Gå til innhold

Hjelp/tips til Corsair TWINX1024-3200C2?

Anbefalte innlegg

Det får en si var en markant forbedring!

Så du mener at etter hvert som maskinvare eldes og blir erstattet av nyere, vil man få redusert støtte og dermed ytelse hvis man fortsetter å oppdatere BIOS, fordi man programmerer inn bedre støtte for ny maskinvare på bekostning av eldre? Og at det derfor lønner seg, etter en viss tid, å holde seg til den BIOS-versjonen man har?

Ja, snakker om A8N Deluxe ja, (og P5GD1 S775 Intel) Premium hadde nok lært litt av feilene fra Deluxe og var nok bedre rustet da det kom ut også. Deluxe var et elendig klokke kort da det kom, de første biosene.

Men ja, jeg tror det er som du sier, jeg sier altså ikke at det ALLTID vil være tilfelle, men det er ingen tvil om at dette skjer, og de fleste finner det aldri ut fordi de ikke som meg gidder og sitte og teste til jeg finner beste kombinasjonen. Og man liker jo og tro at nyest er best...

Jeg har byttet frem og tilbake flere ganger også, for jeg hadde vanskelig for å tro at det kunne være så enorm forskjell, men det var det. Så selve grunnen er bare min teori, men at det kan være sånn i praksis er jeg helt sikker på.

Clawhammer er jo en "gammel" kjerne, og P4'en min er en Prescott som er ca 1 år, med andre ord gammel i denne verden...

Satte nylig inn en helt ny 64 bits Celeron 2,66 på det samme kortet, og med den nyeste bios, som altså stoppet på ca 3,3 med 3.0 Ghz P4, gikk Celeron over 4Ghz

Samme sak med A8N Deluxe, det klokket altså dårlig med Clawhammer og nyeste bios, men nå kjører jeg stabilt på 2,95 med en Opteron 146 og nyeste bios.

Ellers er det jo et ordtak som sier at dont fix it, if it aint broken, og det kunne nok spart mange for mye bry og følge det. Hvis du ikke har problemer med noe, og du ikke som meg klokker som hobby, er det liten vits og bytte bios i et sett. I det miste les hva den nye dreier seg om først.

Huff, way ot dette da, men det er din tråd ;)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nettopp, det er min tråd, derfor er det jeg som avgjør hva som er off-topic. ;)

Anyway, jeg har testet såvidt nå og iallfall funnet ut at Windows starter helt fint med 2-3-3-6-1T på 2,70 V og 200 HTT/400 MHz. Jeg prøvde meg også med en aldri så liten overklokk etterpå, 210 HTT, men da feilet Prime95 etter 3 min. Jeg har ikke testet stabiliteten med CL2, men jeg får iallfall bootet nå, hvilket er en forbedring. Det er tydelig at jeg må ha gjort noe feil tidligere. :) Ettersom jeg er relativt grønn her, så kommer vel ikke det som noen overraskelse. Poenget er uansett, 2-3-3-6-1T funker på A64. :)

Har som sagt ikke testet stabiliteten, dvs ikke mer enn 5-6 min uten feil, det er jo ikke på langt nær nok.

Tar en pause i denne overklokkinga nå, setter PC-en til noe greit og kjører på det. Takker for all hjelp og feedback! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte et sett av disse og ble svært skuffet da XMS-PC3200C2 IKKE startet opp på Cas2 på mitt MSI A64 system, og ikke gikk mer enn ca 190MHz på Cas2.5. Når jeg gikk opp til Cas3 derimot ble det andre boller.

Jeg kjørte 24/7 med spill og torturtester på 255MHz på 3-3-3-8 1T og hadde en minneytelse som ikke lå langt bak mitt OCZ Rev.2 sett som kostet det dobbelte. Mine brikker tror jeg var revisjon 5.2 (har solgt dem nå). Jeg syntes disse ga mye for pengene.

CAS har forresten lite/ingenting å si for et A64 system. Commandrate og TRCD er de timingsene som har størst innvirkning på ytelsen.

Geir

Lenke til kommentar
Geir68 Postet i dag, 12:16

Jeg kjøpte et sett av disse og ble svært skuffet da XMS-PC3200C2 IKKE startet opp på Cas2 på mitt MSI A64 system, og ikke gikk mer enn ca 190MHz på Cas2.5. Når jeg gikk opp til Cas3 derimot ble det andre boller.

Det var jo særdeles dårlig på cas 2,5 da :hmm:

Har som nevnt hatt samme problem med at cas2 ikke er mulig (har ikke prøvd mitt nye par riktignok) men mine kjørte cas 2,5 opp til rundt 240-245 Mhz på A64.

