Gå til innhold

Trenger hjelp til jobbintervju. Hva sier man da?


King-Nothing

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt meg jobb som produksjonsoperatør i en bedrift. Har også søkt som lagleder/skiftleder/formann (kall det hva du vil). Problemet er bare det at jeg er litt usikker på hva jeg skal si ang den lagleder-jobben. Jeg vet jo mange gode grunner til at jeg burde få jobben, og grunner til at jeg er en god leder. Jeg vet bare ikke hvordan man skal formulere det...

 

Mine egenskaper er:

 

- Blid og hyggelig

- Blir fort kjent med mennesker

- Til å stole på

- Resultatorientert/målbevisst

- Samarbeidsvillig

- Jobber godt i team

 

 

Dette er egenskaper jeg mener er viktig å ha når man er lagleder. Man skal jo tross alt få sitt lag til å fungere best sammen, og da er det ikke bare erfaring og skolegang som har noe å si. Jeg er ung (22år), og tror ikke selv at jeg (pga alderen) kommer til å få jobben, men søkte uansett. Man må jo bare prøve. :D

 

Noen som vil hjelpe meg litt i gang til intervjuet? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Også viktig og holde øyekontakt med personen du prater til

-Ikke vær overhyggelig

-Ikke spør om lønn før du blir tilbudt en stilling

-Prøv og hente inn fakta om arbeidsplassen, arbeidstakere, oppbygging, satsningsområde o.l. (ikke under intervju men før, så du kan sette deg mer inn i hva du kan bidra med. F.eks kompetanse på enkelte områder som satses på)

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Forestill deg at du skulle ansatt en person, hvilke egenskaper ville du at den personen skulle inneha.

 

Generell opptreden på intervju:

- Snakk klart og tydelig (ikke for fort).

- Se den du snakker med inn i øynene.

- FAST håndtrykk.

- Ikke svar ja/nei, vær utfyllende.

- Ikke virk stresset og reservert, men heller ikke overdriv i den andre retningen.

Lenke til kommentar

Formann, ja. Jeg tror ikke man får en slik jobb uten videre erfaring, men som du sa selv: det er jo lov til å prøve.

 

* Hvorfor tror du at du passer til denne jobben?

* Nevn 5 negative ting om deg selv

* Hvorfor tror du denne jobben er noe for deg? (hvorfor søkte du)

* Hva kan du bidra med

* Hva har du jobbet med tidligere

* Hvor mye hadde du sett for deg at du eventuelt fikk i lønn

 

Dette er slikt du kan/bør tenke på før du går på intervjuet, men det trenger kun å legge det frem dersom de spør deg om det.

Lenke til kommentar

Ang dette med sterke og svake sider (et spm du garantert

kommer til å få), si feks: "Jeg er ikke så flink til å

rose mine medarbeidere, men det er noe jeg jobber med."

- Altså du vrir det negative om til noe positivt. :)

 

Så tror jeg det også er viktig å smile og være i

godt humør. Og ha en balansegang mellom det å være sjenert

og veldig utadvent.

 

Ellers har du fått mange gode tips :)

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange kjempegode svar!

 

Har pratet med et par stykker som har vært på intervju, og nesten 3/4 av intervjuet er ang den laglederjobben. Jeg har jo ingen erfaring som leder, og det er derfor at det er der jeg tror jeg kommer til å slite. Det ble lagt MYE vekt på å forsvare hvorfor man hadde søkt som leder. Spesielt "ille" blir det vel pga alder...

 

Så jeg må tenke en del på hvordan jeg forsvarer at jeg har søkt på en lederstilling uten ledererfaring. Jeg mener jo; alle må begynne et sted. Går det ann å si det på et intervju? Det er jo sant...

 

Ledererfaring må jo begynne et sted, og hvis ingen er interessert i å satse på litt yngre folk (under 35-40) får jo aldri vi den erfaringen. Samtidig som jeg skjønner at de er skeptiske til å ansette så unge folk i en såpass viktig jobb. Hvordan får jeg overtalt de? :!:

Endret av knothing
Lenke til kommentar

Legg vekt på at du har klare mål. Å sette igang med tiltak uten å ha klare mål blir som regel bare kaos og det kommer sjelden noe konstruktivt ut av dette. Prioritet 1 er derfor å sette seg klare mål. Nr 2 er å legge en plan for å nå disse målene.

 

Dette er hvordan en leder bør tenke, men det er dessverre ikke alltid tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...