele opp kopieringen slik at du tar noen mapper om gangen og "jobber deg rundt" problematiske mapper/filer og prøver disse på nytt helt til slutt. En korrupt fil er nok til at hele kopieringen stopper opp, så til slutt kan du kan bli nødt til å ta en og en fil i mappen(e) som feiler. Prøv minst et par tre ganger før du gir opp en mappe/fil. Når du så har fått kopiert det viktigste kan du forsøke med f.eks. scandisk for om mulig å rette opp feil og evt. berge filer du hittil ikke har klart. Lenke til kommentar
JectSon Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Har fått starte opp med Knoppix, men måtte kjøre "failsafe", hvis ikke ville den ikke starte opp. Er inne i Knoppix, men er lite kjent med systemet. Hvordan finner jeg til filene på harddisken? Og når jeg kjører failsafe, får jeg da koblet meg til nettverket? Antar at en failsafe-oppstart vil si at den kjører så lite i tillegg til Knoppix som mulig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå