KVTL Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Jeg så en diskusjon om det var den norske eller danske lovgivningen som ville gjelde for kunder av itbutikken.no her. I god stil med notel.no tråden så velger jeg å ta dette opp i forumet og advare dere andre om slike grumsete vilkår. Nsafe.no har sagt i mailen at de vil ta dette opp med itbutikken.no så håer det skjer noe kjapt Bakgrunn: Itbutikken.no har en del bestemmelser på deres side som klart strider mot norsk forbrukerlovgivning (se under), de hevder til og med at norsk forbrukerlovgivning ikke gjelder. Dette har jeg ment er feil etter ehandelsloven § 2 og fordi de har norsk org. nr. Dessuten innehar de det norske nsafe merket der betingelsene er at butikken skal forholde seg til norske regler. Sendte en mail til esafe for å være 100 % sikker, og dette svaret fikk jeg: akk for mottatt epost med spørsmål vdr IT-butikkens forretningspraksis. For norske forbrukere gjelder norsk forbrukerlovgivning, det følger av ehandelsloven §2 se info på www.eforum.no spesielt på siden http://www.eforum.no/cparticle119505-19751.html Se avsnittet om Det koordinerte regelområdet. Dersom du har en klagesak på IT-butikken er vi svært avhengig av at du sender oss en formell klage via klageskjema som finnes på www.nsafe.no se link til NSAFE klageskjema: http://www.nsafe.no/index.php?cat=10568 Vi tar allerede nå opp saken med IT-butikken for å få rettet på dette i den forretningspraksis de driver hva angår forbrukerkunder i Norge. Med vennlig hilsen Nsafe.no AS (Sensurert bort navn på kundebehandler og meg selv). 2. Deres egen betingelse: Hvilken garanti/reklamasjonrett har jeg? Som en dansk virksomhet er vi underlagt å følge de lover og regler som gjelder i Danmark. Dvs. at du som kunde har minimum års reklamasjonsrett, der det i det første halve år gjelder en formodningsregel - generelt omtalt som garanti. Kilde: http://www.itbutikken.no/information/help_...rnWarrant.asp#3 Kommentar: De har norsk MVA nummer, og oppererer fra en .no side. 3.Deres holdninger til reklamasjon: 1. I forbindelse med en mangel kan vi ikke vidergi våres rettslige plikter til en produsent eller grossist, når du retter henvendelse for å reklamere. 2. Hvis en mangel blir utbedret ved en reparasjon gjelder en ny 2 års reklamasjonsrett for den del som er reparert. Hvis du bytter varen og mottar en ny vare, vil det gjelde en fornyet 2 års reklamasjonsrett for denne vare. 3. Såfremt at det ikke utføres en utbedring av en mangel på en vare, skal du naturligvis ikke finne deg i at den repareres igjen og igjen for samme feil. Hvis den går i stykker 4. gang har du rett til å få en ny vare, eller få verdien på dine varer i retur, mot at du avleverer den vare med mangler tilbake til oss. 4. Såfrem at det er utbedret en mangel på en vare, ligger bevisbyrden i utgangspunktet hos deg. Men det gjelder noen helt vesentlige modifikasjoner til: a. Det skal være reelt mulig for deg som kunde å kunne påvise mangelen. Man skal her huske på at vi er den erfarne og profesjonelle part og derfor har vi plikt til å rådgive deg og hjelpe med å undersøke om varen er heftet med en mangel. b. I købelovens § 77a, stk. 3 fremgår den såkalte formodningsregel, der det formodes at magelen var til stede på kjøpstidspunktet, såfremt denne oppstår innenfor de første 6 måneder fra kjøpsavtalen. Det er på den måte IKKE snakk om at vi skal bevise våres uskyld. Når det reklameres er det ALLTID deg som skal løfte bevisbyrden i hele reklamasjonsperioden på 24 måneder. Men bevisbyrden kan løftes lettere av deg på grunn av formodningsregelen. c. Vi kan ikke avvise ditt ønske om å reklamere ved å kreve tydelige og klare beviser for mangelen, såremt disse jf. det som står over ikke kan frembringes av deg uden unødig ulempe og omkostninger. Dette gjelder i hele reklamasjonsrettens lengde. 