Gå til innhold

HD klar LCD vs Vanelig LCD

chil

Anbefalte innlegg

var på elkjøp i dag for å se litt Xbox360 grafikk, imponerende det ja.

Men det som slo meg mest var den fantastiske klarheten på skjermbildet. Var en 24 tommers HD klar LCD TV(husker ikke navnet) i tillegg var det ingen som helst forskjell på innfallsvinkelen. bildet var sylskarpt uansett.

så hva vil dette egentlig si? hvorfor bruker vi ikke heller slike skjermer til PCene våre? var jo som natt og dag vs en vanelig PC lcd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke bort fra at skjermen har en blank glassflate i front i motsetning til en antirefleksbehandlet front. Dermed blir det større kontrast (skarpere bilde). Men i det du tar med deg skjermen hjem kan du ha eksterne lyskilder som medfører at skjermen gir en god del refleks. I et demonstasjonsmiljø vil de naturligvis montere skjermen i en vinkel som gir minst mulig reflekser. Hjemme må du kansje begyne å flytte på lamper, trekke ned rullgardiner/persiener, etc, etc.

Årsaken til synsvinkelen har jeg imidlertid ikke noe godt svar på. Tradisjonelle LCD løsninger har hatt større problemer med å bli sett fra undersiden (noen fra oversiden), mens sidevinklene har vært akseptable. Jeg ser ikke bort ifra at dette er tatt ett hakk videre og at synsvinkelen ovenfra eller fra undersiden nå er håpløs (men ikke synlig) mot at sidevinkelen er blitt fantastisk. Dette tror jeg imidlertid andre kan svare på bedre enn meg.

Lenke til kommentar

I tillegg har LCD TV'er ofte kraftigere lys bak panelet siden de er beregna for bruk i stuer med flere tittere som sitter lengre unna. PC monitorer har vanligvis 1 bruker og man kan tilpasse skjermen til dette. En 24" HD ready LCD-TV kan f.eks. ha 1280x720 opploesning og fungere supert til TV, DVD, PS3 og Xbox360, mens en LCD monitor i den stoerrelsa kan ha boer ha 1920x1200 opploesning fordi du sitter saa mye naermere og har annet bruksmoenster enn en TV.

Med lavere opploesning kan det kanskje vaere lettere aa lage bredere synsvinkel samtidig som at kraftigere baklys kanskje hjelper.

De blanke overflatene er desverre litt for mye som speil for min del. Vil se bildet, ikke meg selv, naar jeg ser paa TV... :-)

Ang. hvorfor vi ikke bruker slike til PC'en? Tja. Jeg bruker en 27" LCD TV akkurat naa, men naar jeg bruker den med PC'en maa jeg skru ned lysstyrken til rundt halvparten av det jeg bruker til film fordi det blir alt for lyst og sette meg et godt stykke unna. Glem aa sette en saa stor skjerm paa PC bordet og dra stolen intill. Ellers har TV'ene lavere opploesning, og for hverdagsbruk er det ikke tvil om at jeg foretrekker 24"ern med 1920x1200 opploesning. Pris vil jeg og tro en stor faktor.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...