At cas ikke har "noe og si" på A64 er ikke helt i tråd med hva alle mine ytelsestester viser, forskjellen fra cas 2 til cas 3 er da minst like stor som 1T vs 2T i Everest minnetester i alle fall...

Jeg trodde forøvrig det var "opplest og vedtatt" at minnetimings var veldig viktig på A64 generelt, og mindre viktig på P4. Ut fra mine egne enkle tester syns jeg det ser ut til å ha en relativt stor inflytelse på dem begge.

Men på hvilket grunnlag baserer du den påstanden om cas og A64 ? :)

Lenke til kommentar

Hvis du kikker på listen på Xtreme System linket til tidligere i tråden, finnes dette minne i 10-20 forskjellige versjoner. Det er ikke sikkert vi hadde samme chip'ene. Jeg er uansett tvunget til å kjøre 1:1 på minne, da dividere ikke fungerer så godt på mitt MSI hovedkort. (kan kjøre 4:6, men dette er jo av mindre interesse)

Minnetimings VAR viktig på SocketA platformen men av mindre betydning for PRAKTISK bruk på A64 platformen. CPU speed er alfa og omega her.

Ta Anandtech test av OCZ Platinium Rev.2 som eksempel:

12 x 200 = 2400 MHz ved 2-2-2-10 SP1M= 80s Wolfenstein = 110.8 FPS

9 x 300 = 2403 MHz ved 2.5-4-3-10 SP1M= 79s Wolfenstein = 112.7FPS

1-2% forskjell på standard innstillinger, og max overklokk på minne :). På A64 platformen overklokker vi minne for å øke CPU frekvensen, og ikke for å øke båndbredden. Ved bruk av divider, kan man kjøpe valueram og få 95-98% av ytelsen i forhold til dem som kjøper dyr overklokkingsram.

For øvelsens skyld kan du jo selv kjøre Superpi og 3DMarks2001-3-5-6 på Cas2.5 og Cas3 og se hvor mye dette utgjør. Jeg tror du vil bli skuffet over hvor lite det har å si. Det er selvfølgelig målbart, men ikke merkbart i praktisk bruk av maskinen.

Geir

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom cas2 og cas 2.5 @DDR400 er 2.5ns .

På de omtalte Corsair XMS-C2 modulene som ikke kjører cas2 på A64

men gjør det på Intel/Nforce2 forklares med :

At siden memory controller er eksternt på northbridge (ikke integrert icpu som A64) på Intel/Nforce2 blir det en lengre accesstid enn med A64 mellom cpu og minnekontroller.

Dvs Nforce2/Intel kort innfører en ekstra delay automatisk til sammenlikning med A64 grunnet arkitekturen .

Slik at Cas 2.5 på A64 er totalt 12.5 ns mellom minnekontroller og cpu .

Cas 2.0 på Intel/nforce2 er 10ns mellom minnekontroller

og cpu + arkitekturens delay mellom ekstern northbridge og cpu.

Nettopp pga dette kan man ikke jamføre timings 100%

mellom A64 systemer og systemer med ekstern northbrige inkl. minnekontroller.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Geir68 Postet i dag, 09:54

For øvelsens skyld kan du jo selv kjøre Superpi og 3DMarks2001-3-5-6 på Cas2.5 og Cas3 og se hvor mye dette utgjør. Jeg tror du vil bli skuffet over hvor lite det har å si. Det er selvfølgelig målbart, men ikke merkbart i praktisk bruk av maskinen.

Geir

Ja jeg har kjørt adskillige timer med slike øvelser, og SuperPi er vel ikke førstevalget når jeg driver med minnet. Men er altså overhodet ikke uening i at minnetider i praktisk bruk- spill og annet, har mye mindre og si enn oppmerksomheten det får kanskje skulle tilsi...

Men det samme vil jeg da mene gjelder 2T og tRCD også, skal like å se den som kan si meg hva som er hva i en blindtest. I den testen du viser til er jo også tRCD endret fra 2 til 4, så det sier vel like mye/lite om viktigheten av denne også i praksis.

Det er mulig jeg misforsto deg litt i det du sa om hva som var viktig og ikke viktig siden du nevnte tRCD og 1T/2T. Jeg tror i alle fall vi er ening om at det for folk flest ikke akkurat er verdens undergang om brikkene ikke vil kjøre cas2 :)

Grunnen til at jeg reagerte litt på din dårlige cas2,5 fart, var i grunn bare at de jo da ikke kjørte som de skal- altså 200Mhz@cas 2,5 på A64.

Fin forklaring syar, kjenner dere til hvordan dette er på Nforce4 for Intel?

Mener å ha lest noe om at man der har 1T/2T valgmulighet, altså en eller annen form for for innstraming av latency på arkitekturen som du nevner syar. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...