5. Du er på denne måte alltid dekket av 2 års reklamasjonsrett, men denne rett kan være avgrenset av varens naturlige holdbarhet eller av en periode tjenesteytelsen leveres over. URL: http://www.itbutikken.no/information/hold_rek.asp#1 Kommentar: Hvis det er norske regler som gjelder, så har man i forbrukerkjøp i visse tilfeller fem års reklamasjonsfrist som de ikke innrømmer at man har. Merk også i pkt. 3 der de skriver at varen må gå i stykker minst 4 ganger for å få omlevert. Etter norsk forbrukerkjøpslov så er det kun mulighet for å utbedre samme mangel to ganger, da har man rett til heving. Endret 6. desember 2005 av KVTL Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Det er de norske reglene som gjelder. Skriv en formell klage til nsafe så tar de saken for deg. Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Det er i dag levert en formel klage til N-safe. Det blir spennende å se resultatet. Jeg tror nok norske forbrukere står ganske sterkt i denne saken. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hm. Før har jeg sett at de har skrevet "for våre norske kunder gjelder norsk forbrukerkjøpslov" - men dette er nå ikke lenger på sidene deres. Forbrukerombudet kan man jo også klage til . Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Flott tråd. Intill dette blir rettet så er det fint at så mange som mulig gjøres obs på dette. Mitt råd: Styr unna itbutikken for denne julehandlen. -Stigma Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Hm. Før har jeg sett at de har skrevet "for våre norske kunder gjelder norsk forbrukerkjøpslov" - men dette er nå ikke lenger på sidene deres. Forbrukerombudet kan man jo også klage til . 5262678[/snapback] Morsomt at du nevner forbrukerombudet Alastor. Har pr. dags dato ikke hørt et pip angående notel.no saken Men tok kontakt med Nsafe.no fordi jeg tror de fortsatt vil beholde sitt Nsafe merke som viser at butikken må oppfylle visse kvaliteter he he Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Liker itbutikken pga. prisene og kun det så det er ikke noe stort problem å styre unna de for denne julehandelen Uansett, bra initiativ! Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hm. Før har jeg sett at de har skrevet "for våre norske kunder gjelder norsk forbrukerkjøpslov" - men dette er nå ikke lenger på sidene deres. Forbrukerombudet kan man jo også klage til . 5262678[/snapback] Siden de har endret dette har de kanskje hatt en grunn til det. Lurer ppå om daken har vært oppe før. I følge N-safe er det en sak som skal behandles i høyesterett som gjelder lovvalg for norskregistrerte utenlandsforetak. Denne blir behandlet i 2006. D_et blir spennende å høre resultatet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hm. Før har jeg sett at de har skrevet "for våre norske kunder gjelder norsk forbrukerkjøpslov" - men dette er nå ikke lenger på sidene deres. Forbrukerombudet kan man jo også klage til . 5262678[/snapback] Morsomt at du nevner forbrukerombudet Alastor. Har pr. dags dato ikke hørt et pip angående notel.no saken Men tok kontakt med Nsafe.no fordi jeg tror de fortsatt vil beholde sitt Nsafe merke som viser at butikken må oppfylle visse kvaliteter he he 5263138[/snapback] Tipset du eller opprettet du klagesak? Om du opprettet klagesak så SKAL det opprettes egen saksbehandling, og du skal ha tilbakemelding. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 vi var to om å gjøre det. Undertegnede har enda kopi av klagen og ringte inn for å sjekke. Har ikke hørt noe enda. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Jeg sendte faktisk en offisiell klage og en forespørsel på min klage. De har sikkert mye å gjøre de også, slike ting regner de sikkert som en fillesak fordi i værste tilfelle så vil det jo gå til FTU uansett. Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 (endret) KVTL: Siden du er i farta med å klage på butikker som ikke følger loven så slenger jeg ut en til du kan jobbe med Elprice sine vilkår For produkter under kr. 300,- er det ikke reklamasjonsrett eller angrefrist. Edit: Feil på url Endret 8. desember 2005 av Hefla Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 KVTL: Siden du er i farta med å klage på butikker som ikke følger loven så slenger jeg ut en til du kan jobbe med Elprice sine vilkår For produkter under kr. 300,- er det ikke reklamasjonsrett eller angrefrist. 5269271[/snapback] De sier jo først "Garanti og reklamasjonsrett gis i hht. norsk lov.", så det er vel egentlig bare å sende dem en mail og spørre hvorfor den setninger er med? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 KVTL: Siden du er i farta med å klage på butikker som ikke følger loven så slenger jeg ut en til du kan jobbe med Elprice sine vilkår For produkter under kr. 300,- er det ikke reklamasjonsrett eller angrefrist. Edit: Feil på url 5269271[/snapback] Angrefrist er riktig, under 300 så ingen angrerett - men reklamasjonsrett har man da . Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 og to timere senere har de endret teksten nå står det bare at produkter til under 300 kr har 3 mnders garanti. Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Jøss! Det var ikke dårlig Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 kna jo legge til at Databutikken.com (som selger til Norge) bruke den svenske konsumentloven istendfor den norske. Oppgitt fra brreg: Organisasjonsnummer: 982 579 872Navn/foretaksnavn: DATABUTIKKEN NORGE AS Organisasjonsform: Aksjeselskap Forretningsadresse: *snapp* Kommune: HALDEN Postadresse: - E-postadresse: - Internettadresse: www.databutikken.com Telefon: 69 17 91 20 Mobil: - Telefaks: 69 19 56 71 Registrert i Enhetsregisteret: 09.11.2000 Stiftelsesdato: 27.10.2000 Kontaktperson *snipp* Næringskode®: 51840 Engrosh. med datamaskiner, tilleggsuts. til datamask. samt progr.vare Sektorkode: 717 Private foretak med begrenset ansvar (aksjeselskap mv.), Også registrert i: Foretaksregisteret Merverdiavgiftsmanntallet skulle vel være nok til at de må følge norsk lov Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) kna jo legge til at Databutikken.com (som selger til Norge) bruke den svenske konsumentloven istendfor den norske. Oppgitt fra brreg: Organisasjonsnummer: 982 579 872Navn/foretaksnavn: DATABUTIKKEN NORGE AS Organisasjonsform: Aksjeselskap Forretningsadresse: *snapp* Kommune: HALDEN Postadresse: - E-postadresse: - Internettadresse: www.databutikken.com Telefon: 69 17 91 20 Mobil: - Telefaks: 69 19 56 71 Registrert i Enhetsregisteret: 09.11.2000 Stiftelsesdato: 27.10.2000 Kontaktperson *snipp* Næringskode®: 51840 Engrosh. med datamaskiner, tilleggsuts. til datamask. samt progr.vare Sektorkode: 717 Private foretak med begrenset ansvar (aksjeselskap mv.), Også registrert i: Foretaksregisteret Merverdiavgiftsmanntallet skulle vel være nok til at de må følge norsk lov 5271859[/snapback] Past fra Databutikken.com/no Kjøpsvilkår Tillemplighet Disse kjøpsvilkår er tillempelige i fall Norsk eller annen tillempelig lov ikke fastsetter vilkår som er i konflikt med disse. For privatkonsumenter gjelder Kjøpsloven samt Angrerettloven, og for bedrifter - Norsk Lovgivning. Endret 9. desember 2005 av Cocytor Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 takk merket meg ikke den. Så i vilkårene jeg fikk opp at de skrev konsumentloven (svenske versjonen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå