Gå til innhold

Knekt nettverksport på iBook...

Anbefalte innlegg

Var uheldig og tråkket på nettverkskabelen som hang ned fra bordet med det resultat at selve kontakten på maskinen løsnet. Dvs den datt ikke helt ut, men det går an å bevege den litt opp og ned. Problemet er at det ble dårlig kontakt med nettverket - kobler av og på når jeg beveger kabelen. Må stadig fikle med nettverkskabelen fordi det bryter... :cry:

Noen som har en ide om hva det kan koste å få reparert noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel billigere å bare kjøpe et nytt nettverkskort.. for en hundrings eller to har du et nytt ett, spørs litt åssen kort du skal ha, men du må nok regne med at de tar noen store høvdinger for å årne noe slikt...

5259496[/snapback]

og hvor skal du stappe det in i en iBook?

:no:

det går desverre ikke, har ikke noen exspations muligheter... er det en ny ibook med airport card kan ett trådløs nett være en mulighet.

Lenke til kommentar

Hmmm.... :hmm: Takker for svar selv om det er nedslående lesning...

Maskinen er 3 år gammel, så det lønner seg nok ikke å levere den inn for å få fixet dette nei. Får prøve meg på en hjemmesnekra løsning. Når porten presses litt opp er det konstant kontakt. Får se om jeg kan finne en slags tynn "flis" som jeg kan presse inn og lime fast under porten slik at denne står i konstant press :dribble:

Ellers så kan jeg jo kjøpe et airport kort og slenge inn da....

På den annen side hadde jeg jo tenkt å kjøpe ny laptop i løpet av vinteren uansett, så dette er jo for så vidt et godt påskudd for å oppgradere meg på utstrysfronten :thumbup:

Så hvis noen er interessert i å kjøpe pent brukt iBook med hjemmefikset (så sant det går..) nettverksport, er det bare å si ifra :whistle:

Endret av Sahara
Lenke til kommentar

Ellers så kan jeg jo kjøpe et airport kort og slenge inn da....

Joda om du finner et airport kort som passer... om maskinen er 3 år har den troligen et gammelt airport kort 11mbit kort... det er ikke i salg lengre så det kan bli dyrt å få tak på.

standaren nå passer ikke med den gamle...

USB kort er ok om du finner ett med drivrutiner til mac (kan by på endel hodebry.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
airportkortene på ibook er loddet fast på hovedkortet....

5294450[/snapback]

Nei, det er de ikkje.

De er montert inn, men er ikkje lodda fast.

Når det er sagt, så er det nok vanskelig å få tak i ett originalt Airport kort, ja.

Om man ikkje er villig til å kjøpe ett på eBay, da.

Å lodde kontakta på hovedkortet krever en loddebolt med meget fin tupp. Ikkje noe av det trælet som selges på Biltema eller Clas Ohlsson.

Så et USB adapter er nok den enkleste løsninga, om du kan finne ett som kommer med rette drivere.

Her finner du ei liste over noen USB adaptre som fungerer, med link til driverne:

http://www.sustworks.com/site/news_usb_ethernet.html

Lenke til kommentar
er du sikker på dette, gadgetman? Jeg mener å ha hørt at iBook har APen fast på hovedkortet. Iallefall den siste versjonen. PowerBook derimot har et eksternt kort...

5302918[/snapback]

Stemmer at 2005 modelen av ibook har AP og BT modul som man ikke kan installere selv men alle andre ibooker har installable part.

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Stemmer at 2005 modelen av ibook har AP og BT modul som man ikke kan installere selv men alle andre ibooker har installable part.

:thumbup:

Nuvel... Ikke i følge manualen til min iBook av siste revisjon... Der står det i alle fall at Airport-kortet må fjernes for å sette i mer RAM. Jeg har riktignok ikke åpna maskina for å se etter da...

Lenke til kommentar
Jeg har siste versjon av iBook. Der skrur man av et lokk under tastaturet for å installere minne. Ingen WLAN-kort der i vertfall. (jeg sjekket nettopp).

5400474[/snapback]

Måtte åpne og sjekke selv, og det ser ut som kortet er integrert ja... Jeg tok visst feil gitt...

Lenke til kommentar
Er vi helt sikre på at det ikke er mulig å installere et AirPort kort? Grunnen til at jeg spør er at en av Office Line's medarbeidere sa noe lignende da jeg selv ville installere en AirPort/Bluetooth modul i en Mac mini - etter tre kvarter og riktig verktøy klarte jeg det riktignok selv. :cool:

Ta for øvrig en titt på min elendige guide.

5402643[/snapback]

Joda, på gamle iBooker skal dette være en uproblematisk sak, sloten for Airport-kortet skal være rett under tastaturet (som jeg forøvrig oppdaga at var et helvete å få på plass igjen da jeg skulle sjekke om den nye iBooken har integrert løsning eller et standard Airport Express-kort).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...